۵ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۳۷
کد خبر: 82088681
T T
۰ نفر
اشتغالزايي كشت و صنعت لرستان كمتر از يكسال چند برابر مي شود

خرم آباد – ايرنا – وزير جهادكشاورزي گفت: در حال حاضر مجموعه كشت و صنعت لرستان بيش از 500 نفر مشغول بكار دارد كه با توجه به طرح هاي تعريف شده اين ميزان در كمتر از يكسال چند برابر مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، محمود حجتي عصر چهارشنبه در مراسم افتتاحيه مجتمع كشت و صنعت لرستان افزود: با توجه به وجود آخرين ابزار، امكانات، دانش و ظرفيتي كه در اين مجتمع به كار برده شده اين ظرفيت عظيم، طرح موفقي در بخش كشاورزي خواهد بود.
وي ادامه داد: در گذشته به دلايل تنبلي ها ، خشكسالي، كم آبي و كاهش بارندگي ها بهانه هايي مطرح مي شد، اما با بارش هاي مناسب امسال در كشور و به ويژه در لرستان در كنار خاك حاصلخيز و هواي مساعد، ظرفيت بي نظيري ايجاد كرده است.
وزير جهاد كشاورزي افزود: كشت و صنعت لرستان يك طرح موفق پايلوت به ويژه در بحث كشت بافت بوده كه اقدامي سنگين و بزرگ است و در آينده نزديك مشكلات بسياري را در سطح كشور برطرف خواهد كرد.
حجتي اضافه كرد: همچنين طرح گلخانه اي اين مجموعه با توجه به ظرفيت هاي داخلي برون نگري، صادرات، ظرفيت هاي تعريف شده يك طرح نمونه اقتصاد مقاومتي بوده و تمامي ويژگي هاي اين اقتصاد را دارد.
وي ابراز اميدواري كرد همانطور كه يكهزار و 300 هكتار زمين كشت و صنعت احيا شد ، 800 هكتار اراضي استان نيز مشمول اينگونه اقدامات شود چرا كه تاكيد رهبري بر احياي ظرفيت ها با توجه به پتانسيل ها و نيروي انساني است.
سرمايه گذار خارجي كشت وصنعت لرستان نيز در اين آيين گفت: ايجاد اين طرح كه با كمك و همت موثر مسئولان راه اندازي شده مربوط به مردم اين استان وكشور است.
عبدالله الحي افزود: اگر به اين طرح رسيدگي شود به عنوان يك طرح بين المللي تبديل شده وسال به سال به ميزان اشتغال آن افزوده خواهد شد.
وي اظهار كرد: با وجود آب با كيفيت و خاك حاصلخيز هيچ بيكاري نبايد در استان لرستان وجود داشته باشد.
الحي بيان كرد: اين طرح متعلق به مردم استان بوده و اميدواريم كه مردم و مسئولان در رشد آن تلاش كنند.
مجتمع كشت و صنعت لرستان در سال 1354 در حومه جنوبي خرم آباد با هدف پرورش دام و طيور تاسيس شد، اين مجتمع داراي 250 سوله نگهداري دام و طيور است كه هر سوله يك هزار راس دام در آن نگهداري مي شد، به طوري كه سالانه 250هزار راس دام و طيور در آن پروار مي شد.
23 سيلوي فلزي دو هزار تني، چهار دستگاه انبار فلزي، چهار كارخانه خوراك دام و 66 استخر پرورش ماهي سردابي و گرم آبي از ديگر داشته هاي اين مجتمع توليدي است كه ظرفيت اشتغالزايي يكهزارو500 نفر به صورت مستقيم را داراست.
تا پيش از سال 66، صادرات اين مجتمع به كشورهاي حوزه خليج فارس انجام مي شد، همچنين علاوه بر تهيه گوشت قرمز و سفيد چندين كارخانه كالباس و سوسيس در رديف فرآورده هاي دامي، در اين مجتمع احداث شد كه با تعطيلي مجتمع، اين كارخانجات نيز به خارج از محدوده استان منتقل شدند.
مجتمع عظيم كشت و صنعت لرستان در سال 1383 بنا بر تصميم دولتمردان به بخش خصوصي واگذار شد اما بعد از اين تصميم گيري، كارگران اخراج شدند به اين اميد كه بعد از واگذاري به بخش خصوصي و راه انداري، دوباره دعوت به كار شوند كه به دليل ناكارآمدي مالكان بخش خصوصي اين مجتمع، نه تنها كارگران اخراج شده جذب نشدند، بلكه هيچ نيروي كار جديدي هم استخدام نشد و در نهايت ماشين آلات و ابزار كار و سوله ها و برخي از تجهيزات و موجودي هاي منقول و غير منقول هم توسط مالكان خصوصي فروخته شد.
با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد، احيا اين مجتمع عظيم در دستور كار قرار گرفت و در نهايت با سرمايه گذاري اوليه 200ميليون دلاري بخش خصوصي اين مجتمع به بهره برداري رسيد.
7274/6060/ 3404
۰ نفر