۲۲ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۳۱
کد خبر: 81917810
T T
۰ نفر
كارشناس تغذيه: مصرف نمك دريا براي سلامتي زيانبار است

شيراز- ايرنا- كارشناس بهبود تغذيه دانشگاه علوم پزشكي فسا گفت: در سال هاي اخير تبليغات زيادي در شبكه هاي اجتماعي براي مصرف نمك دريا صورت گرفته و مي گيرد در حالي كه اين تبليغات هيچگونه مبناي علمي ندارد و مصرف اين نوع نمك براي سلامتي انسان زيانبار است.

زينب همت دار، سه شنبه به ايرنا افزود: نمك دريا داراي ناخالصي هاي زيادي است و مي تواند به سلامت مصرف كنندگان آسيب برساند و بهترين نمك براي استفاده خوراكي، نمك هاي تصفيه شده يددار است.
اين كارشناس بهبود تغذيه در مورد ميزان مصرف نمك، قند و انواع چربي ها گفت: روغن هايي كه اسيد چرب اشباع و ترانس بالايي دارند براي مصرف هاي خوراكي مناسب نيستند و با مصرف آنها، احتمال ابتلا به بيماري چربي خون و بيماري هاي قلبي، عروقي افزايش مي يابد .
او بيان كرد: روغن هايي براي مصرف مناسب هستند كه اسيد چرب غير اشباع آنها بالاتر و ترانس آنها كمتر باشد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي فسا هم اظهار داشت: متاسفانه مشكل مصرف نمك، قند و چربي در كشور ما در وضعيت خوبي قرار ندارد و از متوسط جهاني بيشتر است و طبق آمار در شهرستان فسا، مرگ و مير ناشي از مشكلات قلبي، عروقي و ديابت نگران كننده است .
دكتر مجيد نجفي با اشاره به موضوع بسيج ملي تغذيه و شعار اصلاح الگوي مصرف نمك، قند و چربي گفت: زماني كه گفته مي شود كاري را بايد با رويكرد بسيجي انجام داد، بيانگر اين است كه وضعيت به شكل بحران در آمده است .
وي، بر لزوم فرهنگ سازي براي رفع اين مشكل تاكيدو اظهار كرد: باتوجه به اين كه مادران درتهيه غذاي خانواده نقش اصلي را ايفا مي كنند از اين رو فرهنگ سازي را بايد از آنان آغاز كرد تا شاهد يك زندگي سالم براي آحاد افراد جامعه و كاهش بيماري هاي ناشي از مصرف زياد نمك، قند و چربي ها باشيم.
متخصص داخلي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي فسا نيز بيان كرد: بي تحركي و مصرف نامناسب غذا از عوامل مهم ايجاد چاقي به شمار مي آيد و همين امر خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي، عروقي را دو تا سه برابر و زمينه ابتلا به بيماري قند خون (ديابت) را سه تا پنج برابر افزايش مي دهد .
دكتر سيد محمد كاظم صادقي افزود: روزانه 300 نفر در كشور بر اثر بيماري هاي قلبي، عروقي جان خود را از دست مي دهند كه بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اين رقم 39 درصد از مرگ و ميرهاي كشورمان را شامل مي شود.
7375 /6118

سرخط اخبار استان‌ها