رئيس كميسيون توسعه تجارت اتاق بازرگاني اهواز:فرصت صادرات گسترده تر براي بازرگانان ايراني فراهم شد

اهواز- ايرنا- رئيس كميسيون توسعه تجارت اتاق بازرگاني اهواز گفت: با تيره شدن روابط عراق و تركيه، فرصت صادرات گسترده تر براي بازرگانان ايراني فراهم شد.

همايون كوت زاده يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به آغاز بكار صادرات مجدد از مرزهاي شلمچه و چذابه پس از تعطيلي ايام اربعين، اظهار كرد: با توجه به تحولات اخير و تيره شدن روابط كشور عراق با تركيه، فرصت براي بازرگانان ايراني فراهم شده كه كالاهاي خود را به صورت گسترده اي به اين كشور صادر كنند.
وي افزود: رايزن بازرگاني تركيه در كشور عراق نيز از اين كشور احضار شده و هم اكنون بازار عراق از بازرگانان تركي خالي شده است.
كوت زاده با بيان اينكه مهمترين رقيب بازرگانان ايراني در كشور عراق تركيه است، گفت: اكنون با خالي شدن بازار عراق از محصولات تركيه، فضا براي توسعه صادرات ايراني فراهم شده است.
رئيس كميسيون توسعه تجارت اتاق بازرگاني اهواز يادآور شد: پيش بيني مي شود در اين ماه صادرات به كشور عراق به صورت گسترده فزوني يابد.
وي ادامه داد: كشور تركيه در زمينه محصولات غذايي، پوشاك، چرم، خدمات فني و مهندسي و لوازم برودتي به كشور عراق صادرات انجام مي دهد.
كوت زاده بيان كرد: كالاهايي كه كشور عراق اجازه ورود مي دهد از ايران در حال صادرات هستند و كالاهايي كه نياز به تاييد ويژه دارند با گرفتن مجوز از بغداد صادرات آنها آغاز مي شود.
رئيس كميسيون توسعه تجارت اتاق بازرگاني اهواز افزود: اين كالاها اكنون در انبارهاي پايانه هاي مرزي هستند و پس از گرفتن تاييديه صادر مي شوند.
وي گفت: صادرات كالا به عراق با همان تعرفه پيش از اربعين حسيني اعمال مي شود و افزايش تعرفه اي صورت نگرفته است.
صادرات از مرزهاي شلمچه و چذابه پس از پايان اربعين حسيني و ماه صفر، امروز به صورت رسمي آغاز شد كه در مرز شلمچه از روزهاي گذشته به صورت اندك آغاز شده بود.
پارسال حدود يك ميليارد و 200 ميليون دلار كالاي غير نفتي كه عمده آن مصالح ساختماني و غذايي بود، از مرزهاي خوزستان به عراق صادر شد.
7148/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها