۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82137871
T T
۰ نفر
175 كيلومتر كانال آب بر در بروجرد احداث شده است

بروجرد - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي بروجرد با اشاره به وجود 600 كيلومتر كانال انتقال آب در اين شهرستان گفت: 175 كيلومتر كانال آب بر در كانال هاي سنتي قديمي احداث شده است.

رضا اميني روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين كانال هاي آب بر به منظور استفاده بهينه از آب كشاورزي و جلوگيري از هدر رفتن آب در شهرستان بروجرد احداث شده اند.
وي اظهار كرد: شهرستان بروجرد در 15 سال گذشته با كاهش نزولات آسماني مواجه بوده است لذا به منظور استفاده بهينه از آب، احداث كانال آب بر در دستور كار جهاد كشاورزي قرار گرفت بطوريكه پارسال با 25 كيلومتر احداث كانال تا حدودي آب مورد نياز اراضي كشاورزي اين شهرستان تامين شد.
وي دليل اصلي كمبود آب در روستاهاي شمال بروجرد و بخش اشترينان را كاهش نزولات آسماني اعلام كرد و گفت: بيشترين كم آبي اين روستاها از طريق چشمه و قنات تامين مي شود كه كار لايروبي قنات ها نيز به صورت مرتب در حال انجام است.
مدير جهاد كشاورزي بروجرد افزود: دليل اصلي كمبود آب در روستاهاي شمال بروجرد و بخش اشترينان كاهش نزولات آسماني است.
وي تجهيز سه هزار و 500 هكتار از اراضي كشاورزي بروجرد به سيستم آبياري باراني و قطره اي و اجراي طرح اصلاح الگوي كشت را از اقدامات انجام شده در راستاي مديريت منابع آبي براي توليد محصولات زراعي دانست و اظهار كرد: توليد محصولات زراعي با همكاري امور آب و جهاد كشاورزي انجام مي شود تا هر محصول به اندازه ميزان نياز و منابع آبي توليد شود.
اميني افزود: كشاورزان در اين طرح مي توانند 55 درصد اراضي خود را به كشت گندم، جو و كلزا، 10 درصد آن را به محصولات آبدوست مانند هندوانه، پياز و سيب زميني و 35 درصد مابقي را به ديگر محصولات اختصاص دهند.
وي گفت: برخي از كشاورزان طرح اصلاح الگوي كشت را پذيرفتند ولي متاسفانه برخي ديگر با اجاره دادن اراضي كشاورزي خود به افراد غيربومي نسبت به طرح بي توجهي كردند كه در حال حاضر با همكاري امور آب اين موضوع در حال بررسي است.
مدير جهاد كشاورزي بروجرد افزود: اجاره دادن زمين به افراد غيربومي و كشت خارج از برنامه در سال زراعي گذشته موجب افزايش بي اندازه كشت هندوانه شد كه بسياري از اين محصولات به دليل عرضه زياد از بين رفت.
وي اظهار كرد: بايد با فرهنگ سازي، كشاورزان را به سمت استفاده از طرح اصلاح الگوي كشت سوق دهيم تا در حفظ سرمايه خود و نسل هاي آينده كوشا باشند.
اميني با بيان اينكه كشاورزان بايد براي جلوگيري از مشكلات و كم آبي در آينده و مديريت بحران آب به مديران كمك كنند، افزود: دولت، تلاش هايي براي جلوگيري از مصرف بي رويه آب و افزايش سطح محصولات انجام داده است لذا كشاورزان نيز بايد در كنار دولت با اجاره ندادن زمين به افراد غيربومي و جلوگيري از كشت غيرمتعارف به آينده نسل هاي خود كمك كنند.
وي بروجرد را قطب توليد گندم دانست و افزود: پارسال رتبه نخست را در استان لرستان در واحد سطح داشتيم و امسال با 15 هزار هكتار اراضي زيركشت گندم به دليل شرايط جوي و بهره گيري از نظرات كارشناسان پيش بيني مي شود بيش از 40 هزار تن گندم در اين شهرستان برداشت شود.
وي با اشاره به سالم بودن محصولات باغي و صيفي جات بروجرد اظهار كرد: سه سال قبل نشان استاندارد سيب سالم و پنج نشان استاندارد در سبزيجات را دريافت كرديم و به مصرف كنندگان اطمينان مي دهيم باقيمانده ميزان سم و كود محصولات درحد استاندارد است.
مدير جهاد كشاورزي بروجرد با بيان اينكه در حال حاضر بيش از 35 درصد جمعيت اين شهرستان به صورت مستقيم در بخش كشاورزي مشغول به فعاليت هستند، بيان كرد: نزديك به 22 هزار خانوار برابر با 110 هزار نفر در شهرستان بروجرد به صورت مستقيم در بخش كشاورزي فعاليت مي ‌كنند.
وي ارزش توليدات بخش كشاورزي را نشان ‌دهنده ظرفيت بالاي اين بخش در بروجرد دانست و افزود: توليد 500 هزار تن انواع توليدات بخش كشاورزي به ارزش 10 هزار ميليارد ريال نشان‌ دهنده جايگاه ويژه بروجرد در اين حوزه است.
6052/3022

سرخط اخبار استان‌ها