arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴۴۷۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۵

کشف رژیم غذایی سرد سیاهچاله‌ها

ستاره‌شناسان از مدتها پیش بر این باور بودند که سیاهچاله‌ها از گاز یونیزه شده داغ تغذیه می‌کنند اما رصدهای اخیر به نمایش یک سیاهچاله پرداخته که گاز سرد را می‌بلعد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ستاره‌شناسان از مدتها پیش بر این باور بودند که سیاهچاله‌ها از گاز یونیزه شده داغ تغذیه می‌کنند اما رصدهای اخیر به نمایش یک سیاهچاله پرداخته که گاز سرد را می‌بلعد.

به گزارش انتخاب به نقل از گیزمگ، این نخستین شاهد قوی برای این نظریه است که ابرهای گازی سرد فضا نیز یکی از وعده‌های غذایی سیاهچاله‌ها هستند.

محققان موسسه فیزیک نجومی و تحقیقات فضایی موسسه فناوری ماساچوست(MIT) در تحقیقی که در مجله "نیچر" منتشر شده، از داده‌های بدست آمده از آرایه بزرگ میلیمتری آتاکاما(آلما) برای نقشه‌برداری از حرکت و موقعیت ابر مولکولی سرد در خوشه کهکشانی Abell 2597 واقع در فاصله یک میلیارد سال نوری از زمین استفاده کردند.

آنها سه توده گاز بزرگ را کشف کردند که هر کدام بطور مجزا از میزان ماده برابر با یک میلیون خورشید برخوردار بودند. این گاز به سمت سیاهچاله‌ای در مرکز خوشه با سرعت نزدیک به 300 کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کرد.

این پدیده رصد شده نشان می‌دهد که سیاهچاله‌ها دارای رژیم متنوعی بوده و تنها از گاز داغ طبق تصورات پیشین تغذیه نمی‌کنند. این تحقیق همچنین به ارائه بینش‌هایی در مورد چگونگی مصرف سوخت توسط سیاهچاله‌ها پرداخت که به "افزایش" نیز موسوم است.

تلسکوپ آلما که تاکنون اکتشافات فضایی چشمگیری مانند شناسایی کهکشان‌های ناشناخته‌ای که پشت کهکشان راه شیری پنهان بودند و تولد یک سیستم ستاره‌ای بیگانه انجام داده، همچنین ممکن است بتواند شواهد بیشتری در مورد پدیده رصد شده توسط محققان ارائه کند.

محققان اکنون قصد دارند از شبکه 66 تلسکوپ رادیویی مستقر در شیلی برای بررسی پدیده‌های مشابه در کهکشان‌های دیگر استفاده کنند تا دریابند پدیده کشف شده آن‌ها، در جای دیگر هم رخ داده یا نه.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان