مهدی کریمی تفرشی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه قیمت مصرف کننده فقط در ایران روی کالا درج میشود افزود: پیشنهاد ما به وزرات صنعت، معدن و تجارت این است قیمت مصرف کننده بر روی کالا حذف و از طریق بارزسی اتحادیه ها، انجمنها و تشکل ها، کنترل قیمتها اعمال شود که این امر در دراز مدت به نفع مصرف کننده خواهد بود.
وی با اشاره به این که حضور تعاونیها و سازمانهای مردم نهاد فعال در صنایع غذایی فعالتر و جدیتر شده و این حضور را به استمرار میتوان مشاهده کرد گفت: پیش بینی میشود در آینده نزدیک، تعاونیها ۲۵ تا ۳۰ درصد از بازار تولید صنایع غذایی را به خود اختصاص دهند.
وی اضافه کرد: بازار روسیه با تحریم هایی که از جانب غرب صورت گرفته، مانند دروازهای به روی تولیدکنندگان ایرانی باز شده که میتواند دروازه ورود ایران به حوزه کشورهای آسیای میانه و سی آی اس باشد.
کریمی گفت: ۷۰ تا ۷۵ درصد از تولید صنایع غذایی کشور به مصرف داخلی میرسد و ۲۵ تا ۳۰ درصد هم به دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه صادر میشود.
وی افزود: مهمترین چالش تولید صنایع غدایی، کمبود نقدینگی است از این رو از بانکها تقاضا داریم با تولیدکنندگان تعامل خوبی برقرار کنند و تسهیلات را با تعرفه تولید در اختیار بنگاههای تولیدی قرار دهند تا در نتیجه آن قیمت تمام شده کاهش یافته و مصرف کننده بتواند کالا را با قیمت مناسب دریافت کند.
کریمی، بروکراسی زائد اداری را دیگر چالش صنایع غذایی برشمرد و گفت: توسعه صنایع غذایی در پیچ و خم بروکراسی زائد وزارتخانه ها، تشکلها و ادارات گیر میکند که موجب میشود سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در این حوزه منصرف شوند از این رو درخواست ما این است فضا با حذف کاغذبازیها برای توسعه صنایع غذایی بازتر شود.
رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان صنایع غذایی گفت: متاسفانه برخی از تولیدکنندگان برای بقا در بازار از وزن محصول کم میکنند، اما باید دانست این راهکار مناسبی نیست، زیرا مصرف کننده باید در شرایط برابر کمی و کیفی انتخاب کند و شأن او حفظ شود.
حداقل اینجوری یه تخمینی می تونیم بزنیم که قیمت کالا چقدر باید باشه