• سه‌شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95050107017

عضو کمیسیون کشاورزی تاکید کرد:

اگر از ابتدای انقلاب برنامه‌ریزی کرده‌بودیم، امروز شاهد مشکلات آبی نبودیم

اگر از ابتدای انقلاب برنامه‌ریزی کرده‌بودیم، امروز شاهد مشکلات آبی نبودیم

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای کشت محصولات استراتژیک گفت: اگر از ابتدای انقلاب برنامه‌ریزی دقیقی وجود داشت، امروز شاهد این همه مشکلات آب نبودیم.

محمدباقر سعادت در گفت‌وگو با ایسنا، "تعلل" وزارت جهاد کشاورزی را یکی از دلایل بروز مشکلات در حوزه‌های آب و کشاورزی دانست و افزود: اگر تعلل نبود و نوآوری، خلاقیت، دلسوزی و توانمندی وجود داشت، امروز شاهد این همه مشکلات نبودیم. وزارت کشاورزی که در ادامه به وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شد، سابقه‌ای حدود صد سال دارد. بعد از انقلاب هم اگر در همین فاصله 37 ساله، برنامه‌ریزی دقیق علمی و کارشناسی وجود داشت، امروز شاهد این همه مشکلات آب نبودیم.

او ادامه داد: به دلیل این‌که برنامه‌ریزی وجود نداشته و از منابع آب، برداشت‌های بی‌رویه شده، آبیاری غرقابی صورت گرفته، چاه‌های غیرمجاز حفر شده و کشت بعضی از محصولاتی که برای مملکت ضروری نبوده انجام شده است. برای مثال در استانی مثل بوشهر، در یک سال، تمام زمین‌های کشاورزی را زیر کشت طالبی و هندوانه می‌برند؛ طالبی و هندوانه نیاز هست ولی نیاز استراتژیک و ضروری نیست.

نماینده مردم دشتستان خاطرنشان کرد: این در حالی است که منابع آب ما مشکل دارد و حدود 6 میلیون قطعه نخل داریم که ارتزاق مردم به آن‌ها وابسته است. خرما یک غذای کامل است اما آب نخلیات در شرایط بدی قرار دارند و در زمان لازم به این نخیلات نمی‌رسند.

او از مدیریت جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز انتقاد کرد و گفت: در استان خشکی مثل بوشهر در یک سال همه زمین‌ها را زیر کشت هندوانه و طالبی می‌برند و همه هم در زمین کود می‌شود. این نوع مدیریت‌های ناکارآمد باعث شده مشکلاتی برای کشاورزان پیش آید. چرا در استانی که آب‌های زیرزمینی آن در خطر است اجازه آبیاری غرقابی برای کشت طالبی و هندوانه را می‌دهید؟ این درحالی است که بسیاری از این محصولات فروش ندارند و کشاورز متضرر می‌شود، ضمن این‌که به کشت اصلی منطقه که همان نخیلات است نمی‌رسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha