۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۲
کد خبر: 81682564
T T
۰ نفر
كشت محصولات ارگانیك در 800 هكتار از باغ های سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: 800 هكتار از باغات خرما و انگور استان به كشت محصولات ارگانیك اختصاص دارد.

اردشیر شهركی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این محصولات در منطقه سیستان و شهرستان خاش كشت می شود كه زمینه اشتغال 60 بهره بردار بخش كشاورزی را فراهم كرده است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان پس از چند سال تحت نظارت بودن شركت های خارجی صادر كننده مجوز محصولات ارگانیك، امسال موفق به دریافت این نشان برای محصولات ارگانیك خرما و انگور شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: هم اینك انگور ارگانیك استان در حال فروش است و محصول خرما نیز بعد از آغاز برداشت در نیمه دوم مرداد ماه امسال روانه بازار مصرف خواهد شد.

وی گفت: با توجه به استقبال كشاورزان سیستان و بلوچستان از تولید محصولات ارگانیك امسال بیش از دو هزار هكتار از باغات استان كه عمدتا خرما هستند تحت پوشش تولید این محصولات قرار می گیرند.

شهركی ادامه داد: همچنین با توجه به قابلیت های فراوان استان در تولید این نوع از محصولات این سازمان تولید موز و پسته ارگانیك را در دستور كار قرار داده است به طوری كه این محصولات هم اینك در مرحله بازرسی قرار دارد كه در آینده ای نزدیك نشان ارگانیك دریافت خواهند كرد.

وی خاطر نشان كرد: در تولید محصول ارگانیك برخلاف دیگر محصولات به هیچ عنوان از آلاینده ها، كودها و هورمون های شیمیایی استفاده نمی شود بلكه تولید كنندگان این گونه محصولات برای تقویت خاك از بقایای گیاهان و كودهای حیوانی، كودهای آلی و معدنی بهره می گیرند كه این امر مهمترین مزیت این محصولات بحساب می آید.

وی تاكید كرد: تولید غذا با كیفیت خوب در حد كافی، همگامی با طبیعت به جای چیرگی برآن، تقویت چرخه زیستی در سیستم های زراعی شامل تقویت میكروارگانیسم ها، پوشش جانوری، فلور پوشش گیاهی خاك و افزایش تنوع گیاهی و جانوری، حفظ و افزایش حاصلخیزی خاك در طولانی مدت، بهره گیری از منابع تجدید شونده تا حد ممكن و جلوگیری از بروز آلودگی های ناشی از عملیات كشاورزی از مهمترین اصول و اهداف كشاورزی ارگانیك است.

وی ادامه داد: از دیگر اهداف و اصول كشاورزی ارگانیك می توان به حفظ تنوع ژنتیكی سیستم كشاورزی و محیط شامل حفاظت از گیاهان و زیستگاههای طبیعی، در نظر داشتن اثرات گسترده تر اجتماعی و اكولوژیكی سیستم زراعی و امكان كسب درآمد كافی برای كشاورزان، رضایت آنان و ایجاد محیط سالم كار اشاره كرد.

وی با بیان اینكه تاكنون محصولات ارگانیك استان با نام و نشان ارگانیك به كشوری صادر نشده است گفت: در فرآیند تولید این محصولات با آزمایشات مختلف می توان تشخیص داد كه از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نشده است بر این اساس این محصولات به دلیل مزیت های فراوان نسبت به سایر محصولات از قیمت بالاتری برخوردارند.

وی خاطر نشان كرد: از آنجا كه مصرف فراوان انواع سموم و كودهای شیمیایی به دلایل مختلف از جمله تبعات زیست محیطی نظیر آلودگی آب های زیر زمینی و بر هم زدن تعادل زیستی روز به روز مورد چالش جدی قرار می گیرد بر این اساس تولید محصولات ارگانیك می تواند علاوه بر مزیت های فراوان بهداشتی و پزشكی برای انسان ها گامی موثر در راستای حفظ محیط زیست باشد.

كشاورزان سیستان و بلوچستان سالانه 527 هزار تن انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری را در سطح 80 هزار هكتار باغات استان تولید می كنند.

سالانه علاوه بر محصولات باغی، دو میلیون و 700 هزار تن انواع محصولات زراعی نیز در استان تولید می شود.

7316/3042/6081/ 6075
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد