۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۹:۴۷
کد خبر: 82198592
T T
۰ نفر
درخواست توليدكنندگان روغن زيتون از وزير جهاد كشاورزي براي احياي طرحي كه در دولت قبل متوقف شد

تهران- ايرنا- توليدكنندگان روغن زيتون از وزير جهاد كشاورزي درخواست كردند طرح زيركشت بردن 640 هزار هكتار از اراضي ملي كه در دوره وزارت در دولت هشتم آغاز كرده و در دولت گذشته متوقف شد - را پيگيري و احيا كند.

به گزارش روز دوشنبه انجمن صنفي كارفرمايي توليدكنندگان روغن زيتون و زيتون شور ايران، «محمدرضا هاتفي مينايي» سرانه مصرف سالانه روغن زيتون در ايران را 200 گرم اعلام كرد و گفت: اين در حالي است كه اين رقم براي اسپانيا 11 كيلوگرم، ايتاليا 12 كيلوگرم و يونان 15 كيلوگرم است.
وي با بيان اينكه برخي استان‌هاي كشور مناسب كاشت زيتون در مقياس وسيع است و زمينه فرآوري آن در كشور وجود دارد، گفت: در زمان وزارت محمود حجتي در دولت اصلاحات، طرحي با عنوان طرح زيتون در معاونت باغباني وزارت جهاد كشاورزي پيگيري مي‌شد كه بر اساس آن قرار بود تا سال 1394 حدود 640 هزار هكتار از اراضي كشور زير كشت زيتون برود تا بتوانيم در سال 1400 سالانه 500 هزار تن روغن زيتون توليد كنيم.
دبير انجمن صنفي توليدكنندگان روغن زيتون افزود: اما با آغاز دولت نهم، مسئولان وقت وزارت جهاد كشاورزي تصميم گرفتند اين طرح متوقف شود آن هم در حالي كه تا آن زمان 104 هزار هكتار از اراضي كشور زير كشت زيتون رفته بود.
وي افزود: به اين ترتيب و با توقف اين طرح و در اثر بي‌توجهي، 25 هزار هكتار آن خشك شد و از بين رفت و اكنون 75 هزار هكتار از آن موجود است.
هاتفي مينايي اضافه كرد: بتازگي بار ديگر در دوره وزارت حجتي اين طرح در مقياس كوچكتر آغاز شده و چهار هزار هكتار از اراضي به زيركشت زيتون رفته است. اما اين طرح نيز بسيار كند پيش مي‌رود و در مقياس‌هاي طرح ملي كه همه تحقيقات و كار كارشناسي آن انجام شده بود، نيست.
وي گفت: درخواست ما در انجمن توليدكنندگان روغن زيتون و زيتون شور ايران از دولت يازدهم و شخص وزير جهاد كشاورزي اين است كه طرح زير كشت زيتون بردن 600 هزار هكتار از اراضي ملي را با جديت پيگيري كند.
وي اضافه كرد: اجراي اين طرح ملي نه تنها مي‌تواند كشور را از واردات روغن بي‌نياز كند و ارزآوري مناسبي داشته باشد، باعث اشتغال‌زايي نيز خواهد شد.
به گفته اين فعال صنعت غذايي، با توجه به اينكه ايران واردكننده انواع روغن است و همچنين توجه به اين نكته كه روغن زيتون برخلاف روغن‌هاي نباتي با استفاده مجدد خاصيت پليمري و سرطان‌زايي پيدا نمي‌كند، اجراي اين طرح مي تواند موجب بي‌نيازي از واردات روغن در كشور شود.
دبير انجمن توليدكنندگان روغن زيتون و زيتون شور با تاكيد بر اينكه ايجاد اشتغال يكي از مهم‌ترين سياست‌هاي دولت و بخش‌هاي مختلف اقتصاد كشور است، گفت: براي ايجاد اشتغال و رفع وابستگي به واردات زيتون و روغن خام آن، پيشنهاد كرديم دولت اراضي وسيع كشور در مناطقي كه آب مورد نياز آن نيز وجود دارد را در قطعات پنج هكتاري به همراه نهال زيتون در اختيار فارغ‌التحصيلان بيكار دانشگاهي رشته‌هاي مختلف قرار دهد؛ در زماني كه آنها آموزش‌هاي كوتاه مدت پرورش زيتون را مي‌بينند با همكاري سيستم بانكي به اين افراد وام داده شود.
اقتصام**9189** 2023

سرخط اخبار اقتصاد