۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۸
کد خبر: 82107947
T T
۰ نفر
برنامه دولت كاهش واردات 4 میلیارد دلاری دانه های روغنی است

بجنورد- ایرنا- مشاور وزیر جهاد كشاورزی و مجری طرح دانه های روغنی گفت: برنامه دولت تدبیر و امید كاهش واردات چهار میلیارد دلاری دانه های روغنی است كه در این راستا برنامه های حمایتی گسترده از كشاورزان اجرا خواهد شد.

علیرضا مهاجر روز شنبه در حاشیه بازدید از مزارع كلزای شهرستان مانه و سملقان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهاركرد: برای اینكه وابستگی ها را كم كنیم باید افزایش چندین برابری سطح زیركشت دانه های روغنی در برنامه 10 ساله داشته باشیم.
وی سطح زیر كشت دانه های روغنی در سال زراعی جاری را 150 هزار هكتار دانست و خاطرنشان كرد: براساس برنامه، در سال زراعی 96-95 این میزان سطح زیركشت تا 3 برابر افزایش خواهد یافت.
وی بیان كرد: با افزایش سطح زیركشت و همچنین اقدامات بهزراعی 70 درصد نیاز كشور در 10 سال آینده در داخل تامین خواهد شد.
وی گفت: برای استقبال كشاورزان از دانه های روغنی كلزا مقرر شده یارانه بذر را كه در اختیار كشاورزان قرار داده می شود كاهش یابد و هر كیلو محصول را نیز 25 هزار و300 ریال از كشاورزان خریداری كنیم.
وی بیان كرد: همچنین در سال زراعی 96-95 هر كشاورز كه اقدام به كشت دانه های روغنی كلزا كند 25 میلیون ریال تسهیلات با سود 12 درصد برای هر هكتار پرداخت می شود و در بخش خرید ادوات كشاورزی نیز تا 50درصد یارانه و 50درصد مابقی نیز با سود 12درصد به كشاورزان پرداخت می شود.
معاون وزیر جهاد كشاورزی در امور زراعت نیز در این بازدید در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از كارآمد بودن رویكرد جهاد كشاورزی خراسان شمالی در زمینه مسائل كشاورزی استان قدردانی كرد.
دكتر عباس كشاورز گفت: در بازدیدهای انجام شده از مزارع خراسان شمالی تمام آزمایش های پی وی اس با مشاركت كشاورزان در انتخاب ارقام به نحو احسن اجرا شده است.
پی وی اس مزارعی است كه در آن از همه ارقام گندم كشت می شود
شهرستان مانه وسملقان واقع در 45 كیلومتری غرب بجنورد به عنوان قطب كشاورزی استان خراسان شمالی محسوب می شود كه 95 درصد كلزای استان در این شهرستان تامین می شود.
7183/ 6042
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد