۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۲۷
کد خبر: 82108531
T T
۰ نفر
ريل گذاري اقتصاد مقاومتي در بخش كشاورزي آذربايجان شرقي؛ از مزرعه تا منزل

تبريز- ايرنا - نشست اين هفته كميته اقتصاد مقاومتي بخش كشاورزي آذربايجان شرقي با حضور مديريت ارشد استان و مديران و فعالان اين بخش حياتي، شاهد ريل گذاري تا پايان سال جاري با رويكرد ارتقاي همه شاخص هاي كشاورزي نسبت به سال قبل بود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اسماعيل جبارزاده، استاندار آذربايجان شرقي در نشست سه ساعته امروز شنبه كميته اقتصاد مقاومتي استان در حوزه كشاورزي، با حوصله تمام به اظهارات شركت كنندگان در تشريح مزيت هاي نسبي و نقاط ضعف كشاورزي استان گوش داد و در پايان، دستورهاي لازم و علمي براي رفع مشكلات را صاد كرد.
افزايش چشمگير سهم كشاورزي از اعتبارات استاني در مدت سپري شده از حيات دولت تدبير و اميد، تصميم براي افزايش تسهيلات اعطايي صندوق توسعه و حمايت از كشاورزي آذربايجان شرقي از 600 ميليارد ريال سال گذشته به يك هزار ميليارد ريال در سال جاري و وعده بسيج سازندگي براي احيا يا ايجاد 210 واحد توليدي كشاورزي در شهرستان هاي استان از جمله مصوبات امروز كميته اقتصاد مقاومتي در بخش كشاورزي بود.
شركت كنندگان در اين نشست همچنين بر ضرورت اتصال هيات هاي تجاري علاقه مند به سرمايه گذاري در آذربايجان شرقي به حوزه كشاورزي و تلاش براي عملياتي كردن بايسته هاي سند تدبير و توسعه استان در بخش راهبردي كشاورزي تاكيد كردند.
توليد افزون بر 800 هزار تن گندام در سال جاري زراعي به عنوان نماد عيني تلاش براي پياده كردن سياست هاي اقتصاد مقاومتي، تلاش براي تسهيل زندگي عشاير استان از طريق در اختيار قرار دادن تجهيزات خورشيدي و آمداگي براي توسعه كشت گلخانه اي به عنوان يكي از اولويت هاي وزارت جهاد كشاورزي در راستاي اقتصاد مقاومتي از ديگر مسايلي بود كه استاندار آذربايجان شرقي بر ضرورت تحقق ان از طريق هم افزايي همه نهادهاي دولتي مستقر در استان با جهاد كشاوزي تاكيد كرد.

**استاندار آذربايجان شرقي : سهم بخش كشاورزي از اعتبارات استاني پنج درصد افزايش يافت
استاندار آذربايجان شرقي در اين نشست با اشاره به اينكه سهم كشاورزي از اعتبارات استاني در ابتداي سال 92 به چهار درصدكاهش يافته بود، گفت: اين رقم در دو سال گذشته به 9 درصد افزايش يافته و پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري به 11 درصد برسد .
وي يكي از مشكلات گذشته در حوزه هاي مختلف از جمله كشاورزي را بي برنامگي عنوان كرد و گفت: عمل بر اساس سليقه و ذائقه و آزمون و خطا ، موجب هدر رفت منابع در گذشته شد.
جبارزاده با بيان اينكه در سند تدبير توسعه استان نقشه راه مشخص شده است، اظهار كرد: بخش كشاورزي همراهي مناسبي با اجراي اين سند داشته و با توجه به انتخاب استان به عنوان الگوي اقتصاد مقاومتي در كشور ، بخش كشاورزي استان هم مي تواند الگوي ساير استان ها باشد.
وي با بيان اينكه دولت درصدد تحقق سياست هاي ابلاغ شده توسط رهبري در مورد اقتصاد مقاومتي است، گفت: نيروهاي جهادي با توجه به صف شكن بودن در دفاع مقدس امروز هم مي توانند پيشرو باشند .
استاندار اذربايجان شرقي در اين نشست كه با حضور فعالان بخش خصوصي و مديران اتحاديه ها و تعاوني هاي بخش كشاورزي برگزار شد، با اشاره به ركود شكني توليد گندم در سال جاري با پيش بيني خريد 800 هزار تن در استان خاطرنشان كرد: در حالي كه در اسفند سال 92 براي سه روز ذخيره گندم نداشتيم، امروز سيلوها خالي نشده، توليد جديد وارد شده است .
وي با اشاره به اهميت بخش كشاورزي استان در برنامه اقتصاد مقاومتي و اينكه عمده صنايع استان همچون شيريني و شكلات، لبني و فرش وابسته به كشاورزي است، بر ضرورت همراهي همه دستگاه ها در تحقق اين برنامه ها تاكيد كرد .
جبارزاده با بيان اينكه مشكل بخش كشاورزي، مشكل همه مسئولان استان است، گفت: ما در كنار فعالان اين بخش هستيم و از رونق توليد در اين بخش حمايت مي كنيم .
وي با اعلام اينكه كل تسهيلات در گردش استان براي سال جاري در بخش هاي مختلف اقتصادي هفت هزار ميليارد ريال است ، گفت: سهم اعتباري بخش كشاورزي بايد مشخص شود .
جبارزاده در پاسخ به خواسته يكي از فعالان بخش كشاورزي استان در خصوص پرداخت تسهيلات اختصاص يافته به واحدهاي راكد بخش صنعت به بخش كشاورزي گفت: تسهيلات اختصاص يافته براي خود بخش صنعت هم كافي نيست و بايد براي حمايت از بخش كشاورزي به دنبال منابع جديد باشيم .
وي صندوق حمايت از بخش كشاورزي را ظرفيتي مناسب براي اين بخش دانست و گفت: با توسعه دفترهاي اين صندوق در ساير شهرستان ها و ايجاد يك صندوق در هر شهرستان مي توان بهره بيشتري از اين ظرفيت برد .
جبارزاده همچنين گفت: به منظور استفاده از منابع صندوق توسعه ملي بايد چند پروژه بزرگ در بخش كشاورزي استان تعريف كنيم.
وي بر ضرورت جذب سرمايه خارجي در بخش كشاورزي نيز تاكيد كرد و گفت: با استفاده از توان نهادهاي غيردولتي همچون بسيج سازندگي و نهادهاي حمايتي همچون بنياد بركت مي توان گام هاي بزرگتري در جهت اهداف برنامه اقتصاد مقاومتي همسو با سند تدبير توسعه استان برداريم .
وي با اعلام آمادگي براي حمايت از عرضه مستقيم محصولات كشاورزي در بازار، خاطرنشان كرد: براي ارتقاي ارزش افزوده در بخش كشاورزي نيازمند دانش بنيان شدن واحدهاي اين بخش هستيم.

** ضرورت همگرايي براي رفع موانع توسعه اقتصادي
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي هم با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتي گفت: پررنگ شدن اين موضوع در كشور به جهت آسيب پذيري مقوله اقتصاد نسبت به زمينه هاي سياسي و دفاعي است .
داود بهبودي با اشاره به چالش هايي كه در زمينه برخي شاخصه هاي اقتصادي وجود دارد، بر ضرورت همكاري مجموعه هاي دولتي، خصوصي و غيردولتي براي رفع موانع و مشكلات موجود در مسير توسعه اقتصادي تاكيد كرد .
وي با اشاره به اينكه سند تدبير توسعه بخش كشاورزي استان همسو با اقتصاد مقاومتي و جامع تر از اهداف تدوين شده توسط وزارت جهاد كشاورزي براي اين بخش است ، يادآوري كرد: با توجه به خرد بودن بيشتر فعاليت هاي بخش كشاورزي ، مديريت مناسب اين بخش در راستاي اهداف توسعه ضروري است .
بهبودي با بيان اينكه سرمايه تمام مشكلات اين بخش را حل نمي كند، گفت: با ارزيابي ويژگي واحدهاي فعال و تعميم عملكرد اين واحد به واحدهاي نيمه فعال و راكد مي توان شاهد رونق توليد در اين بخش بود .
كريم مهري ، رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان هم با بيان اينكه سند تدبير توسعه استان برگرفته از سياست هاي اقتصاد مقاومتي است، گفت: آرامش بازار ماه مبارك رمضان با همكاري بخش خصوصي و اتحاديه ها حاصل شده است.

** توليد پنج ميليون و 106 هزار تن محصولات كشاورزي در آذربايجان شرقي
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي هم در اين نشست با اشاره به سيماي كشاورزي استان، مجموع توليدات كشاورزي آن در بخش هاي مختلف دام، طيور، شيلات، باغي و زراعي را پنج ميليون و 106 هزار تن در سال اعلام كرد .
اكبر فتحي با اشاره به فعاليت 565 واحد صنايع تبديلي در استان، ظرفيت فرآوري اين واحدها را دو ميليون تن در سال اعلام كرد .
وي با اشاره به اينكه هسته هاي كليدي سند تدبير توسعه بخش كشاورزي آذربايجان شرقي شامل هسته توليد سالم، ساماندهي بازرگاني، اصلاح الگوي كشت، توانمند سازي بهره برداران، توسعه كشاورزي دانش بنيان و بهره برداري پايدار تنوع زيستي است، گفت: افزايش ضريب خود اتكايي بخش كشاورزي در توليد محصولات اساسي از جمله گندم در اين سند ديده شده است.
فتحي با اشاره به افزايش جذب تسهيلات بخش كشاورزي استان آذربايجان شرقي از صندوق توسعه ملي در دو سال گذشته گفت: در حالي كه در سال 92 تنها 62 درصد از سهميه استان از اين محل جذب شده بود، سال گذشته 37 درصد بيش از سهميه استان جذب شد.
وي با اشاره به مشكلات و چالش هاي بخش كشاورزي آذربايجان شرقي در مسير تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي از جمله همكاري نامناسب بانك ها در اختصاص سهم 25 درصدي تسهيلات اين بخش، پراكندگي مراجع نظارتي و مشكل يكپارچه سازي اراضي كشاورزي گفت: راه اندازي بورس كالاي كشاورزي به خاطر اجرا نشدن قوانين توسط برخي دستگاه ها به تاخير افتاده است.
فتحي با اعلام اينكه 59 درصد واحدهاي بخش كشاوري استان فعال، 27 درصد راكد و 14 درصد نيمه فعال است، گفت: براي راه اندازي واحد هاي راكد و فعال سازي واحدهاي نيمه فعال در كنار تكميل واحدهاي در حال احداث چهار هزار و 165 ميليارد و 739 ميليون ريال اعتبار و تسهيلات نياز است.

** وعده اعطاي يك هزار ميليارد ريال تسهيلات از صندوق توسعه كشاورزي استان
مديرعامل صندوق توسعه و حمايت از كشاورزي آذربايجان شرقي نيز در اين نشست با اشاره به آغاز فعاليت صندوق با يك هزار و 740 ميليون ريال سرمايه در سال هاي قبل اظهار داشت: اين رقم اكنون به 300 ميليارد ريال افزايش يافته است.
بشير جعفري افزود: صندوق در سال گذشته موفق شد 600 ميليارد ريال تسهيلات با نرخ سود چهار درصد به اعضاي خود اعطا كرد كه 300 ميليارد ريال ان از محل سرمايه هاي خود صندوق هاي و بقيه از محل اعتبارات بانك هاي طرف قرارداد صندوق بود.
وي با اشاره به برنامه راه اندازي صندوق توسعه در شهرستان هاي ميانه، مرند، اهر، جلفا و مراغه و آذرشهر اظهار داشت: 41 درصد سرمايه صندوق بايد از سوي دولت تامين شود و هر صندوق نيز 100 ميليارد ريال آورده اوليه داشته باشد.
وي اضافه كرد: 35 صندوق خرد زنان روستايي نيز آماده بهره برداري است، ضمن اينكه معتقديم در هر يك از روستاهاي حاشيه دياچه اروميه بايد از محل اعتبارات ستاد احياي درياچه يك صندوق خرد روستايي تشكيل شود تا از مهاجرت مردم جلوگيري كند.
دبير خانه كشاورز استان هم در اين نشست، افزايش توليد بخش كشاورزي استان به بيش از 1/5 ميليون تن در سال با وجود ركود و نيمه فعال بودن واحدهاي اين بخش را تامل برانگيز دانست و گفت: تعاوني هاي خرده پا و كوچك نقش مهمي در شكوفايي بخش كشاورزي ايفا مي كنند.
مصطفي قنبري با تاكيد بر ضرورت دانش بنيان شدن توليد در بخش كشاورزي گفت: سرمايه گذاري در اين بخش بايد به سمت تعاوني ها سوق پيدا كند.
رئيس سازمان نظام صنفي كشاورزي آذربايجان شرقي هم در اين نشست با بيان اينكه برخي خلاء هاي قانوني مانع اجراي برنامه هاي توسعه كشاورزي است، ناهماهنگي بين دستگاه هاي مسئول در صدور پروانه فعاليت واحدهاي كشاورزي، پرداخت نشدن حق بيمه كشاورزان خسارت ديده از حوادث طبيعي و نامناسب بودن طرح اجراي برق دار شدن چاه هاي كشاورزي را از جمله مشكلات موجود عنوان كرد.
عطاء اله هاشمي با اشاره به اينكه واحدهاي توليدي بخش كشاورزي با كمبود نقدينگي براي تامين نهاده مواجه هستند ، تسريع در اجراي بيمه كارفرمايان بخش كشاورزي را خواستار شد.
در اين نشست تعدادي از فعالان بخش خصوصي و مسئولان اتحاديه هاي كشاورزي استان مشكلات مربوط به حوزه فعاليت خود را مطرح كردند.
تسريع در واگذاري و نصب پنل هاي خورشيدي در مناطق عشايري استان و افزايش مراكز عرضه مستقيم محصولات كشاورزي از خواسته هاي مطرح شده در اين نشست بود .
در پايان اين نشست كتاب 'پهنه بندي آبادي ها، تحولي در نظام ترويج كشاورزي ايران' نيز با حضور استاندار آذربايجان شرقي و هيات همراه رونمايي شد.
گزارش از: پرويز انصاري
3071/518

سرخط اخبار استان‌ها