کد خبر: ۱۸۸۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 15
متخصصان تغذیه برای مدتی طولانی از این موضوع آگاه بودند که فیبر اهمیت زیادی برای سلامتی دارد
شفاآنلاین>تغذیه> دانشمندان ادعا می‌کنند که ارتباط مستقیمی بین قندخون و میکروب‌های روده کشف کرده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین، متخصصان تغذیه برای مدتی طولانی از این موضوع آگاه بودند که فیبر اهمیت زیادی برای سلامتی دارد؛ مطالعات قبلی نشان داده بود که رژیم‌های فیبر بالا ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها(diseases) از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری‌های روده را کاهش می‌دهند.
 
تاکنون اطلاعات زیادی درباره  نحوه اثرگذاری فیبر در اختیار نبوده است. شواهد جدید نشان می‌دهند که فیبر نقش کلیدی در تعیین نوع و عملکرد باکتری‌هایی دارد که در روده رشد پیدا می‌کنند.

مطالعه انجام شده سال گذشته محققان فنلاندی نشان داد که مصرف رژیم‌هایی با فیبر بالا باعث تولید مقدار بیشتری از یک ماده شیمیایی ضد التهابی با نام اسید ایندول پروپیونیک در خون می‌شود که این ماده توسط میکروب‌های روده تولید می‌شود علاوه براین، احتمالاً ابتلا به دیابت نوع ۲ هم در بین این افراد کاهش پیدا کرد.
 
مطالعه جدید یافته‌های مطالعات قبلی را تکمیل کرد و دانشمندان نشان دادند فیبر به رشد باکتری‌هایی در روده که در تنظیم اشتها و سطح قندخون تأثیرگذار هستند، کمک می‌کند.
 
در این مطالعه دانشمندان چینی رژیم فیبر بالایی را روی یک گروه ۲۷ نفره از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ آزمایش کردند سپس تغییرات در سطح قندخون و همچنین میکروب‌های روده آنها اندازه‌گیری شد.
 
دانشمندان سپس این گروه را با گروه دیگری از مبتلایان به دیابت نوع ۲ مقایسه کردند. این گروه ۱۶ نفره از رژیم غذایی استانداردی با همان مقدار کالری، اما فیبر پایین‌تر پیروی کرده بودند.
 
در انتهای آزمایش وضع عمومی هر دو گروه بهبود پیدا کرد اما گروهی که از رژیم فیبر بالا پیروی کرده بودند بسیار سالم‌تر از گروه دیگر بودند؛ آنها قندخون خود را بهتر تحت کنترل قرار داده بودند و وزن آنها نیز بیشتر کاهش پیدا کرده بود.
 
فیبر به رشد ۱۵ سویه باکتری که در تولید اسید‌های چرب زنجیره کوتاه تأثیرگذار هستند کمک می‌کند و به عنوان منابع انرژی برای سلول و همچنین به عنوان پیام‌رسان عمل می‌کنند.
 
علاوه براین، افزایش اسید‌های چرب باعث نامناسب شدن محیط دیواره‌های روده برای باکتری‌هایی شد که مانع تولید جی ال پی ۱ می‌شوند در نتیجه اثر مورد نظر تقویت(Reinforcement) شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: