Iranian Agriculture News Agency

در آیین تودیع و معارفه مدیران شعب بانک کشاورزی در استان اردبیل اعلام شد:

85 درصد پشتیبانی مالی تولیدکنندگان در برنامه ششم بر عهده بانک کشاورزی/ فعالیت 17 هزار و 500 نیروی متخصص در بانک تخصصی

در آیین تودیع و معارفه مدیران شعب بانک کشاورزی استان اردبیل، از زحمات جواد محمودی، مدیر سابق شعب بانک کشاورزی تقدیر و رضا نوری به عنوان مدیر شعب بانک کشاورزی استان اردبیل منصوب شد.

85 درصد پشتیبانی مالی تولیدکنندگان در برنامه ششم بر عهده بانک کشاورزی/ فعالیت 17 هزار و 500 نیروی متخصص در بانک تخصصی


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - جاوید صحرائی:


صبح امروز آیین معارفه مدیر شعب بانک کشاورزی استان اردبیل برگزار شد. مراسمی که پیش از هر موضعی درباره کشاورزی و بانکداری در این بخش، اقبال عباسی معاون امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار اردبیل مقدماتی را در تأکید بر نسخه‌هایی که باید برای پیشرفت نظام اتخاذ شود، ابراز داشت. وی در ابتدا به به تئوری‌های اقتصادی در دنیا ازجمله تئوری سرمایه‌داری و کمونیسم اشاره کرد و گفت: ما اگر به 70 سال پیش برگردیم، جز این دو نظریه، نظریه دیگری در حوزه توسعه و پیشرفت در جامعه حاکم نبوده، به‌طوری‌که شاه ایران در سفر به ایتالیا و با مشاهده سازمانی به نام گسترش نوسازی صنایع سعی کرد تا با کپی‌برداری از این سازمان چنین مجموعه‌ای را در کشورمان راه‌اندازی کند.

وی خاطرنشان کرد: در حالی این سازمان در کشورمان مستقر شد که هنوز صنایع پا نگرفته بود و ما باید به فکر نوسازی صنایع و جذب نیروهای متخصص بودیم که در این راستا در برخی از استان‌ها همچون اراک و تبریز کارخانه‌های ماشین‌سازی و تراکتورسازی راه‌اندازی شد.

معاون امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار اردبیل افزود: تخصیص 50 میلیارد تومان اعتبار دولتی برای اجرای پروژه‌های عمرانی بسیار اندک است و دردی را دوا نمی‌کند.



عباسی با اشاره به فرایند احداث شهرک‌های مسکونی در کنار این صنایع برای حضور متخصصان و کارگران فعال این واحدها‌ ادامه داد: ما تا سال 57 با توجه به افزایش درآمدهای رژیم سابق شاهد راه‌اندازی برخی صنایع مادر و همچنین شرکت‌های کشت و صنعتی بودیم که در مناطق مختلف شکل گرفت.

وی تصریح کرد: با تاکید مقام معظم رهبری امسال به‌عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شد تا ما با قطع وابستگی به نفت با تکیه بر سرمایه‌‌گذاری‌های داخلی و خارجی بتوانیم از تکانه‌های تکیه بر منابع نفت دور شده و زمینه رشد و بالندگی بیشتر را فراهم آوریم.

معاون امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار اردبیل با بیان اینکه سالانه بیش از سه‌هزار میلیارد تومان منابع مالی به استان تزریق می‌شود که 720 میلیارد تومان آن صرف پرداخت یارانه و 130 میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری 27 دستگاه دولتی‌ می‌شود، یادآور شد: 300 میلیارد تومان هزینه آموزش و پرورش و 300 میلیارد تومان نیز هزینه بخش‌های مختلف قضایی، سپاه، بسیج، کمیته امداد و ... است؛ در حالی که در مقابل این منابع اختصاصی به استان دولت تنها 100 میلیارد تومان بودجه عمرانی برای استان اردبیل در نظر می‌گیرد که از بین تنها 50 درصدی رقمی در حدود 50 میلیارد تومان صرف اجرای پروژه‌های عمرانی می‌شود.

عباسی تأکید کرد: به هیچ‌وجه با این ارقام پایین و اندک نمی‌توان در تکمیل پروژه‌های عمرانی موفق عمل کرد که ضرورت دارد ورود بخش خصوصی و تامین منابع خارج از کشور را در توسعه بخش‌های تولیدی، عمرانی و اقتصادی شاهد باشیم.

وی تغییر نگرش‌ها در حوزه زندگی اجتماعی با کنار گذاشتن فرهنگ غلط را در نهادهای تأثیرگذار آموزش و پرورش و مجموعه‌های فرهنگی یادآور شد و اظهار داشت: ما به جای آنکه به نسل آینده آموزش دهیم "پدر نان داد، پدر آب داد" بهتر است به آنها یاد دهیم که در شرایط اقتصادی جامعه باید نسل آینده خودشان به دنبال درآمد و تأمین معاش باشند تا از وابستگی‌ها نجات پیدا کنند.

عباسی با یادآوری اینکه استان اردبیل مستعد توسعه کشاورزی با منابع غنی آب و خاک است، بیان داشت: بانک کشاورزی با پرداخت تسهیلات مناسب می‌تواند به توانمندی تولید از مزرعه تا حضور محصول در سر سفره با هدف تأمین امنیت غذایی کمک کند که در این راستا ضرورت دارد بانک کشاورزی حمایت‌های جدی را از تولیدکنندگان و بهره‌برداران انجام دهد.


حمایت از کشاورزان؛ وظیفه ذاتی و فاخر بانک کشاورزی

جواد محمودی، مدیر سابق بانک کشاورزی استان اردبیل نیز در آیین تودیع و معارفه مدیران شعب بانک کشاورزی استان با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته طی ده ماه از فعالیت خود در استان اردبیل گفت: بی‌تردید آنچه که در این مدت کوتاه باعث موفقیت و پیشبرد اهداف بانک کشاورزی شد، تعامل و همراهی مسئولان به‌ویژه سازمان جهاد کشاورزی استان بود که باعث شد تا به اهدافمان در توسعه اقتصادی با محوریت اقتصاد کشاورزی برسیم و قدم کوچکی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برداریم.

وی توانمندی‌های خطه سرسبز سبلان را از لحاظ ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های باغی و زراعی و دامی بی‌بدیل دانست و افزود: در طول مدت خدمتگذاری‌ام در بانک کشاورزی، اعتقاد داشتم بانک کشاورزی باید با بهره‌گیری از توان علمی و عملی کادر خود به مفهوم واقعی کلمه حامی زارعان، باغداران و دامداران باشد و بدون بروکراسی و در کمترین زمان ممکن، با در اختیار قراردادن تسهیلات به این قشر زحمتکش، موجبات پیشرفت بخش کشاورزی را فراهم آورد./


بانک کشاورزی با 17 هزار و 500 نیروی ماهر و متخصص

داور ماهی‌کار نیز در آیین تودیع و معارفه مدیران شعب بانک کشاورزی در اردبیل اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته توسط مسئولان در برنامه ششم توسعه باید 85 درصد از پشتیبانی مالی از تولیدکنندگان و بهره‌برداران توسط بانک کشاورزی انجام شود. بدیهی است تحقق این امر مهم که سعی اعضاء هیأت‌مدیره نیز بر آن استوار شده است، می‌تواند گام مؤثری در رشد و ترقی بخش کشاورزی داشته و به بسیاری از معضلات در این بخش ازجمله رفع بیکاری، ایجاد اشتغال و فعال شدن صنایع کشاورزی در این بخش منجر شود.



وی با اشاره به سعی و اهتمام بانک کشاورزی در رفع مشکلات و تنگناهای بخش تولید خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی بعد از پیروزی انقلاب نقش اساسی و مهمی در رونق کشاورزی داشته به همین دلیل نیز در مقوله توسعه اقتصادی جایگاه شایسته ای دارد؛ به‌گونه‌ای که اگر کارنامه این بانک را با دقت مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم که بیش از 90 درصد پرداختی های نظام بانکی در بخش کشاورزی توسط همین بانک تأمین شده است.

ماهی‌کار ادامه داد: بانک کشاورزی کشور 17 هزار و 500 نیروی انسانی ماهر و تحصیل‌کرده دارد که رشته دانشگاهی آنان عمدتاً کارشناسی امور مالی و علوم اقتصادی است و سعی و اهتمام این عزیزان این است که بتوانند به بهترین نحو ممکن جایگاه بانک کشاورزی را در عرصه خدمت رسانی به بخش کشاورزی ارتقا دهند.

در پایان این آیین، وی با سپاس از زحمات جواد محمودی، مدیر سابق شعب بانک کشاورزی، رضا نوری را به‌عنوان مدیر شعب بانک کشاورزی استان منصوب و برای نامبرده که نیروی بومی و آشنا به وضعیت کشاورزی استان اردبیل است، در پشبرد اهداف بانک کشاورزی آرزوی موفقیت کرد.


تبدیل 62 هزار هکتار از اراضی دیم و کم بازده استان به کشت آبی با مهار آب های مر

عدیل سروی نیز در این آئین با اعلام این خبر افزود: بخش کشاورزی سال گذشته به رشد اقتصادی 5.4 درصد دست یافت که شاخص ارزشمندی در رشد و ترقی بخش کشاورزی محسوب می شود. تراز مالی کشور در سال 92 همزمان با آغاز خدمت دولت تدبیر وامید 8 میلیارد دلار منفی بود این رقم در سال 1394 به 3.2 میلیارد دلار تقلیل پیدا کرد این به این معنی است که درسایه تلاش و همت دست اندرکاران بخش کشاورزی و تولید کنندگان زحمتکش 5 میلیارد دلار رشد اقتصادی داشتیم .

سروی اضافه کرد : استان اردبیل 4 درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است این در حالی است که استان اردبیل تنها یک ونه صدم درصد وسعت اراضی کشور را در اختیار دارد . در دوازده محصول استراتژیک و مهم از لحاظ تولید کیفی و کمی ا زقبیل گندم و جو و حبوبات و دانه های روغنی و گوشت قرمز و سفید و انواع محصولات لبنی استان رتبه زیر ده کشوری را داراست .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد : استان اردبیل پرچمدار تولید انواع بذور محصولات کشاورزی است بطوری که در ذرت هیبرید ، غلات، سورگوم ، سیب زمینی و دیگر محصولات زراعی . توانایی هایی که دربخش کشاورزی وجود دارد در سایه تلاش کشاورزان و تعامل وهمکاری تنگاتنگ شعب بانک کشاورزی با بخش کشاورزی است .

سروی درخصوص اقدامات انجام گرفته در ارتباط با مهار آبهای مرزی نیز افزود : بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) مبنی بر اهمیت مهار آب های مرزی 62 هزار هکتار از اراضی دیم و کم بازده استان از طریق مهار آبهای مرزی به کشت آبی تبدیل خواهند شد که این اقدام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در استان بی سابقه است. در حال حاضر بر اساس تامین اعتبار صورت گرفته از سوی صندوق توسعه ملی 21500 هکتار از این سطح توسط 4 پیمانکار معتبر در دست اجراست. با اجرایی شدن این طرح سالانه به میزان 1.4 میلیون تن به میزان تولیدات محصولات کشاورزی استان افزوده خواهد شد. این میزان تولید مسلما ً در رفع بیکاری، گسترش صنایع تبدیلی نقش بسزائی خواهد داشت.

این مقام مسئول اضافه کرد: توسعه کشت متراکم و استفاده حداکثری ازمنابع آب و خاک نیز از جمله سیاست های بسیار مهمی است که این سازمان دنبال می کند. هدف وزارت جهاد کشاورزی بر این اصل استوار است که در آینده تولید سبزی و صیفی در محیط گلخانه ای انجام شود که اگر این امر محقق شود سالانه در مصرف نزدیک به 3 میلیارد مترمکعب آب صرفه جویی خواهد شد و به عبارت دیگر 200 هزار هکتار که اراضی کشاورزی کشور افزوده خواهد شد.


J-950320-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید