۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۱۱
کد خبر: 82146343
T T
۰ نفر
ضرورت كار فرهنگي براي اصلاح الگوي كشت در اردبيل- عيسي پاشاپور*

برداشت هاي بي رويه آب در دهه هاي گذشته سفره هاي زيرزميني آب استان اردبيل را با كسري قابل توجه منابع آن مواجه كرده است و براي ترويج زراعت گونه هاي كم مصرف و اصلاح الگوي كشت در دشت هاي بحراني اين استان، بايد به موازات اقدام هاي اداري كار فرهنگي وسيعي نيز صورت بگيرد.

بر اساس اعلام مسوولان امر، سفره هاي زيرزميني اين استان با 600 ميليون مترمكعب كسري آب مواجه است و با مسدود كردن چاه ها، جلوگيري از برداشت هاي غيرمجاز و هوشمند نمودن كنتورهاي برداشت آب با اين بحران مقابله مي شود.
از سوي ديگر كشت سيب زميني و برخي محصولات ديگر به عنوان گونه پرمصرف و نيازمند آب در اردبيل رواج دارد و اين استان با توليد 750 ميليون تن سيب زميني، رتبه دوم توليد اين محصول را در كشور داراست و به يقين با صدور بخشنامه ها، نامه نگاري ها و ابلاغ هاي اداري نمي توان به زودي كاهش كشت سيب زميني و ترويج جايگزين مناسب و كم مصرف به جاي آن را در اين استان شاهد بود.
دو سال از برنامه 20 ساله مدون شوراي عالي آب كشور براي تعديل منابع و مصارف آب و جبران كسري ذخاير زيرزميني آن سپري شده است و همچنان 65 درصد منابع آب اردبيل در امر كشاورزي صرف مي شود و با وجود كسري قابل تامل آب سفره هاي زيرزميني در اين استان، سالانه 120 ميليون مترمكعب آب منابع زيرزميني اردبيل براي كشت سيب زميني مصرف مي شود.
شايد از يك نظر صدور سيب زميني اردبيل به جمهوري آذربايجان، درحال ساخت بودن انبارهاي ذخيره و ترويج صنايع تبديلي براي تعديل توليد و مصرف سيب زميني در اين استان جهت حفظ و ارتقاي جايگاه اردبيل در توليد محصول يادشده، توسعه كشت آن را توجيه نمايد اما فراموش نكنيم كه مقابله با بحران آب، نه تنها مساله اي استاني و ملي بلكه امري جهاني است و اثرات مخرب آن محيط زيست را تهديد مي كند.
از آنجائيكه لازم است همه دستگاه هاي اداري پيوست فرهنگي داشته باشند و 20 درصد اعتبارات آنها بايد به كارهاي فرهنگي صرف شود ميدان اقدام وعمل فرهنگي براي اصلاح و ترويج گونه هاي كشت مناسب در استان اردبيل نقش آفريني دستگاه هاي اداري مرتبط اين استان را مي طلبد و در اين جهت بايد اقدام فرهنگي نرم، پيوسته و تاثيرگذار صورت گيرد.
به نظر مي رسد كارشناسان ترويج كشاورزي استان اردبيل در موقعيت كنوني بايد بيش از پيش به ابزار فرهنگ وهنر مجهز شوند و زراعت تشديد كننده بحران آب را با لطافت هاي هنري به كشت هاي كم مصرف و با توجيه اقتصادي بيشتر تبديل كنند و براي دستيابي به اين هدف بايد از ظرفيت رسانه ها، نويسندگان، و حتي قابليت هاي هنرمندان نيز استفاده شود تا گفتمان كشت اقتصادي كم مصرف در حلقه هاي زارعان رواج يابد.
*خبرنگار ايرنا در اردبيل
7124/6016

سرخط اخبار استان‌ها