مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به اینکه 90 درصد از منابع آب کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، گفت: اعتبارات مناسبی در این بخش پیش بینی نشده و لازم است دولت توجه ویژه‌ای در این بخش داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از ملایر ؛ غلامحسین تقوی، مدیر جهاد کشاورزی این شهر که در جمع خبرنگاران سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: یکی از اقدامات مهم بخش کشاورزی توجه ویژه به منابع آبی است و در این خصوص تاکنون 4 هزار و 800 هکتار از اراضی شهرستان ملایر تحت پوشش شبکه‌های آبیاری نوین قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم با اقدامات زیرساختای، فرهنگی و ترویجی 80 تا 90 درصد منابع آبی قابل کنترل شهرستان را به صورت شبکه‌های آبیاری نویین تحت پوشش قرار دهیم.

تقوی، با بیان اینکه ملایر دارای 650 رشته قنات است، تصریح کرد: این قنوات باید لایروبی و مرمت شوند و به این دلیل که سال گذشته اعتبار مناسبی در این بخش تخصیص نیافته، شبکه‌های نوین آبیاری را جایگزین کرده ایم.

وی از پرداخت 85 درصد تسهیلات بلاعوض به کشاورزان در بخش آبیاری نوین خبر داد و گفت: برای اجرای آبیاری قطره‌ای هر هکتار مبلغ 7 میلیون تومان، آبیاری بارانی مبلغ 5 میلیون تومان و آبیاری کم فشار مبلغ 3 میلیون و 200 هزار تومان در اختیار کشاورزان قرار گرفته است

تقوی افزود: با افزایش تولیدی که در بخش گندم، انگور و محصولات باغی در ملایر وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از هزار و 200 میلیارد تومان درآمد کشاورزی شهرستان باشد.

وی یادآور شد: آب وهوا و موقعیت جغرافیایی مناسب، تنوع گونه‌های گیاهی و نیروی انسانی متخصص ملایر را به نخستین شهر کشاورزی استان با توان اقتصادی بالا تبدیل کرده است.

تقوی تاکید کرد: این شهرستان در سال 94 با ارزش افزوده 960 میلیارد تومان در بخش کشاورزی رتبه اول در سطح استان را به خود اختصاص داده است.


وی در خصوص مصرف کودهای شیمیایی نیز گفت: در این زمینه سعی شده میزان مصرف ریزمغذی‌ها و کودها به صورت علمی و مورد تایید کارشناسان خاک باشد چراکه مصرف بیش از اندازه کودهای شیمیایی و ریزمغذی‌ها آسیب به گیاه وآلودگی ریز محیطی را به دنبال دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر از دیگر ویژگی‌های شهر ملایر به نیروی متخصص اشاره و عنوان کرد: اگرچه اشتغالزایی یکی از اولویت‌های بخش کشاورزی است، ضمن استفاده از نیروی متخصص از افزایش ضریب مکانیزاسیون نبز نباید غافل شویم.

تقوی با اشاره به اینکه اگر ضریب مکانیزاسیون بالایی نداشته باشیم، قطعا تولید بالایی هم نخواهیم داشت، افزود: سال گذشته معادل 20 میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون در بخش باغبانی و زراعت و دام در اختیار کشاورزان قرارگرفته است.

تقوی با بیان اینکه انگور به عنوان شاخص شناخت ملایر است، اظهار داشت: طبق مکاتبه‌ای که با موسسه تحقیقات و پژوهش وزارت جهاد کشاورزی انجام شده ثبت جهانی و ملی شده انگور ملایر در حال بررسی و پیگیری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر بیان کرد: در این راستا کارشناسان وزرات جهاد کشاورزی یک نمونه از انگور دره جوزان ملایر را به عنوان نمونه شاخص برای ملی شدن انتخاب کرده‌اند. اگر بتوانیم انگور ملایر را ثبت جهانی و ملی کنیم انگور ملایر به عنوان یک برند در تمام دنیا شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: سالیانه بیش از 200 تا 250 هزار تن انگور و 40 هزار تن کشمش صادراتی در شهرستان ملایر تولید می‌شود.

تقوی با اشاره به اینکه ملایر دومین شهر تولید کننده انگور در کشور است، افزود: برای شناخته و برجسته شدن انگور ملایر همانند گلاب کاشان و زعفران مشهد لازم است به صورت ساختاری و فرهنگی و ترویجی در این زمینه اقدامات مطلوب انجام شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ملایر با حدود 60 هزار تن تولید گندم و 25 هزار تن تولید جو امسال در کشور رکورد زده است، تاکید کرد: تاکنون 29 هزار تن خرید تضمینی گندم از کشاورزان داشتیم که این رقم معادل دو برابر سنوات گذشته است.

تقوی از برداشت بیش از 100 تن دانه‌های روغنی کلزا امسال به صورت پایلوت در شهرستان خبر داد و افزود: این آمادگی را داریم که بیش از 500 هکتار از اراضی شهرستان را به کشت دانه های روغنی کلزا اختصاص دهیم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی در آخر از افتتاح و بهره‌برداری 15 پروژه و طرح عمرانی با اعتباری معادل یک میلیارد و 919 میلیون تومان در هفته دولت در سطح شهرستان خبر داد و گفت: طرح‌های افتتاحی شامل آبیاری نوین، مرمت قنوات، پرورش ماهی و مرغ گوشتی، تصفیه و بسته بندی کشمش و گلخانه تولید سبزی و سیفی جات است که با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای 47 نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 569805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =