خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

روغن پالم وارداتی از جنوب شرقی آسیا با ترانس بالای 50 درصد مشکل‌ساز است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت:روغن پالم از جنوب شرقی آسیا وارد کشور می‌شود که ترانس بالای 50 درصد دارد و این عدد از نظر بهداشتی مشکل‌ساز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،علیرضا مهاجر-مشاور وزیر جهاد کشاورزی- در نشست خبری که در محل این وزارتخانه برگزار شد بیان داشت: سطح زیر کشت کلزا در سال 1394، 74 هزار هکتار بود که انتظار برداشت 110 هزار تنی وجود دارد در سطح کشور تاکنون 14 هزار تن کلزا برداشت و 90 درصد پرداختی‌ها انجام شده است.

او افزود: برنامه کشت کلزا در سال زراعی جدید در سطح کشور 215 هزار هکتار است که معتقد هستیم این سطح کشت باید افزایش یابد.

مهاجر در ادامه گفت: با وجود تمام مسائل و مشکلات مالی، امسال دولت برای دانه‌ها روغنی 300 میلیارد تومان بودجه قرار داده است این در حالی است که برای دیگر محصولات زراعی 35 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده و این نشان از اهمیت توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور است.

افزایش 16درصدی قیمت خرید تضمینی کلزا

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: تنها محصولی که امسال قیمت خرید تضمینی آن 16 درصد افزایش داشت کلزا بود در حالی که گندم 10 درصد افزایش قیمت داشت، بنابراین کارشناسان باید در خصوص لزوم کشت کلزا بیشتر اطلاع‌رسانی کنند.

ترانس بالای 50 درصد روغن پالم وارداتی

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه‌های روغنی گفت: روغن پالم از جنوب شرقی آسیا وارد کشور می‌شود که ترانس بالای 50 درصد دارد و این عدد از نظر بهداشتی مشکل‌ساز است.

او افزود:در بحث روغن پیچیدگی‌های بسیاری وجود دارد و مشکلاتی هست که برخی آن را عمداً نمی‌پذیرند معمولاً 90 درصد از واردکنندگان روغن صاحبان کارخانجات صنایع روغن هستند،بخش اعظمی از واردات روغن و دانه‌های روغنی از کشورهای برزیل و آرژانتین صورت می‌گیرد و نمی تونا گفت بخش اعظمی از اینن روغن ها تراریخته است بلکه بخش قابل توجهی از روغن مصرفی پالم است.

مشاور وزیر و مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص که کیفیت دانه‌های روغنی وارد شده از کشورهای برزیل و آرژانیتن چگونه است،‌گفت: دانه‌ روغنی و سویایی که در این کشور کشت می‌شود، به دلیل بعد مسافت و همچنین مدت زمان طولانی ماندن آنها در بنادر تا به صنایع روغن‌کشی برسد، تا حدودی کیفیت خود را از دست می‌دهد،قطعا هر روغنی که در داخل کشور تولید کنیم با توجه به کوتاه‌تر شدن فاصله تولید تا تبدیل محصول به روغن از کیفیت بیشتری برخوردار است‌.

مهاجر بیان داشت: محصولات کشاورزی تولید داخل به دلیل شرایط آب و هوایی کیفیت بالاتری دارد.

مشاور وزیر جهادکشاورزی در ادامه در مورد تراریختگی دانه‌های روغنی وارداتی گفت: اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد تولید محصولات تراریخته دو بحث جدا از هم دارند که اتحادیه اروپا معتقدند، چون هنوز ثابت نشده که مصرف محصولات تراریخته برای بشر ضرر و زیان دارد یا از مصرف خودداری می‌کنیم یا در صورت مصرف با برچسب‌گذاری روی کالا نوع محصول را به اطلاع مصرف‌کنند، می‌رسانیم،اما کشورهای آمریکا، کانادا و برزیل که بیشترین تولید محصول تراریخته را در دنیا دارد، ادعایشان بر این است که هنوز ثابت نشده که این محصولات ضرر دارد، پس تولید می‌کنیم.

برنامه وزارت جهاد کشاورزی برداشت 3 تن دانه کلزا در هر هکتار است

مهاجر در ادامه گفت: کشت دانه‌های روغنی در اولویت دولت قرار گرفته است چرا که کشوری که به دنبال اقتصاد مقاومتی است باید امنیت غذایی مردم را تامین کند. به همین منظور خودکفایی در تولید برخی محصولات حائز اهمیت است باید از کشت کلزا استفاده کرد چرا که این محصول آب کمی نیاز دارد و از روغن بالایی برخوردار است به طوری که بین 44 تا 48 درصد روغن می‌دهد.

او افزود: برنامه وزارت جهاد کشاورزی برداشت 3 تن دانه کلزا در هر هکتار است که از این میزان می‌توان 1.2 تن روغن تولید کرد،کنجد نیز بین 45 تا 55 درصد روغن می‌دهد و افزایش کشت این محصول در دستور کار است. همچنین آفتابگردان 47 تا 48 درصد روغن می‌دهد که در اراضی دیم در هر هکتار 2 تن و در اراضی آبی 4 تن تولید دارد،ارقام جدیدی از دانه‌های آفتابگردان وارد کشور شده است تا بتوانیم تولید را صددرصد افزایش دهیم.

کشاورزان قدرت پرداخت حق بیمه را ندارند

مشاور وزیر جهاد  کشاورزی در خصوص بیمه کشاورزان بیان داشت: پرداخت حق بیمه محصولات کشاورزی بر تولید دانه‌های روغنی امسال توسط وزارت جهاد پرداخت می‌شود، زیرا کشاورزان قدرت پرداخت حق بیمه را ندارند و با این اقدام محصول آنها در مقابل حوادث طبیعی تضمین می‌شود.

مجری طرح دانه‌های روغنی به پنجمین مشوق در راستای افزایش تولید دانه‌های روغنی اشاره کرد و گفت: بذر مورد نیاز کشت سال‌های 95 و 96 توسط وزارت کشاورزی تهیه شده و به موقع در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

او بیان داشت: حدود 80 درصد از هزینه تهیه بذر دانه‌های روغنی برای کشاورزان در قالب یارانه پرداخت می‌شود.

کد خبر : ۳۷۰۹۶۷