۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82571540
T T
۰ نفر
43 واحد قصابي غير مجاز در استان ايلام به محاكم قضايي معرفي شدند

ايلام - ايرنا - رئيس بخش نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي اداره كل دامپزشكي استان ايلام گفت: 43 مغازه قصابي در مناطق مهدي آباد شهرستان ايلام و شباب شهرستان چرداول به علت كشتار و فروش گوشت غير مجاز به محاكم قضايي براي پلمپ معرفي شده اند.

سعيد صيديوسفي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: چندي پيش به همه قصابي و كبابي هاي مناطق مهدي آباد و شباب اخطاريه هايي مبني بر ممنوعيت كشتار، فروش يا مصرف گوشت ذبح شده در خارج از كشتارگاه هاي مجاز صادر شد.
وي افزود: پس از ابلاغ اين اخطاريه ها در منطقه مهدي آباد تنها چهار واحد قصابي از اين قانون تمكين كرده و مجاب به كشتاردام در كشتارگاه هاي مجاز شده اند و 11 مورد نيز با حكم مراجع قضايي پلمپ شده اند و 15 مورد نيز فعاليت خود را تعطيل كرده اند.
صيديوسفي يادآور شد: 32 فقره اخطاريه نيز در بخش شباب به كبابي و قصابي هاي اين بخش واقع در شهرستان چرداول داده شد كه تمام قصابان و كبابي هاي آن منطقه به علت عدم تمكين به اين اخطاريه ها طبق نظر محاكم قضايي اجازه فعاليت ندارند و روند اجراي قانوني پلمپ اين واحدها در حال پييگري است.
وي تاكيد كرد: با توجه به اينكه سلامت مصرف كنندگان گوشت و فرآورده هاي گوشتي يك اصل مهم به شمار مي رود، بنابراين كشتار دام خارج از كشتارگاه و بدون نظارت كارشناسان دامپزشكي سلامت مصرف كنندگان را به خطر مي اندازد.
وي با بيان اينكه به طور مرتب بر روند فعاليت قصابي و كبابي هاي غير مجاز نظارت مي شود، گفت: واحدهايي كه خارج از چارچوب اين اخطاريه ها به فعاليت خود ادامه دهند به شدت مورد پيگيرد قرار مي گيرند.
صيد يوسفي با گله مندي از عدم همكاري مناسب و مطلوب مسئولان بخش شباب براي جمع آوري و ممانعت از فعاليت قصابي و كبابي هاي اين بخش تاكيد كرد: بخشدار، شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهر شباب بايد با جذب اعتبار به دنبال احداث يك كشتارگاه باشند.
وي افزود: اما اين مسئولان تنها با اين نگاه و توجيه كه قصابي و كبابي هاي شباب محلي براي كسب درآمد و اقتصاد تعداد زيادي از مردم منطقه است، از فعاليت غيرقانوني و غيربهداشتي اين واحدها ممانعت به عمل نمي آورند.
وي تاكيد كرد: اما با حكم مراجع قضايي واحدهاي قصابي و كبابي منطقه شباب كه به اخطاريه هاي دامپزشكي مبني بر كشتار احشام در محيط كشتارگاه تمكين نداشتند از ادامه فعاليت ممنوع شده اند و تا زمان پيروي از اين قانون حق هيچ گونه فعاليتي را ندارند.
صيديوسفي با بيان اينكه پيشگيري از بروز بيماري هاي مشترك بين انسان و دام از وظايف و سياست هاي اصلي دامپزشكي است، گفت: با توجه به اينكه خطر شيوع تب كريمه كنگو و فعاليت كنه حاوي ويروس اين بيماري در كشور فعال است ، براي پيشگيري از بروز اين بيماري كشنده در استان ايلام بايد همه اقدام هاي لازم پيشگيرانه همچون عدم اجازه فعاليت به واحدهاي قصابي و كبابي غير مجاز انجام شود.
به گزارش ايرنا، بيش از 800 نوع بيماري مشترك بين انسان و دام وجود دارد كه مصرف گوشت هاي آلوده فاقد نظارت و تاييد كارشناسان دامپزشكي يكي از مهمترين و اصلي ترين راه هاي انتقال اين بيماري ها به انسان است.
خبرنگار: زهرا موسوي ** انتشار دهنده: شهريار حيدري فر
7172/6034

سرخط اخبار استان‌ها