۲۲ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۴۹
کد خبر: 82028617
T T
۰ نفر
تخصیص 500 هزارهكتار اراضی برای كشت گیاهان دارویی در چشم انداز 1404

كاشان- ایرنا- معاون مدیركل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی گفت: 500 هزار هكتار از اراضی كشور در سند چشم انداز 1404 برای كشت گیاهان دارویی در نظر گرفته شده است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، میترا مجدزاده در جلسه هم اندیشی مقدمات برگزاری همایش اسانس ایران كه اردیبهشت ماه سال جاری در كاشان برگزار می شود، اظهار كرد: استان های فارس و كرمان از نظر سطح زیر كشت گل محمدی رتبه اول و دوم و كاشان در رتبه سوم كشور قرار دارد.
وی با اشاره به تفاوت نحوه كشت گل محمدی در كاشان و استان های فارس و كرمان افزود: كشت های كاشان در حوزه گل محمدی آبی و كشت این محصول در استان های فارس و كرمان به صورت كشت دیم است، اما با این وجود كاشان جایگاه نخست متوسط عملكرد گل محمدی در واحد سطح را از آن خود نموده است.
مجدزاده تاكید كرد: رصد و بررسی گیاهان دارویی به خصوص گل محمدی در دستور كار این وزارتخانه قرار گرفته و خردادماه 1392 سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید كه این سند دولت را مكلف به حمایت اعم از تولید، پرورش و صادرات گیاهان دارویی كرده است.
وی افزود: براساس برنامه ریزی و استعلام از استان ها شرایط اقلیمی كشور مورد بررسی قرار گرفته و در این راستا كشت گیاهان دارویی براساس آبی و دیمی طبقه بندی شده است كه می توان كشت 50 هزار هكتار گل محمدی آبی و 100 هزار هكتار مابقی گیاهان دارویی را از اهداف چشم انداز 1404 ذكر نمود.
مجدزاده تاكید كرد: در حوزه كشت های دیمی نیز 70 هزار هكتار برای كل گیاهان دارویی از جمله گل محمدی، 70 هزار هكتار برای كشت زعفران و مابقی تا سقف مورد نظر برای سایر گیاهان دارویی از جمله عناب و زرشك با محوریت بخش خصوصی پیش بینی شده است.
معاون مدیركل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی افزود: ایران در صادرات گل محمدی، گلبرگ و گلاب مقام اول دنیا را از آن خود كرده است، اما در بحث صادرات اسانس رتبه اول متعلق به ایران نمی باشد كه این موضوع مورد توجه سازمان تجارت جهانی قرار گرفته است.
مجدزاده افزود: براساس چشم انداز 2050 این سازمان ارزش تجارت اسانس باید به پنج تریلیون دلار در دنیا برسد، بنابراین با توجه به سیاستگذاری های كلان دنیا و منافع و ارزش افزوده اسانس بحث توجه به اسانس، تولید و صادرات آن جزو اولویت های وزارت جهاد كشاورزی می باشد.
3009/6021

سرخط اخبار استان‌ها