۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۴۶
کد خبر: 82088544
T T
۰ نفر
مجتمع كشت و صنعت لرستان پس از 16 سال ركود افتتاح شد

خرم آباد - ایرنا - مجتمع كشت و صنعت لرستان پس از 16 سال ركود، عصر چهارشنبه با حضور محمود حجتی وزیرجهاد كشاورزی و با نام جدید شركت كشت و صنعت و گردشگری فجر صفا لرستان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این مجتمع پس از حدود دو دهه تعطیلی و مصادره توسط بانك، با حضور سرمایه گذار خارجی احیا و راه اندازی شده است.
مجتمع كشت و صنعت لرستان در سال 1354 در حومه جنوبی خرم آباد با هدف پرورش دام و طیور تاسیس شد، این مجتمع دارای 250 سوله نگهداری دام و طیور است كه هر سوله یك هزار راس دام در آن نگهداری می شد، به طوری كه سالانه 250هزار راس دام و طیور در آن پروار می شد.
23 سیلوی فلزی دو هزار تنی، چهار دستگاه انبار فلزی، چهار كارخانه خوراك دام و 66 استخر پرورش ماهی سردابی و گرم آبی از دیگر داشته های این مجتمع تولیدی است كه ظرفیت اشتغالزایی یكهزارو 500 نفر به صورت مستقیم را داراست.
تا پیش از سال 66، صادرات این مجتمع به كشورهای حوزه خلیج فارس انجام می شد، همچنین علاوه بر تهیه گوشت قرمز و سفید چندین كارخانه كالباس و سوسیس در ردیف فرآورده های دامی، در این مجتمع احداث شد كه با تعطیلی مجتمع، این كارخانجات نیز به خارج از محدوده استان منتقل شدند.
با تمامی این ظرفیت ها، مجتمع عظیم كشت و صنعت لرستان در سال 1383 بنا بر تصمیم دولتمردان به بخش خصوصی واگذار شد تا بدین وسیله شاید بتوان شاهد پیشرفت چشمگیر و توسعه بیشتر این مجموعه باشیم.
اما بعد از این تصمیم گیری، كارگران اخراج شدند به این امید كه بعد از واگذاری به بخش خصوصی و راه انداری، دوباره دعوت به كار شوند كه به دلیل ناكارآمدی مالكان بخش خصوصی این مجتمع، نه تنها كارگران اخراج شده جذب نشدند، بلكه هیچ نیروی كار جدیدی هم استخدام نشد و در نهایت ماشین آلات و ابزار كار و سوله ها و برخی از تجهیزات و موجودی های منقول و غیر منقول هم توسط مالكان خصوصی فروخته شد.
با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید، هوشنگ بازوند استاندار لرستان، احیا این مجتمع عظیم را در دستور كار خود قرار داد و در نهایت با رایزنی های بسیار موفق به جذب سرمایه گذار چند میلیون دلاری شد كه عملیات احیا و راه اندازی مجدد مجتمع كشت و صنعت لرستان با سرمایه گذاری اولیه 200میلیون دلاری بخش خصوصی آغاز شد.
گفتنی است عملیات احداث گلخانه این مجتمع نیز آغاز شده و در فاز نخست آن، محصولات سبزی و سیفی دی ماه امسال به روسیه صادر می شود.
7274/7269/6001

سرخط اخبار استان‌ها