۱۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82588875
T T
۰ نفر

بو كردن غذا باعث چاقی می‌شود

۱۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82588875
بو كردن غذا باعث چاقی می‌شود

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه بركلی كالیفرنیا دریافتند كه بوی مواد غذایی مصرفی، تاثیر مهمی بر چگونگی تعامل بدن با كالری آن دارد و بو كردن غذا موجب چاقی می‌شود.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از مدیكال اكسپرس، در واقع حس بویایی، عامل اصلی لذت بردن از خوردن غذاست و زمانی كه این حس از بین برود، میزان غذای مصرفی كاهش می‌یابد.
محققان در جریان آزمایش روی موش‌های چاق دریافتند زمانی كه این موش‌ها حس بویایی خود را از دست می‌دهند، وزن آنها نیز كاهش می‌یابد.
نكته عجیب این كه میزان غذای چرب مصرفی این موش‌ها با میزان غذای موش هایی كه دارای حس بویایی بودند، یكسان بود؛ اما در پایان آزمایش وزن موش‌های فاقد حس بویایی، نصف وزن موش‌های دارای این حس بود. از سوی دیگر موش‌هایی كه حس بویایی آنها تقویت شده بود با مصرف غذای یكسان، در مقایسه با سایر موش‌ها چاق‌تر هم شده بودند.
بر اساس نتایج این تحقیقات بوی مواد غذایی مصرفی، تاثیر مهمی بر چگونگی تعامل بدن با كالری آن دارد. در صورتی كه نتوانید بوی غذا را احساس كنید، احتمالا بدن، كالری دریافتی از غذا را ذخیره نمی‌كند.
به عبارت دیگر افزایش وزن صرفا حاصل میزان كالری مصرفی نیست، بلكه با نحوه حفظ این كالری در بدن نیز ارتباط دارد. این نتایج بیانگر ارتباط كلیدی بین سیستم بویایی و بخش‌هایی از مغز است كه سوخت و ساز بدن را كنترل می‌كنند. این نتایج راهگشای تولید داروهایی است كه از طریق غیرفعال كردن سیستم بویایی، سوخت و ساز بدن را كنترل می‌كنند.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Cell Metabolism منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1776
مترجم: سپیده علی كاشانی* انتشار: لیلا خطیب زاده
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه