۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۴۷
کد خبر: 82226067
T T
۰ نفر

خوزستان ظرفیت تولید چهار میلیون تن قند را دارد

۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۴۷
کد خبر: 82226067
خوزستان ظرفیت تولید چهار میلیون تن قند را دارد

تهران- ایرنا- وزیر جهادكشاورزی از افزایش سطح زیر كشت پاییزه چغندر قند به 18 هزار هكتار خبر داد و گفت: خوزستان ظرفیت تولید چهار میلیون تن قند وجود دارد، در حالی كه نمی توان یك كیلوگرم از آن را در این استان فرآوری كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمود حجتی روز شنبه در حاشیه آیین آغاز سال زراعی جدید در محل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در جمع خبرنگاران، با عذخواهی از گندمكاران برای تاخیر پیش آمده در پرداخت مطالبات شان افزود: تاكنون 140 هزار میلیارد ریال گندم از كشاورزان سراسر كشور خریداری شده و 800 هزار میلیارد ریال آن باقی مانده است. نیمی از این بدهی قرار است از طریق فروش اوراق مشاركت در بورس (تا سه شنبه) پرداخت شود.
وی تاكید كرد، همه مطالبات تا 2 هفته آینده پرداخت می شود.

** كارخانه قند ذزفول احیا می شود
وزیر جهادكشاورزی درباره وضعیت تولید شكر در كشور گفت: عمده مشكل ما در بخش خودكفایی شكر كمبود كارخانجات قند است، به عنوان مثال ما در خوزستان دو كارخانه در اهواز و دزفول داریم كه سال های متمادی تعطیل شده و این امر آسیب جدی به بخش كشاورزی وارد كرده است.
حجتی از ارایه طرحی به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احیای كارخانه قند دزفول خبر داد تا به زودی اقدام ها برای احیای این كارخانه آغاز شود.
به گفته وزیر جهادكشاورزی، در صورت احیای دو كارخانه دزفول و اهواز و ایجاد چند كارخانه دیگر می توان مشكل شكر را در كشور حل كرد و به خود كفایی رسید.

**واردات گندم
حجتی درباره واردات گندم با توجه به خودكفایی در تولید این محصول گفت: از سوم بهمن سال 1394مجوزی برای واردات گندم صادر نكرده ایم و میزان ثبت سفارش ها محدود شده و حتی میزان واردات كاهش یافته است.
وزیر جهادكشاورزی درباره نهاده های تولید افزود: اقتصاد مقاومتی از طرح های مهم و عمده ای است كه در دستور كار وزارت جهاد كشاورزی قرار دارد و در زمینه نهاده های تولید تلاش شده از محل تولید داخلی و واردات نیازهای كشاورزان را تامین كنیم به طور مثال بخشی از بذر كلزا و چغندر قند برای كشت پاییزه را از طریق واردات تدارك دیده ایم.

** اراضی شیب دار ظرفیتی برای توسعه كشت گیاهان دارویی
حجتی هدف گذاری اصلی این وزارتخانه را افزایش بهره وری به ویژه در حوزه آب عنوان و اظهاركرد: باید از ظرفیت های مغفول بخش كشاورزی استفاده كنیم كه نمونه آن مغفول ماندن صدها هزار هكتار اراضی شیبدار در كشور است كه ظرفیت فراوانی برای كشت و توسعه گیاهان دارویی دارد.
وی همچنین بر توجه به طرح توسعه پرورش ماهی در قفس با ظرفیت یك میلیون تن و اشتغالزایی بالای آن تاكید كرد.

** اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات كشاورزی با ابلاغیه دولت
حجتی درباره نرخ خرید تضمینی محصولات كشاورزی برای سال زراعی آتی گفت: كارهای كارشناسی را با توجه به هزینه تولید و جانبی برآورد كرده و به شورای اقتصاد پیشنهاد داده ایم و هم اكنون این نرخ ها در كمیته ها و كمیسیون های تخصصی شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی است.
به گفته وزیر جهادكشاورزی، پس از تصویب در این شورا نرخ های جدید خرید تضمینی تصویب و ابلاغ می شود.
اقتصام**9186**1561 / 6037

سرخط اخبار استان‌ها