۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۱
کد خبر: 81689932
T T
۰ نفر
عضو اتاق بازرگانی بوشهر: لغو تحریم ها بازارصادرات آبزیان را رونق می دهد

بوشهر - ایرنا - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان بوشهر گفت: در پی توافق هسته ای و پس از لغو تحریم ها، صادرات آبزیان به اروپا و آمریكا رونق می یابد.

مجید مرندی روزسه شنبه درگفت وگو با ایرنا درباره تاثیر لغو تحریم ها بر بازار آبزیان كشور افزود: اروپا و آمریكا از مهمترین بازارهای محصولات شیلات ایران تا پیش از تحریم های استكباری علیه جمهوری اسلامی بوده است كه با لغو تحریم ها زمینه دسترسی به این بازارها آسان سازی می شود.

وی اضافه كرد: همچنین با لغو تحریم ها قیمت تمام شده محصولات آبزی كشور در زمینه حمل و نقل خارجی و نقل و انتقلات پولی كاهش و امكان گشایش خط اعتباری و افتتاح سیستم جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانكی فراهم خواهد شد.

مرندی یادآورشد: در زمان تحریم ها هزینه حمل و نقل محصولات آبزی تا پنج برابر افزایش یافته بود ودرزمینه نقل و انتقال پولی نیز گاهی بناچار سه بار هزینه تبدیل ارز را پرداخت كنیم.

وی با بیان این كه با لغو تحریم ها و امكان گشایش خط اعتباری ریسك ناشی از پرداخت نشدن وجه توسط مشتری كاهش می یابد، ادامه داد: با لغو تحریم در شبكه جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانكی، نقل و انتقال مالی دركل شبكه بانكی دنیا را حل می كند.

مرندی بیان كرد: براساس مقررات اتحادیه اروپا باید كالاهای غذایی دارای شناسنامه و محل صید، نام كشتی یا لنج صیادی، وسیله حمل، كارخانه فراوری، صادر كننده و وارد كننده همه آنها در باركد جعبه آن مشخص باشد.

وی افزود: غیر از شناورهای تیپ فردوس (كشتی بزرگ صیادی كه محصول پس از صید از دریا فوری منجمد و بسته بندی می شود) هیچ شناوری دارای كد اتحادیه اروپا نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن استان بوشهر افزود: با این وجود صادرات محصولات دریایی توسط لنج های سنتی قابل صدور به اروپا نیست از این رو سازمان شیلات و دامپزشكی برای حل این موضوع باید برنامه ریزی دقیق داشته باشند.

مرندی با اشاره به این كه برای صادرات به بازار آمریكا نیز گرفتن تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریكا ضرورت دارد، گفت: گرفتن تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریكا فرایند دشواری دارد اما برای صادرات محصولات آبزیان كشور، بازار آمریكا به مراتب بهتر از اروپا خواهد بود.

وی اضافه كرد: با این توافق حاصل شده سر فصل جدیدی در مناسبات بین المللی برای كشور فراهم شد كه امیدواریم استان بوشهر نیز بتواند از فضای ایجاد شده برای توسعه بهره لازم را ببرد. ك/3

6043

سرخط اخبار استان‌ها