۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۰۷
کد خبر: 81953054
T T
۰ نفر

تجليل از 39 توليد كننده برتر بخش كشاورزي مهاباد

۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۰۷
کد خبر: 81953054
تجليل از 39 توليد كننده برتر بخش كشاورزي مهاباد

مهاباد- ايرنا- 39 توليد كننده برتر بخش كشاورزي شهرستان مهاباد روز يكشنبه طي آييني به مناسبت دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي تجليل شدند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در اين آيين كه با حضور جمعي از مسئولان دستگاه هاي اجرايي، كشاورزان و باغداران اين شهرستان در سالن اجتماعات كانون فجر آموزش و پرورش مهاباد برگزار شد، 39 توليد كننده نمونه استاني و شهرستاني مهاباد قدرداني شدند.
اين 39 توليد كننده مهابادي در بخش هاي زراعت، باغات، دام و طيور، آبياري تحت فشار، توليد نهال، مرتعداري و آبخيزداري جزو توليدكنندگان برتر استاني و شهرستاني بودند.
مدير هماهنگي ترويج سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي در اين آيين گفت: براي رسيدن به توسعه پايدار، امنيت غذايي در كشور بايد حفظ شود و براي دستيابي به يك امنيت غذايي پايدار بايد در نگرش بهره برداران تغييراتي ايجاد شود.
زين العابدين قمري افزود: توليدكنندگان بخش كشاورزي استان نيازمند آموزش و دستيابي به يافته هاي جديد علمي در زمينه هاي مختلف استفاده از تكنولوژي نوين، آب، خاك و ارقام جديد پربازده و نياز كمتر به آب هستند.
وي اضافه كرد: در آذربايجان غربي بيش از يك هزار و 700 مروج و مددكار ترويجي فعاليت مي كنند كه جهاد كشاورزي در صدد است براي بهره مندي كشاورزان از وجود اين تعداد مددكاران ترويجي، براي آنها كارت شناسايي تهيه كند.
قمري افزود: برنامه هاي ترويج در دو محور كلي استقرار كشاورزي پايدار و نظام نوين ترويج قرار دارد و مصرف بهينه منابع آب در بخش كشاورزي با توجه به كمبود آب در منطقه از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي گفت: استفاده از كودهاي آلي به جاي كودهاي شيميايي، برگشت پسماندهاي كشاورزي به مزارع و حفاظت از منابع كشاورزي از ديگر برنامه هاي ترويجي جهاد كشاورزري آذربايجان غربي است.
امام جمعه مهاباد نيز در اين آيين گفت: تامين غذاي مردم از اهميت ويژه اي برخوردار است و توليدكنندگان اين بخش بايد به امنيت و سلامت غذايي مردم نيز توجه داشته باشند.
ماموستا ملاقادر سهرابي افزود: منابعي مانند آب، خاك و هوا به عنوان امانتي در اختيار انسان ها قرار گرفته است تا مردم به نحو احسن از آنها استفاده كنند.
وي از كشاورزان و باغداران اين شهرستان خواست براي حفظ منابع آبي، روش هاي سنتي آبياري را به سامانه هاي آبياري تحت فشار قطره اي و باراني تغيير دهند.
مدير جهادكشاورزي مهاباد نيز در اين مراسم گفت: اين شهرستان داراي 80 هزار هكتار اراضي كشاورزي و باغي است.
عبدالرحمان كليجي افزود: اين شهرستان با توليد سالانه بيش از 257 هزار تن محصولات زراعي و 167 هزار تن محصولات باغي يكي از قطب هاي مهم توليد محصولات كشاورزي در آذربايجان غربي است.
وي اضافه كرد: در دهه فجر انقلاب اسلامي 150 طرح آبياري تحت فشار در مجموع با 514 هكتار در اين شهرستان به بهره برداري رسيده كه براي تجهيز آن بيش از 45 ميليارد ريال هزينه شده است.
كليجي گفت: امسال در مجموع بيش از 804 ميليارد ريال تسهيلات بانكي در اختيار بهره برداران قرار گرفته و براي 504 نفر نيز در زمينه هاي مختلف اشتغال جديد در بخش كشاورزي ايجاد شده است.
وي در تشريح عملكرد شبكه دامپزشكي و منابع طبيعي مهاباد نيز گفت: امسال 800 هزار راس دام سبك و سنگين و يك ميليون و 200 هزار قطعه طيور عليه بيماري هاي مختلف در اين شهرستان مايه كوبي شده است.
كليجي از قرق 800 هكتار از اراضي منابع طبيعي اين شهرستان خبر داد و افزود: علاوه بر اين امسال براي 12 هزار هكتار از مراتع اين شهرستان سند اخذ شده و مميزي انجام شده است.
در آيين تجليل از توليد كنندگان نمونه بخش كشاورزي مهاباد و نيز از عوامل برنامه راديويي ده نگي ئاوايي (صداي روستاي) صدا و سيماي مركز مهاباد كه در بين مراكز استان هاي صدا و سيما رتبه نخست كشوري را كسب كرده بودند، قدرداني شد.
شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.
3020/6185/1905

سرخط اخبار استان‌ها