Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان شیلات کشور در پاسخ به ایانا:

هنوز محصولات شیلاتی به آمریکا صادر نشده است/ دعوت از رئیس کمیته ماهیگیری فدراتیو روسیه به ایران

صدور محصولات آبزی به کشورهای مختلف، از اهدافی است که سازمان شیلات ایران آن را دنبال می‌کند.

هنوز محصولات شیلاتی به آمریکا صادر نشده است/ دعوت از رئیس کمیته ماهیگیری فدراتیو روسیه به ایران


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، ابتدای سال جاری، معاون وزیر جهاد کشاورزی از احتمال صادرات انواع آبزی به قاره آمریکا با یکی از خبرگزاری‌ها سخن گفت و اعلام کرد: "امسال صادرات میگو و خاویار ایران به آمریکا، کانادا و روسیه انجام می‌شود و بازارهای جدیدی به دست می‌آوریم."

این در حالی است که قرار بود صادرات به آمریکا در سال گذشته انجام شده و به نتیجه برسد، اما گویا هنوز فرصت به دست آوردن بازار این کشور برای تجار ایرانی فراهم نبوده و تمام برنامه‌ها به سال جاری موکول شده است. در همین زمینه رئیس سازمان شیلات کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا افزود: در سال گذشته هیچ صادراتی به آمریکا نداشته‌ایم.

حسن صالحی خاطرنشان کرد: اما تا حدودی در صادرات این محصولات به کانادا و مکزیک موفق بودیم که امسال با توجه به قیمت‌های پایین‌تر رقبا ممکن است نتوانیم دوباره به این قاره ورود کنیم.

وی ادامه داد: البته هیچ مانعی برای صادرات به کشور آمریکا وجود ندارد و اگر تقاضایی وجود داشته باشد، می‌توان به بازار آنجا نیز ورود کرد.


دعوت از رئیس کمیته ماهیگیری فدراتیو روسیه به ایران

اواخر سال گذشته بود که مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات ایران، از پیش‌بینی افزایش 80 تا 85 هزار تنی صادرات انواع محصولات شیلاتی خبر داد و گفت: " امسال بر اساس آخرین آمارها تاکنون یک هزار تن انواع آبزیان با حمل و نقل زمینی به روسیه صادر کردیم که ۴۸۷ تن آن میگو بوده است . "

به گفته رئیس سازمان شیلات ایران، تفاهمنامه‌های قابل توجهی بین دو کشور به امضا رسیده که در راستای آن تجار دو کشور آشنایی بیشتری با هم پیدا کرده‌اند . البته مراکز فراوری هم در انتظار گرفتن مجوز از سازمان دامپزشکی برای صادرات هستند .

صالحی تصریح کرد: قرار است نمایشگاه شیلات در مهر امسال در ایران برگزار شود که از رئیس کمیته ماهیگیری فدراتیو روسیه دعوت می‌کنیم تا از این نمایشگاه بازدید کند . همچنین احتمال حضور مجموعه هیأت فودسیتی مسکو نیز طی مدت نمایشگاه در ایران هست .

وی با اشاره به صادرات 82 هزار تنی انواع محصولات آبزی در سال گذشته به کشورهای مختلف، یادآور شد: میگو، کنسرو تن، ماهی قزل‌آلا، ماهی خاویاری، کپورماهیان، خاویار و ماهیان پرورشی در قفس، انواع محصولاتی هستند که آمادگی برای صادرات آنها از ایران وجود دارد .

صالحی معتقد است: چنانچه تولید محصولات شیلاتی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام بردارد، می‌توان آمار تولید را به 1 . 5 میلیون تن افزایش داد و سرانه مصرف را از 0 . 3 کیلوگرم به ازای هر نفر به بیش از 13 کیلوگرم رساند . به همین دلیل، زیرساخت‌های لازم جهت افزایش 10 درصدی تولید آبزیان نسبت به سال گذشته فراهم شده است .

وی توسعه صید فراساحلی، برداشت از ذخایر مشترک اقیانوسی، بهره‌برداری از ذخایر برداشت نشده در اعماق بالاتر از 200 تا 250 متر، توسعه صادرات غیرنفتی برای آبزیان، ایجاد ارزش افزوده در محصولات شیلاتی، توسعه آبزی‌پروری و افزایش بهره‌وری در زنجیره‌های شیلات را از مهم‌ترین برنامه‌هایی دانست که توسط مسئولان سازمان شیلات، دنبال می‌شود . /

V-950316-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید