۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۲۴
کد خبر: 82228761
T T
۰ نفر
بهره مندي بيش از 6 هزار هكتار از زمين هاي گيلانغرب از طريق سد زاگرس

قصرشيرين- ايرنا- نماينده مردم قصرشيرين، گيلانغرب و سرپل ذهاب در مجلس شوراي اسلامي گفت: با پيگيري هاي صورت گرفته در مركز و همچنين تلاش مسوولان استاني و منطقه اي، بهره مندي زمين هاي كشاورزي گيلانغرب از آب سد زاگرس، از سه به 6 هزار و 400 هكتار افزايش يافت.

به گزارش خبرنگار ايرنا ايرنا، فرهاد تجري روز سه شنبه در نشست بررسي نحوه تخصيص آب سد زاگرس و همچنين تخصيص آب رودخانه ديره به اراضي كشاورزي زيرپوشش كه با حضور مديران كل دستگاه هاي اجرايي مرتبط و كشاورزان دهستان هاي حومه و ديره گيلانغرب برگزار شد، افزود: اين امر با استفاده از اعتبارهاي صندوق ذخيره ارزي براي كشاورزان منطقه و رونق اقتصادي شهرستان گيلانغرب صورت گرفته است.
وي از مردم خواست با همكاري لازم ، تلاش كنند با استفاده از اين فرصت، عقب ماندگي هاي گذشته به ويژه در بخش كشاورزي را جبران كنند.
وي بيان كرد: در زمينه تخصيص آب براي زمين هاي كشاورزي دشت ديره از توابع گيلانغرب نيز تلاش بر اين است ميزان تخصيص در اين دهستان از آب رودخانه ديره به 2 هزار هكتار افزايش يابد تا كمبود آب زمين هاي ديم اين منطقه نيز رفع شود كه با اين اقدام توسعه هرچه بيشتر كشاورزي در گيلانغرب را شاهد خواهيم بود.
كرم محمدي فرماندار گيلانغرب نيز در گزارشي از وضعيت اجراي شبكه هاي آبرساني حوزه سد زاگرس در مناطق چهارگانه زيرپوشش، با اشاره به موافقت ملي در انتقال بخشي از آب سامانه گرمسيري به سد زاگرس، خواستار موافقت وزارت نيرو براي تخصيص آب اين سد به زمين هاي بيشتري در اين منطقه به منظور رونق بخش كشاورزي شد.
مديرعامل شركت آب منطقه اي استان كرمانشاه نيز در اين نشست در سخناني از اصلاح ابلاغيه وزارت نيرو به منظور افزايش تخصيص آب سد زاگرس خبر داد.
كياست اميريان اضافه كرد كه براساس ابلاغيه جديد و با توجه به پيگيري هاي صورت گرفته، تخصيص آب سد زاگرس از سه هزار و 400 هكتار به 6 هزار و 400 هكتار افزايش يافت و پيمانكار براساس اين ابلاغيه نيز اكنون مشغول اصلاح اجراي طرح است.
وي اظهار كرد: پيش بيني مي شود تا پايان نيمه نخست سال آينده، اجراي شبكه هاي اصلي انتقال آب از سد زاگرس در سطح 6 هزار و 400 هكتار به اتمام برسد.
وي ادامه داد: تاكنون شبكه اصلي در سطح 2 هزار و 400 هكتار از زمين هاي كشاورزي احداث شد و با بهره برداري از خطوط فرعي اين طرح كه توسط جهاد كشاورزي استان اجرا شد، مشكل كمبود آب كشاورزي تا حد زيادي رفع مي شود.
معاون فني و آب و خاك سازمان جهاد كشاورزي استان كرمانشاه نيز در ادامه اين نشست در سخاني گفت: به لحاظ ميزان تخصيص قبلي جهاد كشاورزي، تاكنون خطوط فرعي انتقال آب از سد زاگرس در 2 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي گيلانغرب احداث شده است.
علي مير حسني افزود: با توجه به موافقت وزارت نيرو در افزايش ميزان تخصيص جديد آب سد زاگرس، سازمان جهاد كشاورزي نيز در كمترين زمان ممكن با تعيين پيمانكار مرتبط ، نسبت به اجراي خطوط فرعي در اراضي كشاورزي باقيمانده اقدام خواهد كرد و تلاش مي شود همزمان با اجراي شبكه هاي اصلي، شبكه هاي فرعي نيز اجرا و زودتر از زمان مقرر به بهره برداري برسد.
سد زاگرس بعنوان بزرگترين سد خارج از بستر و قوسي خاكي كشور با ظرفيت 59 ميليون مترمكعب آب هم اكنون 56ميليون متر مكعب آب ذخيره دارد.
گيلانغرب با بيش از 72 هزار تن جمعيت در غرب استان كرمانشاه داراي 41 هزار هكتار اراضي كشاورزي و باغي است كه ساليانه 113 هزار تن انواع محصولات باغي و كشاورزي در اين شهرستان توليد و روانه بازار مصرف مي شود.
7079/7398/3012/8066

سرخط اخبار استان‌ها