۴ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۱۷
کد خبر: 82358750
T T
۰ نفر
تاثیر منفی برگشت چند محموله مواد غذایی ایرانی از روسیه

مسكو - ایرنا - همزمان با افزایش ارزش صادرات كالاهای ایرانی به روسیه، چند محموله موادغذایی و میوه در چارچوب مقررات نظارت كیفی و استانداردهای این كشور برگشت خورده است كه تداوم آن می تواند تاثیر منفی داشته باشد.

بررسی های ایرنا از مجموعه اطلاعات انتشار یافته در گزارش های اداره نظارت بر محصولات كشاورزی مسكو، نشان می دهد در دو ماه گذشته یك محموله 19 تنی نارنگی با عنوان نقض اصول قرنطینه مواد كشاورزی و در رابطه با ثبت اطلاعات روی جعبه های محصولات توقیف و دستور برگشت صادر شده است.
یك محموله وارداتی میگوی یخ زده از ایران در فرودگاه ونوكووا مسكو با اعلام این دلیل كه شرایط حمل و نگهداری با مجوز دامپزشكی صادر شده مطابقت ندارد نیز برگشت خورده است.
همچنین كارشناسان روسی 20 تن سیب زمینی انتقال یافته از ایران را به دلیل افت گندزدگی قهوه ای ناشی از زمان كشت غیر قابل عرضه در بازار اعلام كردند.
از سوی دیگر، روند اجازه عرضه 20 تن شیرخشك ارسالی از یك شركت ایرانی در استان های مسكو و تولا پس از اعلام نامنطبق بودن اطلاعات ثبت شده و شرایط نگهداری، متوقف شده است.
براساس برخی گزارش ها، یك محموله كیوی صادر شده از ایران نیز در فهرست برگشت خورده ها اعلام شده است.
از دیگر سو، برگشت محصولات وارداتی از روسیه فقط به ایران محدود نمی شود.
با توجه به سختگیری ها یا به عبارت دیگر تلاش روسیه برای انطباق معیارهای خود با استانداردهای واردات مواد غذایی مشابه كشورهای عضو اتحادیه اروپا اروپا، راه صادرات به این كشور افزون بر پررقابت بودن بسیار لغزنده نیز هست.
در یك میزگرد تلویزیونی پخش شده از شبكه استانی مسكو، این موضوع مورد اشاره قرار گرفت كه از هر سه محموله مواد غذایی وارداتی به روسیه یكی آلوده یا شرایط لازم برای مصرف را ندارد.
آناتولی اوكونچوك معاون كمیته دامپزشكی شهر مسكو در این زمینه اعلام كرده است كه بین مواد و محصولات غذایی وارداتی نامرغوب، گوشت و فرآورده های آن در مكان نخست قرار دارد.
وی افزوده است: در یك سال گذشته براساس نتیجه بازرسی ها از توزیع بیش از 300 تن گوشت وارداتی از فرانسه، بلژیك، برزیل و هند در روسیه جلوگیری شده است.
اما هرچند شمار محموله های توقیف یا برگشت خورده از ایران نسبت به حجم یك میلیارد و 600 میلیون دلاری ارزش روابط تجاری با روسیه در سال 2016 ( با حدود 80 درصد افزایش نسبت به سال 2015)، زیاد قابل توجه نیست، ولی احتمال تداوم و بیشتر شدن آن می تواند پیامدهای منفی بر اجرای برنامه های افزایش صادرات به این كشور داشته باشد.
اكنون كیوی، سبزیجات تازه، كلم و كلم بروكلی از جمله اقلام اصلی صادراتی ایران به روسیه است كه افزون بر توزیع در بازارهای محلی، از سوی فروشگاه های زنجیره ای بزرگ نیز عرضه می شود.
همچنین تهران و مسكو قرارداد راه اندازی گذرگاه سبز گمركی را امضا كرده اند كه بر اساس آن برای تامین بخشی از نیازهای روزانه میوه و سبزیجات، لبنیات، گوشت سفید و آبزیان روسیه، ساده سازی مقررات گمركی برای صادر كنندگان ایرانی اجرا می شود و اكنون باید با توقف یا حداقل كاهش برگشت اقلام وارداتی از ایران از این فرصت بیشتر بهره گرفت.
اكنون این واقعیت مهم باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد كه با توجه به گستردگی بازار مصرف در روسیه، تنوع نیازها و عرضه گسترده كالاها و محصولات مختلف از اروپا و تركیه، شماری از صادركنندگان ایرانی كه بیشتر به صورت تك شركتی یا فردی اقدام می كنند در شرایط دشوارتری قرارگرفته اند.
برای رفع این مشكلات و هماهنگی های بیشتر با نهادهای روسی، ایجاد ساختارهای مناسب تجاری با محوریت بازار روسیه مشابه آنچه كه تركیه ایجاد كرده است و برای بازارهای هدف كالا تولید می كند، در ایران نیز ضرورت دارد.
همزمان ایجاد ساختارهای مناسب نظارتی به ویژه برای اعمال و رعایت جدی ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای لازم است تا محموله ها صادراتی منطبق با داده های رسمی و ثبت شده از كشور خارج و به روسیه صادر شود.
یك اصل مهم دیگر كه تركیه آن را اجرا كرده و توانسته است، سهم زیادی از بازار مصرف روسیه را كسب كند، سازماندهی صادركنندگان در قالب شركت های بزرگ و تجمیع در كنسرسیوم های صادراتی با مدیریت فراگیر است تا شركت ها بتوانند با امنیت بیشتر از این مسیر كالاهای خود را صادر كنند و به صورت تكی اقدام نكنند.
اجرای بخشی از این راهكارها و ایجاد ساختارها با پشتیبانی و كمك های سازمان های مسئول دولتی ممكن است. از سوی دیگر صادركنندگان و بخش خصوصی نیز باید برای تشكیل گروههای كاری صادراتی و انجام صادرات به صورت كلان و پایدار و نه تك محموله ای برنامه ریزی كنند و كیفیت كالاها را نیز به صورت همیشگی پایش كنند.
روسیه با بیش از 17 میلیون كیلومتر مربع گستردگی به عنوان بزرگترین كشور جهان و 146 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت در سرزمین اصلی و 22 جمهوری بازار بزرگی است كه به علت سردسیر بودن بسیاری از مناطق نیاز به واردات گسترده سبزیجات تازه و میوه به صورت روزانه از كشورهای مختلف حتی آفریقا دارد.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان