صنایع غذایی ذائقه مردم را به سمت مواد ناسالم هدایت می كنند

تهران-ایرنا- رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی گفت: صنایع غذایی با برنامه‌ریزی و گاهی به صورت ناخواسته، ذائقه مردم را به سمت مواد ناسالم شور، شیرین و چرب هدایت كرده‌اند.

رسول دیناروند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا، افزود: به طور كلی با یك مشكل اساسی در تغذیه مردم رو به رو بوده و شاهد این هستیم كه طی سال های متمادی به صورت برنامه‌ریزی شده و گاهی ناخواسته ذائقه مردم به سمت مواد مضر و ناسالم هدایت شده است و تغییر این ذائقه در كوتاه مدت امكان پذیر نیست.

**ماءالشعیر مفید را با شكر و اسانس مضر می‌كنند
وی افزود: به عنوان مثال ذائقه مردم در مصرف نوشیدنی و آبمیوه‌ها به سمت مصرف مواد شیرین‌تر هدایت شده است، حتی ماءالشعیر به عنوان نوشیدنی كه به علت داشتن مخمر می تواند مفید باشد،آن را با استفاه از شكر و اسانس‌های طعم دهنده و رنگ به یك شربت كاملا مضر تبدیل می‌كنند.
دیناروند گفت: در مورد هر ماده غذایی كه توجه كنید، این پدیده را می‌بینید، این همه تبلیغاتی برای مصرف غذاهای آماده و فرآورده های گوشتی شور و طعم دار با چه هدفی دنبال می‌شود.
وی افزود: دوغ یك نوشیدنی مفید است، ذائقه مردم را به سمت دوغ شور هدایت كرده‌اند به نحوی كه مردم دوغ شورتر را خوشمزه تر می‌دانند و می‌پسندند.
رئیس سازمان غذا و دارو اضافه كرد: حتی در مورد نان نیز، مردم نانی را می‌پسندند كه نمك بیشتری داشته باشد، اصلاح این ذائقه‌‌ها كار ساده ای نیست، كاری نیست كه با تصمیم و اقدام یك شبه، یك روزه یا حتی یك ساله امكان پذیر باشد.
وی گفت: مثلا اگر همین فردا اعلام كنیم كه نانواها نمك نان را در حدی كه ضرر نداشته باشد، پایین بیاورند، مردم می‌گویند، چه نان بی مزه‌ای است و از آن استقبال نمی‌كنند.
دیناروند افزود: برنامه وزارت بهداشت این است كه به تدریج و كم كم ذائقه مردم را به سمت مواد كم ضررتر و موادی كه شكر، چربی و نمك كمتری داشته باشد، هدایت كنیم.
معاون غذا و دارو وزیر بهداشت افزود: در این مسیر به تدریج میزان نمك مجاز در نان‌ها و تولیدات صنایع غذایی و همین طور میزان حد مجاز شكر را در نوشیدنی‌های صنعتی و آبمیوه‌ها پایین می‌آورده شده و برای اولین بار برای حد مجاز شكر نوشابه‌ها و نمك نان‌ها سقف تعیین شده و این مسیر به صورت تدریجی برای اصلاح ذائقه مردم، ادامه پیدا می‌كند.

** هر ایرانی 3 برابر استاندارد دنیا نمك مصرف می‌كند
دیناروند، پیش از این نیز به خبرنگار ایرنا گفته بود استاندارد مصرف نمك در دنیا حداكثر روزانه پنج گرم و در برخی كشورها سه گرم است، در حالی كه هر ایرانی روزانه بیش از 12 گرم نمك مصرف می‌كند.
وی گفته بود نانوایی‌های سنتی یكی از مهمترین مراكز عرضه نمك بیش از حد در غذای مردم هستند. در این نانوایی ها نمك به صورت مشتی به آرد اضافه می‌شود كه البته برخی نانوایی‌ها به علت كیفیت آرد پایین و برای پخت بهتر این كار را انجام می‌دهند.
به گفته معاون وزیر بهداشت، در دولت یازدهم به همه نانوایی های كشور ابلاغ شده كه مصرف نمك را كاهش دهند و با ابلاغیه جدید وزارت بهداشت حد مجاز نمك نان از 1.8 درصد به یك درصد كاهش یافته است
دیناروند درباره چربی های مضر نیز گفت: دو نوع چربی مضر در مواد غذایی وجود دارد كه شامل اسید چرب ترانس و روغن های اشباع است. در گذشته صنایع روغن كشور، دانه های روعنی و روغن مایع كه روغن اشباع ندارد و زیان بار نیست را وارد می‌كردند و با صرف هزینه‌های زیادی آن را به صورت روغن جامد اشباع كه حاوی اسید چرب ترانس است، تبدیل و به بازار عرضه می‌كردند.
وی افزود: در مورد زیان‌ روغن های اشباع بین محققان اختلاف نظر وجود دارد و برخی چربی های اشباع حیوانی مانند چربی‌های موجود در شیر، كره حیوانی یا روغن‌های حیوانی را مفید می‌دانند اما در مورد اسید چرب ترانس بدون تردید یافته‌های علمی نشان می‌دهد كه اسید چرب ترانس بسیار مضر و سرطان زا است و نباید به هیچ وجه در محصولات غذایی باشد.
وی افزود: هدف گذاری وزارت بهداشت این است كه میزان اسید چرب ترانس در مواد غذایی به صفر برسد. اجرای این هدفگذاری شروع شده و به عنوان مثال واردات هر نوع روغن حاوی اسید چرب ترانس به كشور متوقف شده و به صفر رسیده است.
اجتمام**3063**1601** خبرنگار: افشین شاعری، انتشاردهنده: شهناز حسنی
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه