عرضه تخم مرغ خارج از يخچال ممنوع است/روش شناسايي تخم مرغ تازه و كهنه

بجنورد- ايرنا- رئيس اداره نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي دامپزشكي خراسان شمالي گفت: همه مراكز عرضه تخم مرغ موظف به نگهداري اين فرآورده در يخچال هستند و شهروندان با توجه به افزايش دماي هوا در اين فصل، از خريد تخم مرغ هايي كه خارج يخچال نگهداري مي شود، خودداري كنند.

دكتر علي اكبر دليرصحرايي دوشنبه در گفت و گو با ايرنا با افزودن اين كه تأمين برودت و تهويه كافي و دوري از تابش نور مستقيم براي محل نگهداري تخم مرغ الزامي است، اضافه كرد: كارتن هاي حاوي شانه هاي تخم مرغ هم بايد داراي تاريخ توليد و انقضا و ساير مندرجات نشانه گذاري باشد.
وي با بيان اين كه حداكثر ماندگاري تخم مرغ در يخچال يك ماه است، تصريح كرد: هر روز نگهداري تخم مرغ در خارج يخچال معادل يك هفته نگهداري آن داخل يخچال محسوب مي شود.
وي گفت: تخم مرغ پخته را هم مي توان تا يك هفته در يخچال نگهداري كرد.
به گفته وي، تخم مرغ منبع غني پروتئين محسوب مي شود و ارزش غذايي هر عدد آن معادل 30 گرم گوشت است و مصرف منظم آن براي تمام گروه هاي سني توصيه مي شود.
اين مقام مسئول به مصرف كنندگان توصيه كرد: تا قبل از مصرف تخم مرغ، از شستن پوسته آن خودداري كنند، چون احتمال نفوذ آلودگي سطحي به داخل آن وجود دارد و راه ورود ميكروب ها باز مي شود.
دليرصحرايي گفت: مصرف تخم مرغ خام يا نيم پز احتمال انتقال ميكروب سالمونلا و ابتلاي افراد به مسموميت غذايي را به همراه دارد؛ بنابراين توصيه مي شود اين فرآورده براي كودكان و زنان باردار به شكل آب پز و كاملا پخته مصرف شود.
وي هم چنين خاطرنشان كرد: مصرف كنندگان مي توانند با آزمون ساده اي در آشپزخانه، از تازگي تخم مرغ اطمينان حاصل كنند؛ به اين ترتيب كه تخم مرغ سالم و تازه در زمان غوطه وري در يك كاسه آب، در كف ظرف قرار مي گيرد و اگر روي آب بماند، به معناي از دست دادن رطوبت و بزرگ شدن اتاقك هوايي و نگهداري طولاني مدت است. وي افزود: در تخم مرغ سالم، زرده كاملاً گرد و كروي است و در مركز قرار دارد ولي در موارد كهنگي و ماندگي تخم مرغ، قوام زرده كم مي شود و شكل پهن به خود مي گيرد.
دليرصحرايي هم چنين با اشاره به عرضه تخم مرغ محلي در بازار تصريح كرد: توصيه دامپزشكي به عموم مصرف كنندگان، تهيه فرآورده هاي خام دامي از جمله تخم مرغ، از مراكز معتبر و توزيع كنندگان مجاز و شناسه دار است كه فرآورده هاي با تاريخ توليد و انقضاي مشخص عرضه مي كنند. وي گفت: عامه مردم تصور مي كنند كه هر فرآورده محلي در مقايسه با نوع صنعتي آن سالم تر است و ارگانيك محسوب مي شود؛ در حالي كه محصولاتي كه به طور سنتي توليد و روانه بازار مي شوند، هميشه هم سالم نيستند. وي تصريح كرد: در حال حاضر كه طيور بومي در مناطق روستايي در معرض انواع كود و سموم شيميايي قرار دارند و اين مواد حتي ممكن است به خوراك آن ها راه بيابد، تخم مرغ محلي ارجحيت خاصي نسبت به محصولات مزارع مرغ تخمگذار صنعتي ندارد.
وي خاطرنشان كرد: رنگ پوسته تخم مرغ هم وابسته به نژاد است و دليل بر ارگانيك بودن آن نيست و شدت رنگ زرده هم ناشي از نوع تغذيه طيور، متفاوت خواهد بود.
رئيس اداره نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي دامپزشكي خراسان شمالي خاطرنشان كرد: بازرسان دامپزشكي خراسان شمالي در 4 ماه امسال 980 نوبت از مراكز عرضه تخم مرغ در استان بازديد كرده و ضمن ارائه توصيه هاي كارشناسي به متصديان، با تخلف هاي بهداشتي در اين حوزه برخورد قانوني داشته اند، اما باور ما اين است كه عموم مردم مي توانند در تماس با سامانه تلفني 1512 و گزارش موارد مشكوك و غير بهداشتي، اين بازرسان را در ارتقاي سلامت و بهداشت عمومي جامعه ياري كنند./
7184/1744/

سرخط اخبار استان‌ها