۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۷
کد خبر: 82110588
T T
۰ نفر
حجتی: واردات برنج از پایان تیر ممنوع است/تولیدبیش از30هزارتن چای خشك

تهران- ایرنا- وزیر جهاد كشاورزی اعلام كرد: برای حمایت از كشاورزان و تولید داخلی، ثبت سفارش برنج آزاد نیست ، همچنین از آخرین روز تیرماه حتی یك كیلوگرم برنج به كشور وارد نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمود حجتی روز دوشنبه در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی درصحن علنی مجلس درباره بحث آزادسازی ثبت سفارش برنج، افزود: مصوبه مذكور در شورای اقتصاد تصویب و برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ابلاغ شده است.
وی اظهارداشت: براساس سیاست بازرگانی، وزارت جهادكشاورزی برای ثبت سفارش برنج آزاد نیست بلكه با محدودیت های زمان ورود و تعرفه همراه است.
وزیر جهادكشاورزی با بیان اینكه مهلت ثبت سفارش سه ماه و پس از آن تا یك ماه قابل تمدید است، تصریح كرد: براساس مصوبه ابلاغی وزارت جهادكشاورزی برای ممنوعیت واردات برنج از پایان تیرماه سالجاری، اگر واردكننده ای برنج خود را پس از تاریخ 31 تیرماه سالجاری وارد كند به هیچ وجه این محصول از گمرك ترخیص نخواهد شد.
حجتی با اشاره به اینكه برای واردات برنج محدودیت زمان ورود و تعرفه را در حال اجرا داریم گفت: همچنین سال گذشته برای واردات برنج تعرفه 40 درصدی و ما به التفاوت 500 تومان را در هر كیلوگرم اعمال كردیم ، بنابراین تولیدكنندگان نباید نگرانی در این خصوص داشته باشند.
وی افزود: براساس آمار در سال 1392 حدود یك میلیون و 900 هزار تن، سال 1393 حدود یك میلیون و 200 هزارتن، سال 1394 حدود 745 هزارتن و از ابتدای امسال تاكنون 191 هزارتن برنج وارد شد كه روند كاهشی واردات را نشان می دهد.
به گفته وی ، سال گذشته تنها سالی بود كه كشاورزان برنج تولید داخل را بدون هیچ مشكلی به فروش رساندند و هم اكنون نیز قیمت برنج داخلی مناسب است.

** كاهش 11 میلیارد دلاری واردات غذا در سال گذشته
وزیر جهادكشاورزی درباره وضعیت واردات در سال های اخیر گفت: براساس آمار گمرك، سه سال قبل 20 میلیارد دلار واردات غذا داشتیم اما سال گذشته این میزان به 9 میلیارد دلار رسیده است.

** ترازتجاری بخش كشاورزی 4.7 میلیارد دلار كاهش یافت
حجتی درباره تراز تجاری غذای كشور افزود: باوجود افزایش جمعیت در سال 1392، تراز تجاری بخش كشاورزی منهای 8.1 میلیارد دلار بود كه با تلاش های صورت گرفته در كاهش واردات و افزایش صادرات این رقم در سال 94 به منهای 3.4 میلیارد دلار رسید یعنی 4.7 میلیارد دلار كاهش یافته است.

** شیرخشك وارد نمی شود
وزیر جهاد كشاورزی گفت: در حال حاضر شیرخشك تولید داخل صادر می شود و ما نیازی به واردات این محصول نداریم، اما به دلیل نیاز، بخشی از شیرخشك نوزاد وارد می شود.
وی اظهارداشت: براساس گزارش ها، در سطح جهانی با مازاد تولید شیرخام مواجه هستیم به طوری كه سال گذشته قیمت جهانی هر كیلو شیرخام در اطراف مرزهای ایران 12 هزار ریال( 1200 تومان ) بود كه امسال به 8 هزار ریال(800 تومان) رسید كه همین امر پس زدگی را در كشورهای هدف ایجاد كرده است.
وی ادامه داد: سال گذشته در مرزهای كشور واردات شیرخشك و لبنیات را محدود كردیم اما كره به مقدار محدود و با افزایش تعرفه وارد می شود.
حجتی تصریح كرد: شیر دارای صفات خاص بخش كشاورزی است و ماندگاری آن كوتاه مدت است ، بنابراین از دولتمردان خواستار نگاه ویژه به بخش كشاورزی شد.
وی معتقد است؛ در ایران نیازمند نگاه ویژه ای در برنامه ریزی، حمایت، پشتیبانی و سیاست های بخش كشاورزی هستیم زیرا نمی توان تولید شیرخام را با تولید یخچال و فولاد یكی دانست.

** سرانه مصرف شیر كمتر از 100 لیتر
حجتی اضافه كرد: برای كمك به دامداران سال گذشته وارد بازار شدیم و روزانه بین 700 تا 800 تن شیرخام خریداری، چربی گیری و به شیرخشك تبدیل و صادر شد.
وی گفت: این درحالی است كه برخی كارخانجات لبنی با ما همكاری نمی كنند و همچنین سازمان تعاون روستایی باوجود این كه منابع نقدینگی در اختیار ندارد این مصوبه را در جهت حمایت از تولید داخل دنبال می كند.
عضو كابینه دولت یازدهم افزود: هم اكنون براساس ردیف بودجه ای كه پیش بینی شده است امیدواریم بتوانیم شیرخام را خریدرای و پول دامداران را پرداخت كنیم.
حجتی گفت: برای حمایت از دامداران تحریك تقاضا را باید از لحاظ بهداشتی از سوی رسانه ها در دستور كار داشته باشیم زیرا هم اكنون سرانه مصرف شیر كشور ما نزدیك 100 لیتر است درحالی كه میانگین جهانی آن 150 لیتر و در برخی كشورها 350 تا 400 لیتر است كه نشان می دهد سرانه مصرف ما خیلی پایین تر از میانگین سرانه مصرف جهانی است.
وی همچنین از پیگیری یارانه صادراتی خبر داد.

** بیش از 3هزار میلیارد ریال اعتبار صندوق بیمه كشاورزی تامین اعتبار نشده است
وزیر جهادكشاورزی درباره منابع مالی صندوق بیمه كشاورزی گفت: دولت در تامین نقدینگی و تامین ریال دچار مشكل است كه همین موضوع خود را در بیمه محصولات كشاورزی نشان می دهد به نحوی كه سال گذشته اعتبارات مورد نیاز ردیف بودجه این بخش تامین نشد.
وی افزود: در نهایت با مصوبه دولت شب عید سال گذشته 4 هزار میلیارد ریال (400 میلیارد تومان) از بانك كشاورزی قرض گرفته شد و بخشی از تعهدات صندوق بیمه كشاورزی پرداخت شد اما هنوز 3 هزار میلیارد ریال(300 میلیارد تومان) دیگر به بیمه گذاران بدهكار هستیم.
وی اظهارداشت: امسال در حال پیگیری هستیم تا اعتبارات مورد نیاز صندوق بیمه كشاورزی تخصیص یابد و بدهی بیمه گذاران پرداخت شود.

** با صادرات سیب زمینی خام موافق نیستیم
وزیر جهادكشاورزی درباره صادرات سیب زمینی گفت: سال گذشته 700 هزارتن سیب زمینی صادر شد اما دولت هنوز یارانه صادراتی كه ما تعهد كرده بودیم را نتوانسته تخصیص بدهد و در حال پیگیری هستیم.
حجتی با بیان این كه با صادرات سیب زمینی خام موافق نیستیم ، افزود: چنین اقدامی به مصلحت كشور نیست، باید این محصول فرآوری و صادر شود و هم اكنون روی این موضوع كار می كنیم اما در شرایط فعلی تلاش داریم تا محصول روی دست تولید كنندگان باقی نماند و از حمایت های مقطعی استفاده می كنیم.

** سیاست صادرات سیب درختی و واردات موز جواب داد
حجتی با اشاره به این كه ایران در تولید سیب درختی دارای مزیت نسبی است، گفت: هم اكنون سالیانه 2 میلیون تن سیب درختی در كشور مصرف می شود در حالی كه سال گذشته 3 میلیون و 400 هزارتن تولید داشته ایم كه بخشی از این محصول در سردخانه های ارومیه باقیمانده بود و متاسفانه یارانه صادراتی آن را نیز نتوانستیم تامین كنیم.
وی ادامه داد: بنابراین با طراحی روش تجاری واردات موز در ازای صادرات سیب درختی با یك تعرفه ترجیحی توانستیم باعث تحریك صادرات سیب درختی شویم و خوشبختانه سیب درختی كه در سردخانه ها باقیمانده بود در فروردین و اردیبهشت ماه خارج شد و هم اكنون سییب درختی چندانی در سردخانه ها نداریم.
به گفته وزیر جهادكشاورزی، براساس برنامه ریزی ها در سال آتی با مشكل سال گذشته در تولید و صادرات سیب درختی مواجه نخواهیم شد.

** تولید چای خشك امسال به بیش از 30 هزارتن می رسد
حجتی درباره تولید چای خشك گفت: در زمان آغاز به كار دولت یازدهم تولید چای خشك كشور كمتر از 20 هزارتن بود ، اما با تلاش های صورت گرفته در حمایت از تولید امسال تولید این محصول به بیش از 30 هزارتن می رسد.
وی اظهارداشت: همچنین در راستای حمایت از چایكاران در دو سال اخیر صندوق سرمایه گذاری چای با 600 میلیارد ریال (60 میلیارد تومان) سرمایه در گردش ایجاد شد كه می تواند بخشی از مشكلات این صنعت را برطرف كند.
وی با بیان این كه ممكن است در پرداخت پول برگ سبز تاخیری داشته باشیم، افزود: در دو تا سه سال اخیر چای خشك تولیدی كشور به چای سنواتی تبدیل نشده، درحالی كه در گذشته بخش عمده چای به چای سنواتی تبدیل می شد. این بدان معناست كه با سیاست و حمایت مجلس تمامی چای تولیدی كشور مصرف می شود.
وی گفت: درحال حاضر در صنعت چای شرایط رو به جلو را پیش رو داریم و امیدواریم با فرآوری برگ سبز چای با توجه به فناوری های نوین بتوانیم این صنعت و محصول را به جایگاه اصلی خود بازگردانیم.

** تولید 500 تن پیله ابریشم در سالجاری
وی با اشاره به رشد تولید در پیله ابریشم، گفت: امسال باید 500 تن پیله ابریشم داشته باشیم . در دو سال گذشته یك میلیون نهال تولید شد كه با افزایش تقاضا و عرضه تخم نوغان در توتستان ها در اختیاز نوغانكاران قرار می گیرد و به دنبال آن هستیم كه كرم ابریشم را به جایگاهی واقعی خود برگردانیم.

** تاكنون محصول تراریخته تولید نكرده ایم
حجتی درباره محصولات تراریخته گفت: محصول نهایی تراریخته همچون ذرت و روغن از كشورهای برزیل، آمریكای شمالی، هند و پاكستان وارد كشور ما می شود و مصرف می كنیم.
وی اظهارداشت: اما تاكنون محصول تراریخته در داخل كشور ما تولید نشده و اگر بنا باشد چنین تولیدی داشته باشیم در چارچوب قوانین و مقررات ابلاغی است.
وزیر جهادكشاورزی با بیان این كه در سطح كشور با مشكل تولید پنبه مواجه ایم، اضافه كرد: برای تولید پنبه تراریخته به عنوان محصول غیرخوراكی در بذر و افزایش محصول و مقاومت به بیماری ها كارهایی انجام شده تا بخشی از مشكلات حل شود و این براساس قوانین و مقررات است و تاكنون عملیاتی نشده است.

** كشت چغندرقند پاییزه راهكاری برای كاهش مصرف آب
وی درباره وضعیت كشت چغندر قند گفت: برای كاهش مصرف و افزایش بهره وری آب سبز تلاش كرده ایم كشت بهاره چغندر قند را كه بیشترین مصرف آب را دارد به كشت پاییزه تبدیل كنیم.
وی با بیان این كه كشت پاییزه چغندرقند در دستور كار است، اظهار داشت: هم اكنون در حال ترویج این نوع كشت هستیم تا در افق سه تا پنج ساله مشكل شكر حل شود و این امر تنها با اتكا به كشت پاییزه و افزایش بهره وری آب ممكن است.
حجتی گفت: براساس آمار سندیكای كارخانجات قند در سه سال گذشته بیش از 11 تن در هكتار میانگین برداشت محصول داشته ایم كه اگر كشت چغندر را از بهاره (غرقابی) به پائیزه (تیپ) تبدیل كنیم مصرف آب به یك چهارم كاهش می یابد و سه تا چهار هزار مترمكعب در هكتار می توانیم چغندر داشته باشیم.
اقتصام**9186 **1561
۰ نفر