۲۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۷
کد خبر: 82115594
T T
۰ نفر
روزه داری تمرین اصلاح سبك زندگی است

تهران - ایرنا - مدیركل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بر لزوم رعایت آداب و عادات تغذیه در ماه مبارك رمضان تاكید كرد و گفت: روزه داری تمرین برای اصلاح سبك زندگی است.

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا ، دكتر محمود خدادوست در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه تهران با اعلام این مطلب افزود: در صورت رعایت آداب و عادات تغذیه در ماه مبارك رمضان انتظار داریم كه بین نیم تا 2 كیلوگرم كاهش وزن در پایان این ماه داشته باشیم .
وی اظهار كرد: متاسفانه خیلی از ما افزایش وزن پیدا می كنیم كه این موضوع ناشی از عدم رعایت آداب و عادات تغذیه است.
خدادوست با اشاره به اینكه براساس یكی از احادیث، روزه برای تندرستی و سلامت است، اظهار كرد: در واقع ما با روزه داری می خواهیم علاوه بر ظرفیت های معنوی، تندرستی و سلامتی را برای خود كسب كنیم .
وی ادامه داد كه بیان تدابیر و توصیه های لازم برای راحت روزه گرفتن و تحمل تشنگی و گشنگی به این معنی نیست كه كاری كنیم اصلا تشنه و گرسنه نشویم .
مدیركل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت بیان كرد: صرف نظر از ابعاد معنوی و روحانی روزه داری، تزكیه نفس و لطافت روح و نقش آن در اخلاق، رفتار و سلامت معنوی، اساسا حداقل فلسفه طبی روزه داری، تحمل كمی گرسنگی و تشنگی است.
وی با اشاره به اینكه در منابع طب سنتی ایران یكی راه های پاك سازی بدن و دفع مواد زاید از بدن روزه داری است، اظهار كرد: یكی از روش های طب مكمل حفظ تندرستی و درمانی در طب غرب نیز همین روزه داری است.
خدادوست افزود: یكی از مشكلات امروزه در كشورهای صنعتی و كشورهای در حال توسعه موضوع پرخوری، چاقی ناشی از سبك غلط زندگی، نوع تغذیه و تحرك و فعالیت كم است .
وی ادامه دارد: آنچه در منابع طب سنتی ایرانی اسلامی و در منابع روایی هم تاكید شده، خوردن غذا اول روز و شب است كه این تقریبا همان چیزی است كه ما در ماه مبارك رمضان به آن امر شده و ما آن را تمرین می كنیم.
مدیركل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت بیان كرد: در غیر ماه مبارك رمضان در بین دو وعده اصلی از تنقلات، میوه ها و غذاهای میان وعده هم می توانیم استفاده كنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش به تعدادی از مشكلات شایع در زمان روزه داری اشاره كرد و گفت: بوی بد دهان، یبوست، نفخ و سردرد از شایع ترین مشكلات روزه دار است كه با روزه داران با رعایت اصول كمتر با این مشكلات مواجه خواهند شد.
خدادوست با شاره به اینكه بوی بد دهان علل مختلفی دارد، اظهار كرد: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، بیماری های گوارشی، ریفلاكس، بیماری های تنفسی و اختلالات متابولیك و مصرف داروها از جمله عوامل ایجاد كننده این عارضه هستند.
وی، بلافاصله خوابیدن بعد از خوردن سحری را یكی دیگر از دلایل بوی بد دهان اعلام كرد و از روزه داران تقاضا كرد كه بلافاصله پس از خوردن سحری نخوابدند و اگر یك یا دو ساعت بعد از خوردن سحری بخوابند حتما بوی بد دهان كمتر خواهد شد.
مدیركل دفترطب سنتی وزارت بهداشت،رعایت بهداشت دهان و دندان،مسواك زدن، استفاده از نخ و خلال دندان را از جمله راهكار برای مقابله با این عارضه اعلام كرد.
وی گفت: اگر بوی بد دهان همراه با بی اشتهایی، عطش، تشنگی زیاد و تلخی دهن باشد معنایش آن است كه خلط صفرا در معده وجود دارد و این موضوع باعث بوی بد دهان می شود. استفاده از شربت انار، سكنجبین، زرشك و آلو می تواند در فواصل افطار و سحر بوی بد دهان را كمتر كند.
خدادوست گفت: اگر بوی بد دهان همراه با سنگینی، عدم تشنگی و حالت تهوع در معده باشد از وجود بلغم در معده است كه با استفاده از عسل، مربای زنجبیل، گرفس، مویز یا مجنون گل قند می تواند دفع اخلاط نامناسب از معده و بوی بد دهان را كمتر كند.
وی ادامه داد: در كسانی كه دارای معده های گرم هستند، عدم استفاده از غذاهای پرچرب و پرشرینی توصیه می شود و استفاده از آبغوره، سماق، زرشك و آب لیمو به عنوان چاشنی غذاها می تواند در رفع این عارضه كمك كند.
خدادوست اعلام كرد كه یكی از میوه هایی رافع بدبوی دهان زردآلو یا استفاده از برگ های آن است و میوه های انجیر مویز و آویشن می تواند به رفع بوی بد دهان كمك كند.
وی یكی دیگر از علل بوی بد دهان را ریفلاكس اعلام كرد و افزود: امروز ریفلاكس از شایع ترین بیماری های گوارشی است .
خدادوست توصیه كرد كه این افراد همراه غذا خوردن از نوشیدن مایعات خصوصا نوشابه و دوغ پرهیر كنند. بلافاصله پس از خوردن غذا دراز نكشند یا اینكه از غذاهایی چرب و یا رطوبت زیاد دارند مانند گوجه و خیار پرهیز كنند.
مدیركل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به اینكه استفاده از مربای بدون شیره می تواند از این عارضه جلوگیری كند، اظهار كرد: شربت تخم بالنگو و خاك شیر می تواند در بهبود این عارضه كمك كند.
وی یكی دیگر از مشكلات شایع در زمان روزه داری را نفخ اعلام كرد و گفت: شایع ترین علت این عارضه ضعف هضم است و این مشكل زمانی بروز می كند كه دستگاه گوارش نمی تواند غذا را به خوبی هضم كند.
خدادوست با اشاره به اینكه خوردن غذاهای غلیظ مانند حلیم، شله زرد و آش رشته هضم را سنگین می كند، افزود: خوردن بیش از حد غذا و پرخوری هم باعث نفخ می شود.
وی، جویدن خوب غذا، با آرامش غذا خوردن را مهمترین عامل جلوگیری از این عارضه اعلام كرد و گفت: قبل از سیر شدن كامل دست از غذا خوردن بكشید تا دچار این عارضه نشوید.
وی تاكید كرد كه همراه با غذا مایعات مصرف نشود و خوردن ماست و دوغ هم همراه با غذا پرهیز شود. اگر تمایل به مصرف سالاد است نیم ساعت قبل از غذا باشد تا اختلال هضم ایجاد نكند.
خدادوست گفت: استفاده از تخم رازیانه، انیسون، كرفی، آویشن، زیره و نعنا همراه با چاشنی غذا می تواند در رفع نفخ كمك كند. استفاده از سیاه دانه و زنیان بعد از غذا خوردن به نفخ كمك می كند.
علمی**1201**1436
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه