۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۳۳
کد خبر: 82196998
T T
۰ نفر
210طرح كشاورزي همزمان با هفته دولت درسيستان و بلوچستان افتتاح مي شود

زاهدان- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: 210 طرح كشاورزي با بيش از 719 ميليارد ريال اعتبار همزمان با هفته دولت در استان به بهره برداري مي رسد.

به گزارش ايرنا رضا نجفي روز يكشنبه در جمع خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: اين طرح ها شامل 39 طرح توليدات دامي، 26 طرح توليدات گياهي، 111 طرح آب و خاك و امور فني مهندسي، 11 طرح شيلات، هفت طرح صنايع كشاورزي، هشت طرح منابع طبيعي و آبخيزداري و هشت طرح امور عشايري است.
وي ادامه داد: با راه اندازي اين طرح ها ضمن بهره مندي چهار هزار و 85 خانوار از مزاياي آنها زمينه اشتغال 741 نفر به صورت دائم و 23 هزار و 586 نفر به صورت موقت در استان فراهم مي شود.
وي برگزاري يادواره شهيد محمدرضا قدمي مسئول جهاد كشاورزي خاش، ديدار با خانواده شهدا و آزادگان سازمان جهادكشاورزي و غبار روبي مزار شهدا را از جمله اقدامات اين نهاد در هفته دولت ذكر كرد.
وي گفت: سيستان و بلوچستان از ظرفيت ها و پتانسيل هاي بالايي در حوزه كشاورزي و زيربخش هاي مهم آن با دارا بودن اقليم بسيار مناسب توليد محصولات زراعي در فصل زمستان، ميوه هاي گرمسيري و سردسيري، محصولات متنوع دامي و شيلات در آبهاي ساحلي و فراساحلي و منابع آبي داخل با پرورش ماهيان گرمابي و سردآبي و گياهان دارويي و غيره برخودار است.
**** اقدامات مهم بخش كشاورزي سيستان و بلوچستان
رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: درراستاي تحقق برنامه هاي اقتصاد مقاومتي ابلاغي رهبر معظم انقلاب اين سازمان نسبت به تدوين 20 سند توسعه اي در بخش كشاورزي اقدام كرده است.
نجفي افزود: در اين راستا سند توسعه سيستم هاي نوين آبياري از 24 هزار هكتار وضع موجود در افق پنج ساله به 119 هزار هكتار، سند آبياري با لوله به اراضي دشت سيستان از هفت هزار هكتار به 46 هزار هكتار، سند احيا و مرمت و بازسازي قنوات از هزار و 200 كيلومتر وضع موجود به 2 هزار و 400 كيلومتر در دستور كار قرار دارد.

*** طرح انتقال آب به 46 هزار هكتار از زمين هاي دشت سيستان مهمترين، بزرگترين و موثرترين طرح در حوزه اقتصاد مقاومتي كشور:
رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: اين طرح بزرگ يكي از مصوبات سفر هيات دولت به استان بود كه با اعتبار مصوب 500 ميليون دلار در سطح دشت سيستان با افق اشتغالزايي 140 هزار نفر در 16 ناحيه عمراني در حال انجام است به طوري كه با بهره برداري از آن در سال آينده شاهد احيا و آبادني سيستان خواهيم بود.
وي گفت: همچنين اجراي سيستم آبياري تحت فشار در سطح 100 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي جنوب و مركز استان يكي ديگر از مصوبات هيات دولت به استان بود.
وي افزود: در اين راستا از سال 93 تاكنون هشت هزار هكتار سيستم آبياري تحت فشار در سطح استان اجرا شده و درحال اجراست و همچنين 25 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي استان مطالعه و آماده قرارداد اجرايي براي اين طرح است كه 10 هزار هكتار آن در مرحله انعقاد قرارداد با پيمانكاران است.
وي لايروبي سنتي انهار را يكي از روش هاي استفاده بهينه از منابع آبهاي سطحي در سيستان ذكر كرد و افزود: در همين راستا در سال گذشته لايروبي انهار با اعتبار 63 هزار ميليون ريال توسط 45 هزار نفر بهره بردار اجرا شد.
*** سيستان و بلوچستان داراي رتبه 6 كشور در تعداد قنوات
رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: اين استان با دارا بودن هزار و 925 رشته قنات در رتبه 6 كشوري به لحاظ تعداد قنات قرار دارد.
نجفي افزود: از آنجايي كه حفظ و نگهداري قنات ها به عنوان ميراث كهن امري لازم و مهم در راستاي بقاي كشاورزي است از سال 92 تا پايان سال گذشته 498 رشته قنات با اعتبار بيش از 198 هزار و 700 ميليون ريال در استان مرمت و بازسازي شد.
*** افزايش ظرفيت صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي سيستان و بلوچستان
نجفي گفت: ظرفيت اين بخش از 289 هزار و 950 تن سال 92 به 489 هزار و 775 تن در سالجاري رسيد.
وي افزود: در اين مدت ظرفيت بسته بندي، نگهداري و فرآوري خرما استان از 17 هزار و200 تن به 104 هزار تن رسيده و سه واحد ضبط و فرآوري پسته به ظرفيت سه هزار و 500 تن راه اندازي شده است.
*** افزايش سرمايه گذاري بخش كشاورزي سيستان و بلوچستان
رئيس سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: ميزان سرمايه گذاري صورت گرفته در سالهاي 92 تا 94 براي برنامه ها و طرح هاي اجرايي سازمان بيش از 6 هزار و 400 ميليارد ريال است كه از مبلغ 335 ميليارد ريال سال 92 به مبلغ سه هزار و 571 ميليارد ريال در سال 94 افزايش يافته است.
وي بيمه محصولات كشاورزي را از مباحث مهم اين بخش ذكر كرد و افزود: بيمه محصولات زراعي در سالهاي 92 تا 95 در سطح 106 هزار و 714 هكتار و بيمه محصولات باغي در اين مدت در سطح 67 هزار و 203 هكتار صورت گرفته است.
وي افزود: همچنين از سال 93 تا 94 افزون بر 600 ميليارد ريال غرامت به بهره برداران شامل كشاورزان محصولات باغي، زراعي، دام، طيور و ميگو پرداخت شده است.
وي خاطر نشان كرد: هم اينك 169 هزار بهره بردار بخش كشاورزي سيستان و بلوچستان با وجود همه مشكلات از جمله خشكسالي سالانه حدود پنج ميليون تن محصول توليد و روانه بازار مصرف مي كنند.
به گزارش ايرنا سيستان و بلوچستان به سبب نزديكي به خط استوا و بهره گيري از رطوبت دريا توانمندي زيادي در توليد محصولات گرمسيري و نيمه گرمسيري و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپايا، گواوا، هندوانه آناناسي، نارگيل، زيتون محلي، مركبات و غيره دارد.
توليد محصولات كشاورزي در سيستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمين هاي برخي مناطق اين استان مانند نيكشهر، سرباز، ايرانشهر، كنارك و چابهار در هر سال توان توليد 2 بار محصول را دارند.
هم اينك در بيش از 200 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي سيستان و بلوچستان محصولات زراعي و در 80 هزار هكتار از باغ هاي استان انواع ميوه هاي گرمسيري، نيمه گرمسيري و سردسيري توليد مي شود.
دوم تا هشتم شهريور به نام هفته دولت نامگذاري شده است.
7316 / 6081

سرخط اخبار استان‌ها