۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰
کد خبر: 82230978
T T
۰ نفر
كاهش 15 درصدي سطح زير كشت و توليد وش پنبه در خراسان رضوي

مشهد- ايرنا- مدير امور زراعت جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: سطح زير كشت پنبه اصلاح شده و توليد آن در اين استان بيش از 15 درصد كاهش يافت.

عليرضا نيكپور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سطح زير كشت اين محصول در سال زراعي گذشته 20 هزار و 600 هكتار بود كه از اين سطح 45 هزار تن وش برداشت شد.
وي اظهار كرد: اين روند كاهشي از سال 90 شروع شده و تا امروز سطح زير كشت افت محسوسي در استان داشته است چنانكه از 40 هزار هكتار در سال 1390 هم اكنون به 17 هزار و 500 هكتار رسيده است.
وي گفت : مهمترين عامل كاهش سطح زير كشت و توليد اين محصول سودآوري كمتر نسبت به محصولات رقيب است ضمن انكه تا چند سال قبل كاهش قيمت جهاني هم عامل تشديد كننده اين وضعيت بود.
وي افزود : در سال هاي اخير قيمت جهاني پنبه وضعيت ثابتي داشته و در اين شرايط براي حمايت از كشاورزان پنبه كار قيمت خريد تضميني وش هم رشد قابل توجهي يافته است.
وي با بيان اينكه قيمت خريد تضميني وش پنبه امسال نسبت به سال 1392 رشد بيش از دوبرابري داشته است ، گفت : متوسط قيمت تضميني هر كيلوگرم وش در سال 92 معادل 14 هزار ريال و امسال 29 هزار و 320 ريال تعيين شده است.
وي گفت: در صورتي كه خريد توافقي وش پنبه توسط بخش خصوصي و يا خريد تضميني توسط سازمان تعاون روستايي به خوبي صورت گيرد اميد است در سال زراعي آينده برخلاف چند سال اخير شاهد توسعه كشت پنبه باشيم.
نيكپور افزود : با توجه به محدود بودن ارقام پنبه كشت شده در سال هاي اخير، چند رقم خارجي و نيز پنج رقم جديد توسط موسسه تحقيقات پنبه كشور با خصوصيات زودرسي ، مناسب برداشت مكانيزه و عملكرد بالا معرفي شده است.
وي عنوان كرد : اين ارقام امسال در دو شهرستان سبزوار و بردسكن و چند رقم جديد و هيبريد هم در دو مزرعه به صورت آزمايشي كشت شده تا امكان جايگزيني ارقام مناسب به جاي ارقام قبلي فراهم شود.
وي توسعه برداشت مكانيزه اين محصول را از ديگر اقداماتي دانست كه زمينه افزايش سطح زير كشت اين محصول را موحب مي شود.
نيكپور با بيان اينكه برداشت پنبه در استان به صورت دستي و با هزينه هاي كارگري زياد انجام مي شود ، گفت : سال 1393 براي كاهش هزينه ها با تخصيص كمك بلاعوض دولتي چهار دستگاه كمباين برداشت پنبه توسط كشاورزي خريداري و برداشت مكانيزه در استان آغاز شد كه با رفع موانع ومشكلات برداشت، در آينده اي نزديك شاهد توسعه كشت مكانيزه پنبه خواهيم بود.
خراسان رضوي از جمله استان هاي اصلي توليد پنبه در كشور محسوب مي شود.
1906/6012

سرخط اخبار استان‌ها