حمايت از سياست وزارت جهاد كشاورزي براي توسعه معاملات كشاورزي در بورس كالا

تهران- ايرنا- نايب رئيس اول كميسيون كشاورزي مجلس گفت: طبق سياست وزارت جهاد كشاورزي در دولت يازدهم، عرضه محصولات در بورس كالا نتايج زيادي براي اقتصاد دارد و مجلس در اين زمينه به طور كامل از سياست هاي دولت حمايت خواهد كرد.

به گزارش ايرنا، بتازگي وزير جهاد كشاورزي از عرضه محصولات اساسي كشاورزي در بورس كالاي ايران به منظور شفافيت و واقعي شدن معاملات اين بخش خبر داده است.
در اين رابطه جلال محمود زاده نايب رئيس اول كميسيون كشاورزي مجلس در گفت وگو با ايرنا افزود: در معاملات بورس كالاي ايران، همه چيز قابل رصد و شفاف است و آمارهايي كه از بورس خارج مي شود، مي توان نقشه راهي براي روند توليد كالاهاي كشاورزي و توسعه اين بخش باشد.
وي اظهار داشت: در بازار محصولات كشاورزي، واسطه گران زيادي فعالند كه از رسيدن سود واقعي به دست توليدكنندگان و همچنين كشف واقعي محصولات جلوگيري مي كنند، از اين رو عرضه گسترده محصولات كشاورزي در تالار شفاف بورس كالا و امكان رصد و نظارت معاملات مي تواند عمده اين واسطه گري ها را حذف كند.
اين عضو كميسيون كشاورزي مجلس در ادامه گفت: روند درست كشف قيمت محصولات كشاورزي در بازاري شفاف و رقابتي مشخص مي شود كه در بسياري از كشورها، بورس هاي كالايي اين وظيفه را برعهده دارند؛ در كشور ما نيز از سال ها پيش، بورس كالا فعاليت خود را شروع كرده و امروز به بلوغ خوبي رسيده است.
محمود زاده با بيان اينكه بورس كالا نماد شفافيت و كشف قيمت است، افزود: هرچند در سال هاي اخير برخي مسئولان در نهادهاي دولتي، دخالت هايي در روند آزاد معاملات بورس كالا داشته اند و محدوديت هايي در اين بازار اعمال كردند، اما با توجه به اينكه دولت كنوني اعتقادي به قيمت و روند معاملات دستوري ندارد، به نظر مي رسد كه كارايي بورس كالا روز به روز افزايش يابد.
نايب رئيس اول كميسيون كشاورزي مجلس با بيان اينكه بورس كالا بايد همسو با افزايش وظايفش نسبت به ارتقا خود از جنبه هاي مختلف تلاش كند، گفت: اگر امروز موانعي قانوني يا نرم افزاري و سخت افرازي در بورس كالا براي عرضه گسترده محصولات از استان هاي مختلف وجود دارد، بايد با كمك مسوولان رفع شود تا بتوانيم در سال هاي آينده اثرات رانت و دلالي را از بخش كشاورزي كشور پاك كنيم.
نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس شوراي اسلامي در ادامه به اجراي ماده «33» قانون بهره‌وري كشاورزي اشاره كرد و افزود: اجراي قيمت تضميني در بورس كالا به نفع كشاورز، دولت و صنعت كشاورزي است و از جمله مزيت‌هاي آن كاهش بار مالي سنگين دولت، حذف پروسه طولاني‌مدت پرداخت پول كالاهاي خريداري‌شده و كشف عادلانه قيمت‌ها در بورس كالاست.
محمودزاده با بيان اينكه طرح قيمت تضميني حامي كشاورزان است، اظهار كرد‌: با اجراي طرح قيمت تضميني به جاي خريد تضميني، به نوعي نقش دولت در قيمت‌گذاري محصولات كشاورزي كمرنگ و انگيزه كشاورزان براي توليد نيز به دليل دريافت سود واقعي دوچندان مي‌شود‌.
وي اضافه كرد: قوانين در همه زمينه ها بايد اجرا شوند و ما بزودي شاهد عرضه كالاهاي كشاورزي در بورس كالا خواهيم بود كه البته براي اجراي هر چه سريعتر اين قوانين، ما در مجلس تلاش مي‌كنيم و از وزارت جهاد كشاورزي مي‌خواهيم تا به بهترين شكل ممكن اين كار را انجام دهد؛ در اين زمينه مجلس به محمود حجتي وزير كشاورزي كمك هاي لازم را خواهد كرد.
محمودزاده همچنين، ساده‌ترين و مهم‌ترين مزيت بورس كالا براي بخش كشاورزي را «رفتن سود به جيب توليد‌كنندگان، تعادل قيمت‌ها، رضايت مصرف‌كنندگان و كنترل مناسب بازار» عنوان كرد.
اقتصام2022**9186 ** 2023

سرخط اخبار اقتصاد