فرصت‌های صادراتی پیش روی کشاورزان زنجان

روزنامه همشهری زنجان نوشت: توسعه ظرفیت‌های صادراتی بخش کشاورزی استان با راه‌اندازی تشکل‌های فعال این حوزه با هدف آَشنایی تولیدکنندگان با ساز و کار صادرات و بازارهای هدف در کنار حذف واسطه‌ها زمینه مناسبی برای بالا بردن سهم صادرات بخش کشاورزی استان خواهد بود.

در این بین آشنا بودن تولیدکنندگان محصولات کشاورزی با ساز و کار صادرات با داشتن کارت بازرگانی نیز زمینه مناسبی برای رسیدن به اهداف توصعه صادرات است.
نقش بخش کشاورزی در صادرات استان به دلیل تنوع محصولات باغی و جالیزی بر کسی پوشیده نیست. محصولاتی که در غالب بسته‌بندی، فراوری و تبدیلی در بازارهای مختلف داخلی به فروش می‌رسند. با این دیدگاه مسئولان استانی برای بالا رفتن ارز‌آوری انواع محصولات کشاورزی دنبال راهکارهایی چون شناسایی بازارهای جدید صادراتی‌، ورود بخش خصوصی و تعریف ساز و کارهای عرضه محصولات را در برنامه قرار داده‌اند تا امسال میزان صادرات به بالاترین مقدار خود برسد.

هدف گذاری
هدف‌گذاری امسال برای صادرات21 هزار تن است. رئیس جهاد کشاورزی استان می‌گوید: سال قبل این میزان به مرز18 هزار تن رسید و امسال با برنامه‌ریزی انجام گرفته و شناسایی بازارها ظرفیت صادراتی را افزایش می‌دهیم.
دکتر «محمد حسین جعفری» با تأکید بر شناسایی بازارهای هدف صادراتی جدید بیان می‌کند: برای تبادل دانش اقتصادی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی فعالیت در غالب یک هلدینگ صادراتی می‌تواند برای تحقق اهداف صادراتی راهگشا باشد.
وی از برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان برای راه‌اندازی این تشکل در آینده نزدیک خبر می‌دهد و می‌افزاید: ورود بخش خصوصی با نظارت اتاق بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌تواند زمینه را برای توسعه ظرفیت‌های صادرات محصولات کشاورزی هموار کند.
رئیس جهاد کشاورزی استان عمده محصولات صادرات محصولات کشاورزی را زیتون، کشمش، سیر، گوجه‌فرنگی، زردآلو، هندوانه، خربزه، سیب و گوجه فرنگی اعلام می‌کند و می‌گوید: تولیدکنندگان به دلیل تولید محصولات خرد، راه سختی برای ورود به بازار دارند که تشکیل تشکل تخصصی در این خصوص مسیر صادرات را هموار خواهد کرد.

کارت بازرگانی
جعفری در پاسخ به پرسش همشهری درباره صدور کارت بازرگانی از سوی اتاق استان به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی اظهار می‌کند: تا زمانی که دانش تولیدکنندگان از نحوه ساز و کار صادرات محصولات کشاورزی به روز نباشد، صدور این کارت برای صادرات بی‌نتیجه خواهد ماند. از سوی دیگر بیشتر تولیدکنندگان محصولات کشاورزی خرده پا هستند و صادرات محصول اندک سودی نخواهد داشت.
وی فعالیت تولیدکنندگان دارای کارت بازرگانی در غالب هلدینگ با هدف تبادل افکار و برخوردار شدن از برخی معافیت‌ها و افزایش ظرفیت‌های تولید را مهم می‌داند.
رئیس جهاد کشاورزی استان در پاسخ به سوال همشهری درباره چالش‌های سد راه توسعه ظرفیت‌های صادراتی استان اظهار می‌کند: صادرات برخی محصولات کشاورزی با ظرفیت بالا از برخی گمرکات خارج از استان موجب شده تا جهاد کشاورزی آمار دقیقی از میزان صادرات محصولات نداشته باشد. برای نمونه سال گذشته میزان صادرات محصولات کشاورزی استان 27 میلیون دلار برآورد شد و این در حالی بود که صادرات برخی محصولات از پایانه گمرکی آستارا و گیلان انجام شد.
وی فراهم شدن زمینه‌های صادراتی محصولات باغی و جالیزی و گیاهان دارویی را از ظرفیت‌های بالقوه استان می‌داند و می‌گوید: آلمان، ترکیه و عراق جزو مشتریان پر و پا قرص محصولات کشاورزی استان هستند که در طی سال‌ها حضور در بازارها به دلیل کیفیت بالای محصولات انجام می‌گیرد.
جعفری بر لزوم عرضه محصولات کشاورزی با بسته‌بندی مرغوب در غالب برند مشخص تاکید می‌کند و می‌افزاید: برای رسیدن به سود معقول، سود بردن از ظرفیت صنایع تبدیلی و فراوری در قالب بسته‌بندی مرغوب، میزان ارزش افزوده بیشتر خواهد بود.

تشکیل شرکت تخصصی صادرات
بی‌شک تشکیل شرکت تخصصی صادرات محصولات کشاورزی با هماهنگی اتاق بازرگانی‌، صنعت، معدن و تجارت استان بستر مناسبی برای تجمیع فعالیت‌های صادراتی است که در زنجان تشکیل شده است.

هلدینگ
مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان با تأکید بر توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان می‌گوید: توسعه صادرات بخش کشاورزی زنجان از اولویت‌های مهم جهاد کشاورزی استان است که هنوز عملی نشده است.
به گفته «عبدالله جعفری» برای تسهیل و رفع موانع صادرات بخش کشاورزی در جلسات مختلف با همکاری سایر دستگاه‌ها زمینه برای تشکیل این تشکل فراهم شده است.
وی از تشکیل شرکت هلدینگ تخصصی صادرات محصولات کشاورزی با محوریت اتاق بازرگانی در زنجان در سال جاری خبر می‌دهد و درباره راه‌اندازی شرکت‌های تخصصی صادراتی در استان اضافه می‌کند: فراخوان جذب شرکت‌‌های تخصصی صادرات محصولات کشاورزی در شهرستان‌های استان اعلام شده و این فراخوان با محوریت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های سرگردان موجود در بازار انجام می‌شود.
وی بر لزوم حمایت‌های فکری، مشاوره‌ای و اطلاع‌رسانی به این قبیل شرکت‌ها با هدف آشنایی با زمینه‌های علم صادرات تأکید می‌کند و می‌افزاید: برای این شرکت‌ها در حدود منابع و اعتبارات مصوب ابلاغی، تسهیلات صادراتی اختصاص داده می‌شود.
وی با بیان این‌که باید ظرفیت‌های اقتصادی استان اطلاع‌رسانی شود تا صادر‌کنندگان برای سرمایه‌گذاری تخصصی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی در این استان ترغیب شوند، ادامه می‌دهد: اقلیم مناسب و کیفیت بالای محصولات کشاورزی زنجان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که مورد توجه سایر بازار‌هاست و می‌توان صادر‌کنندگان بیشتری را در استان جذب کرد.

رونق بازار طارم
شهرستان طارم به دلیل برخوردار بودن از اقلیم مساعد، فرصت مناسبی برای صادرات دارد و شناسایی ظرفیت‌های صادراتی زمینه ارتقای سهم صادراتی در بخش کشاورزی این شهرستان را موجب خواهد شد.
جعفری درباره کیفیت محصولات کشاورزی این شهرستان بیان می‌کند: محصولات شهرستان طارم چون سیر با دارا بودن کیفیت مناسب مورد استقبال کشور‌های دیگر به ویژه تجار کشور روسیه واقع شده است. در همین راستا جلسه توسعه صادرات محصولات کشاورزی در شهرستان طارم با حضور هیات روسی و نیز تجار و تولیدکنندگان منطقه طارم برگزار شد تا تولیدکنندگان بتوانند با تجار بازار روسیه در ارتباط باشند.
وی از افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری خبر می‌دهد و می‌افزاید: سال گذشته بیشترین محصول صادر شده از نظر حجمی سیب‌زمینی بود که این محصول هر سال به کشورهای عراق، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.
ورود به موضوع برند‌سازی محصولات کشاورزی استان، هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط با صادرات، تلاش در کاهش موانع صادراتی،تشویق تجار و صادر‌کنندگان و سایر فعالیت‌های مرتبط توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان را در پی خواهد داشت.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 568159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =