۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۰۴
کد خبر: 82439147
T T
۰ نفر
ایران و فرانسه در زمینه توسعه تعاونی ها همكاری می كنند

تهران - ایرنا - جمهوی اسلامی ایران و فرانسه با امضای تفاهم نامه ای، در زمینه توسعه بخش تعاون با اولویت بخش كشاورزی با یكدیگر همكاری می كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این تفاهم نامه، ظهر امروز (سه شنبه) در جریان سفر «هنری نوله» رئیس شورای عالی تعاونی های فرانسه و وزیر سابق كشاورزی این كشور به تهران و دیدار با علی ربیعی وزیر كار و امور اجتماعی به امضا رسید.
ربیعی در این دیدار حوزه فعالیت های وزارت كار را در حیطه های مرتبط با حمایت كودكان یتیم تا امور بازنشستگان عنوان كرد و گفت: فعالیت در اموری كه به تهیه غذا برای مردم منجر شود، شایسته و ارزشمند است.
وی ربیعی با اشاره به حمایت هیات فرانسوی در این نشست از برنامه جامع اقدام مشترك ایران و گروه 1+5 (برجام) گفت: حمایت شما از برجام حكایت از تصمیم درست این كشور است و ما به این موضوع احترام می گذاریم.
وی با تاكید بر عمیق تر شدن پیوندها و تعاملات دو كشور، اظهار داشت: ایران و فرانسه می توانند روابط خود را در زمینه تعاونی ها گسترش دهند.
ربیعی با اشاره به همكاری دو كشور در زمینه تولید بذر گفت: ایران و فرانسه می توانند همچنین در زمینه تولید بذر و دانه های روغنی تعامل خود را افزایش دهند.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اشاره به بازارهای اوراسیا گفت: هدف ما از تولید دانه های روغنی، كشورهای اوراسیا است زیرا این كشورها اكنون به خرید كالاهای كشاورزی ایران روی آورده اند و توسعه بخش كشاورزی با تاكید بر تعاونی ها می تواند اقتصاد ایران را قدرتمندتر كند.
ربیعی با اشاره به تنوع گیاهان دارویی كه در ایران تولید می شوند، گفت: ٣٣ درصد تولید دارو در كشور از طریق شركت هایی انجام می شود كه وزارت كار آنها را پوشش می دهد.
وی یادآور شد: ایران در تولید گیاهان دارویی سابقه طولانی دارد به طوری كه كشورهای اروپایی و آمریكا با تهیه این گیاهان از ایران، آن را با نشان های تجاری خود به بازارهای جهانی عرضه می كنند.
وزیر كار گفت: یكی از مشكلات كشور در حوزه كشاورزی، در زمینه بسته بندی است و با توانمندی در زمینه صنعت بسته بندی با توجه به تولید گیاهان دارویی می توانیم كالای خود را به شكل بهتری بازارهای جهانی عرضه كنیم.
وی گفت : طبیعت غنی ایران و نیروی كارآمد در حوزه كشاورزی از جمله مزیت های ایران در این صنعت محسوب می شود و می توان از طریق تعامل با فرانسته، محولات گیاهان دارویی با نشان های تجاری ارزشمندتری به بازارهای جهانی عرضه شوند.
وزیر كار گفت: بررسی ها نشان می دهد كه مصرف داروهای گیاهی در جهان رو به گسترش بوده و می توان از این گیاهان در تولید لوازم آرایشی و صنعت زیبایی كه رو به توسعه است، بهره گرفت.
ربیعی همكاری در زمینه تولید شیلات، خاویار و حتی فرآوری و بسته بندی زعفران را از دیگر راههای همكاری دو كشور برشمرد و اظهار داشت: اكنون زعفران ایران به شكل فله به ایتالیا صادر می شود كه ما خواهان تغییر روند كنونی هستیم.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی بر انتقال تجارب و دانش میان دو كشور تاكید كرد و
گفت: در این راستا باید تعاونی ها راههای جدیدی برای گسترش همكاری ها بیابند.
وی با تاكید بر اینكه با تغییر اشعال تعاونی ها تغییرات شگرفی در نهادهای اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده است، ابراز امیدواری كرد كه انتقال تجارب فرانسه به ایرانیان به بهبود زندگی مردم منجر شود.
وی تاكید كرد: ایران آمادگی همه نوع همكاری در انتقال تجارب و زمینه اتصال تعاونی های بزرگ از نظر سرمایه گذاری های مشترك را دارد ضمن اینكه بازار ایران 80میلیون نفر نیست بلكه این بازار به 300 میلیون نفر كشورهای منطقه هم دسترسی دارد.
ربیعی با یادآوری وجود ناامنی در همسایگان ایران از جمله افغانستان، عراق، یمن و سوریه و حتی كشورهای حاشیه خلیج فارس، ثبات در ایران را دیگر مزیت كشورمان برای جذب سرمایه های خارجی برشمرد.
وزیر كار توانمندی چهار صندوق بازنشستگی تحت پوشش این وزارتخانه را 33 میلیارد دلار عنوان كرد و گفت: با این توانمندی می توانیم از تجارب ارزشمند فرانسه برای توسعه بخش تعاون بهره مند شویم.

**
سپس «هنری نوله» رئیس شورای عالی تعاونی ها و وزیر سابق كشاورزی فرانسه در این نشست گفت: خوشبختانه در نشست هایی كه با معاون تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی داشتیم، توانستیم بسیاری از امور در حوزه تعاونی ها را پیش ببریم .
وی یادآور شد: هدف از این سفر این است تا شناختی در خصوص زمینه های مشترك فعالیت ایران و فرانسه بیابیم. خوشبختانه هیات فرانسوی با صمیمیت فراوانی از سوی ایرانی ها مواجه شدند.
نوله با بیان اینكه در این سفر تعاونی های زیادی را از نزدیك مشاهده كرده است، گفت: ایران با وجود آنكه در منطقه ای پر آشوب قرار دارد، اما بسان جزیره ای با ثبات است.
وی گفت: احساس همكاری و ویژگی های موجود بین دو كشور در حالی كه هر دو كشور از فرهنگ متعالی برخوردار هستند، می تواند زمینه همكاری ها را افزایش دهد.
نوله به علاقه مردم فرانسه به سینمای ایرنا اشاره كرد و گفت: متخصصان فرانسوی به این نتیجه رسیده اند كه سینمای ایران یكی از بهترین سینماهای جهان است و به تازگی شبكه های تلویزیونی فرانسه اقدام به پخس فیلم های ایرانی كرده اند.
وی با تاكید بر اهمیت بازار ایران برای فرانسه، از ایران به عنوان كشوری بزرگ در منطقه یاد كرد كه به سوی توسعه گام بر می دارد.
نوله گفت: پس از برجام هیات های گوناگون فرانسوی برای همكاری اقتصادی به ایران سفر كرده و تمایل خود را برای بازار این منطقه ابراز كرده اند و ایران نیز تمایل خود را برای تعامل هر چه بیشتر با دیگر كشورها نشان داده است.
این مقام فرانسوی ابراز امیدواری كرد كه در جریان سفرش به تهران، تعامل بهتری بین تعاونی های دو كشور ایجاد شود.
وی گفت: هیات فرانسوی در این سفر یادداشتی را برای تعاونی های فرانسه آماده كرده است و تلاش می شود واسطه ای بین تعاونی های دو كشور باشیم .
هیات همراه فرانسوی كه نوله را در این سفر همراهی می كنند، از تعاونی هایی هستند كه در زمینه تولید چغندرقند، شكر و غله فعالیت می كنند.
در پایان این دیدار تفاهمنامه همكاری بین «حمید كلانتری» معاون تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و هنری نوله رئیس شورای عالی تعاونی ها و وزیر سابق كشاورزی فرانسه به امضا رسید.
اقتصام**9123**2025**خبرنگار: زهره دریغ گفتار**انتشار: لیلا جودی
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد