به گزارش روابط‌عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، یزدان سیف گفت: ورود کالا و رفع تعهد ارزی دو مقوله کاملا متفاوت است و برخی اظهارات پیرامون مکاتبات انجام شده چنین القا می‌کند که در قبال ارز تخصیص داده شده، کالایی به کشور وارد نشده، درحالی‌که مبلغ حدود ۲۲۵ میلیون یورو مانده‌ تسویه نشده ارز دریافت شده ناشی از مغایرت‌‌ها و موضوعات اداری است که با توجه به درگیر بودن چهار سامانه ثبتارش، خرید ارز، سمتاک و سامانه جامع گمرکی در فرآیند واردات، بروز کوچک‌ترین مغایرت اسنادی یا اشتباه در بارگذاری اطلاعات پرونده‌ها، منجر به عدم تسویه کامل تعهدات ارزی مربوطه می‌شود که در این رابطه همان‌طور که از لیست پیوست ملاحظه می‌شود مبلغ حدود ۲۲۲میلیون یورو از تعهدات این شرکت شامل مشکل مذکور است و جدول پیوست تاریخ ورود کشتی‌ها به بنادر موردنظر و تاریخ تخلیه آنها را کاملا شفاف می‌سازد.

سیف درخصوص دلیل ایجاد این مغایرت‌ها با اشاره به پرداخت‌های تهاتری یا پرداخت‌هایی که از مسیرهای غیر مرسوم (تعریف شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) ارز انتقال یافته است، خاطرنشان کرد: از آنجا که بین زمان ایجاد تعهد تا زمان پرداخت و تسویه کامل اسناد حمل و صدور کدرهگیری، فاصله زمانی قابل‌توجهی وجود دارد؛ بنابراین تسویه تعهدات زمانبر و پیچیده است که همین امر بخشی از این مغایرت را پدید آورده است. همچنین وی با اشاره به اینکه قراردادها با فروشندگان عمدتا با ارزهای پایه منعقد می‌شود اما پرداخت‌ها (بسته به نوع ارز در دسترس بانک مرکزی) به ارزهایی چون لیر، روپیه و یوآن صورت می‌پذیرد، عنوان کرد: تفاوت بین ارز ثبت‌سفارش و ارز تامین شده، موجب بروز مغایرت در ثبت اسناد حمل و در نتیجه عدم امکان تسویه تعهدات ارزی در موعد مقرر می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین در توضیح بیشتر دلایل عدم رفع تعهدات ارزی با اشاره به رویه اجرایی گمرکات مبادی ورودی در مستهلک کردن پروانه‌های سبز گمرکی بیان کرد: اساس تسویه حساب سامانه گمرک در اتصال با سامانه‌های بانکی وزن باسکول است؛ این درحالی است که بر مبنای رویه‌های بین‌المللی در توزین محمولات کشتی‌های فله‌بر در تجارت بین‌المللی از رویه‌های درافت سوروی و اولیج سوروی استفاده می‌شود که این موضوع و عدم در نظر گرفتن کسری ناشی از ریزش، افت و تلورانس باسکول منجر به بروز مغایرت‌های وزنی و کسری کالای وارداتی می‌شود که در این رابطه هرچند مبلغ مذکور در تعهدات سال ۱۳۹۷ این شرکت در حدود ۲۵۰ میلیون یورو است، اما مانع از رفع تعهد ارزی۱۰ فقره ثبت‌سفارش به ارزش ۱۰۷ میلیون یورو شده است.

سیف اشاره کرد با عنایت به اینکه زمان تسویه و رفع تعهدات ارزی زمانی است که کالاها از انبارهای محوطه گمرک خارج شود، در محموله‌هایی نظیر روغن خام از آنجا که اغلب مخازن نگهداری و ذخیره‌سازی این کالا در محوطه گمرکی و بنادر است و مخازن داخل کشور تنها حدود ۲۰ درصد ظرفیت کل انبارش کشور را تشکیل می‌دهد و صرفا نقش نگهداری کالای در جریان ساخت کارخانه‌ها را ایفا می‌کند، بنابراین امکان خروج کالا از بندر و رفع تعهد فراهم نیست و ۸۰ درصد روغن وارداتی درحال‌حاضر در بنادر ذخیره می‌شود.