رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ضرورت تصفیه پساب‌ها برای ورود به بخش کشاورزی

8:30 - 25 دی 1396
کد خبر: ۳۸۶۶۸۰
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
با تغییر اقلیم و کاهش بارندگی نیاز به استفاده روش‌های بهینه در مصرف آب بیش از پیش احساس می‌شود که یک از این موارد به کارگیری پساب‌ها در بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با افزایش جمعیت و توسعه روز افزون جوامع شهری و در نتیجه افزایش نیاز آبی کشور در سال‌های اخیر، تولید فاضلاب شهری نیز با رشد چشمگیری روبرو بوده است.

لازم به ذکر است که کشور ما در اقلیم خشک و نیمه خشک جهان قرارگرفته و میزان بارندگی آن یک سوم متوسط جهانی است پس باید باید برای استفاده بهینه از آب گام‌های موثری برداشته شود.

از این رو افزایش آگاهی عمومی نسبت به مشکلات آلودگی آب باعث تصویب قوانین جدید و سختگیرانه محیط زیستی برای تخلیه پساب را به همراه داشته که این امر باعث سرعت بخشیدن به ساخت و نصب تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری در کشور شده است.

در همین راستا چندی پیش رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب در گفت‌وگو با ، از مشکلات نداشتن تصفیه مناسب فاضلاب‌ها اذعان کرد: تا وقتی نتوانسته ایم فاضلاب‌های شهری را به طور صددرصدتحت پوشش قرار دهیم زمینه آلوده شدن محیط زیست فراهم است.

این نکته حائزاهمیت است که بخشی از فاضلاب‌ها از طریق چاه‌های جذبی به داخل زمین منتقل می‌شوند تا وارد آب‌های سطحی نشوند، اما تمام این فاضلاب‌ها برای بخش خانگی نیست بلکه سهمی از آن به فاضلاب‌های صنعتی مربوط است که باید تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست به چرخه طبیعت باز گردد.

در این خصوص معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب تاکید کرد برای حفظ محیط زیست نباید هیچ فاضلابی خارج از یک سری استاندارد‌های تعریف شده در آبراهه‌ها تخلیه شود و اگر هم بنا بر فرض آلودگی در آبراهه‌ها وجود داشت باید وزارتخانه جهاد کشاورزی ورود کند که از طریق این فاضلاب‌ها هیچ محصول کشاورزی تولید نشود.

با این حال تا زمانی که چاه‌ها جذبی است آلودگی دیگر به آب‌های سطحی وارد نمی‌شود، اما این آلودگی‌ها جذب سفره‌های زیرزمینی شده که خود امری خطرناک است.

 از طرفی تغییر اقلیم از نظریه و حرف به واقعیت انکارناپذیر تبدیل شد و این امر باعث آسیب رسیدن به انسان‌ها از طریق اثرات آن شد به طوری که بسیاری از مناطق جهان با خشک‌سالی و اثرات آن مانند خالی از سکنه‌شدن روستا‌ها مواجه شدند و هم‌زمان نیز سیلاب‌های مخربی در نواحی دیگر رخ داد.

تغییر اقلیم و نگرانی از کاهش بارندگی که این روز‌ها در کشور مطرح است نیاز استفاده از پساب‌ها را در بخش‌های مختلف بیشتر می‌کند به طوریکه امروز در جهان استفاده از آب خاکستری و مصرف مجدد پساب برای اموری نظیر آبیاری فضای سبز و شست‌وشوی فضای عمومی بسیار رایج است. حتی در کشور‌هایی با بارش و منابع آبی کافی دولت‌ها ضوابطی برای مصارف مجدد آب از طریق تصفیه فاضلاب ارائه کرده‌اند.

 در این میان پساب می‌تواند بخش بسیاری از مصارف را پوشش داده و تهدید منابع آبی به‌لحاظ کمی و کیفی را کاهش دهد.

در چنین شرایطی استفاده مجدد از فاضلاب‌های خانگی می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های غلبه بر مشکل کم آبی تلقی شود و با توجه به مساله کمبود آب در کشور، با بازگشت صد درصدی پساب‌ها با روش‌های نوین و روز جهان، می‌توان گامی اساسی در رفع این معضل برداشت.


برچسب ها: کم آبی آب خاکستری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *