بانک ها مکلف شدند حداقل معادل 11.6 درصد تسهیلات را به بخش کشاورزی اعطا کنند

14:41 - 19 دی 1395
کد خبر: ۲۶۵۱۴۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
آخرين آمار رسمي توليد ناخالص ملي سالانه نشان می دهد، سهم بخش کشاورزي در اقتصاد کشور 11.6 درصد است. بر این اساس بانک ها مکلفند حداقل معادل این مقدار از تسهیلات خود را به بخش کشاورزی اعطا کنند. ذکر این نکته ضروری است که تا زمان ابلاغ رقم جديد، سهم يادشده مبناي عمل خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزار میزان، براساس ماده (5) «دستورالعمل اجرایی ماده (47) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور» مصوب یکهزار و دویست و دوازدهمین جلسه مورخ 1394.10.1 شورای پول و اعتبار موضوع بخشنامه شماره 94.116364 مورخ 1394.5.7، «بانک عامل مکلف است حداقل معادل سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های جاری از مجموع تسهیلات اعطای خود در هر سال را به بخش کشاورزی پرداخت کند.

همچنن براساس تبصره ذیل ان ماده، «بانک مرکز در هر سال بر اساس آخرین آمار تولید ناخالص مل، سهم مربوط به تسهیلات بخش کشاورزی به قیمتهای جاری را به بانک عامل ابلاغ م کنبا توجه به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور، بانک ها، مراتب را به قید تسریع به تمام واحدهای ذی‌ربط هر بانک ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کنند. 

مقتضی است ترتیبی اتخاذ شود که نسخه‌ای از بخشنامه ابلاغی به واحدهای ذی‌ربط، به حوزه مدیریت‌کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ارسال شود.‏‏

لازم به ذکر است در مـاده (47) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور - مصـوب سـال ۱۳۹۴ مجلـس شـورای اسلامی- آمده است: «کلیه بانک های عامل غیرتخصصی موظفند سهمی از تسهیلات اعطایی خود را حداقل معـادل سـهم بخـش کشاورزی در اقتصاد کشور، بر اساس آخرین آمار تولید ناخالص ملی سالانه، به بخش کشاورزی اختصـاص دهند. 

شورای پول و اعتبار و بانک مركزی جمهوری اسلامی ایران مكلفند حداكثر ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون، دستورالعمل این اقدام را ابلاغ كنند و بانک مركزی جمهوری اسـلامی ایـران گـزارش عملكرد این ماده را به تفكیک بانك ها به صورت شش ماهه به كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ارائه می کند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *