مرغ مناسب براي مصرف يك هزار و 200 تا هزار و 800 گرم وزن داشته باشد

بيرجند - ايرنا - مديركل دامپزشكي خراسان جنوبي گفت: مرغ با وزن هزار و 200 تا هزار و 800 گرم براي تغذيه بسيار مناسب است، متصديان مرغداري ها براي كيفيت امنيت غذايي نسبت به پرورش چنين مرغ هايي بايد بيشتر تلاش كنند.

دكتر عليرضا رفيعي پور، روز شنبه در ديدار با كاركنان خبرگزاري جمهوري اسلامي
(ايرنا) مركز بيرجند، افزود: عرضه مرغ با وزن يادشده از نظر اقتصادي و كاهش هزينه دوره پرورش به نفع مرغدار است.
وي مدت زمان پرورش اين ماده پروتئني را در مرغداري ها 40 تا 50 روز ذكر كرد و گفت: براي توليد مرغ با وزن هزار و 200 تا هزار و 800گرم كه براي صادرات نيز مناسب است دوره پرورش به 30تا 40روز كاهش مي يابد كه به نفع مرغدار و قادر به جوجه ريزي بيشتري نيز است.
وي در همين حال خواهان اصلاح تغذيه مردم از مصرف مرغ هاي درشت به متوسط شد و گفت: تعداد واحدهاي مرغداري ثبت شده استان 740 واحد است كه تعدادي غير فعال هستند.
وي ادامه داد: در كشتارگاه هاي استان روزانه حدود 60 تا 90 تن گوشت مرغ توليد و با حضور نمايندگان دامپزشكي در اين مجتمع ها، سلامت خروجي اين ماده غذايي به بيش از 95 درصد رسيده است.
وي در ادامه از وجود 13 سامانه يكپارچه الكترونيك در سازمان دامپزشكي خبر داد و گفت: تمام مراحل مرتبط با دام و طيور از مبدا ( مرزعه ) تا مقصد ( عرضه ) تحت كنترل اين سامانه قرار دارد كه يكي از مهمترين آن، سامانه يكپارچه قرنطينه دامپزشكي است.
مديركل دامپزشكي استان عنوان كرد: اين سامانه در جابجايي و حمل و نقل، ترانزيت، واردات، صادرات و امور مرتبط با چرخه اقتصادي - بهداشتي مردم و امنيت غذايي نظارت دارد و تمام مراحل صدور مجوز حمل دام، طيور، زنبور عسل و ... و فراورده هاي مرتبط با آنها را شامل مي شود كه اين كالاها حدود 300 نوع تعريف شده است.
به گفته رفيعي پور، دامپزشكي وظيفه دارد طبق اعمال ضوابط قرنطينه اي - بهداشتي و امنيت زيستي به دنبال حفظ حراست از امنيت دامي، تضمين بهداشت عمومي جامعه و تامين امنيت غذايي مردم باشد و در اين ارتباط در بهداشت عمومي جامعه بايد به دنبال تضمين امنيت شهروندان از نظر سلامت باشد.
وي اظهار كرد: با توجه به حساسيت هاي دامپزشكي در بحث نگهداري و پرورش دام و طيور، خوشبختانه در دو سال گذشته هيچگونه طغيان يا بروز منجر به مرگ بيماري مشترك ميان انسان و دام در استان گزارش نشده است.
وي از اقدامهايي براي مقابله با بيماريهاي دامي، نظير سم پاشي محل نگهداري دام در نقاط مختلف استان خبر داد و افزود: اين حساسيت ها در اين بخش با هزينه هاي قابل تامل باعث شده كه هيچگونه مواردي از بيماري هاي انتقالي دام به انسان نظير تب گنگو و برفكي و ... مشاهده نشود.
به گفته وي بيشترين هزينه در اين امور در بحث پيشگيري انجام شده كه با توجه به بروز برخي بيماري ها در مناطق مختلف كشور، خراسان جنوبي از اين معضل استثنا شده است و بهترين راه پيشگيري مبارزه با ناقل و مخزن به وسيله سم پاشي است.
رفيعي پور اظهار كرد: يكي ديگر از راه هاي انتقال بيماري ها واردات دام ها از كشور هاي همسايه است كه اين معضل به صفر رسيده حتي با اقدام هاي قرنطينه اي هم امكان ورود بيماري ها وجود دارد.
وي افزود: دامپزشكي خراسان جنوبي از تمام نيروهاي خود براي تحقق تضمين هر چه بيشتر سلامت و امنيت بهداشت دام و طيور براي عرضه به مصرف كنندگان فرآورده هاي زدامي استفاده مي كند.
2047/3215/

سرخط اخبار استان‌ها