۲۲ دی ۱۳۹۵، ۲۲:۰۹
کد خبر: 82383684
T T
۰ نفر
مديرعامل سازمان تعاون روستايي:جلوي صادرات محصولات خام كشاورزي بايد گرفته شود

اهواز - ايرنا - مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي ايران خواستار جلوگيري از صادرات مواد خام كشاورزي شد و گفت: بسياري از كشورها با واردات مواد خام كشاورزي و دامي و فراوري آن ،ارزش افزوده و منافع زيادي نصيب خود مي كنند.

به گزارش ايرنا حسين صفايي عصر چهارشنبه در آئين تكريم و معارفه مدير تعاون روستايي خوزستان در سرسراي اجتماعات هتل نيشكر اهواز با بيان اينكه بايد با تكميل زنجيره توليد محصولات كشاورزي از مزرعه تا سفره سود حاصل از آن را به بخش كشاورزي تزريق كرد تا كشاورزي سودآور باشد افزود: منطق كشاورزي حكم مي كند براي ارزش افزوده بالاتر محصولات كشاورزي روي صنايع تبديلي و فراوري سرمايه گذاري كنيم.
وي گفت: بر اساس مطالعات انجام شده تنها 41درصد سود شير نصيب دامدار و 59درصد سود نصيب بخش فراوردي و تبديلي شير مي شود.
وي افزود: بايد برنامه اي منسجم و هدفمند براي افزايش ارزش افزوده بخش كشاورزي و دامي از طريق توسعه و تكميل زنجيره غذايي در كشور اجرايي شود.
وي گفت: منطق كشاورزي حكم مي كند زنجيره توليد از مزرعه تا سفره را تكميل تا سود نهايي در بخش كشاورزي به جيب كشاورز روانه شود.
صفايي افزود: امروز تعريف فعاليت هاي كشاورزي بادهه هاي قبل به طور كاملا متفاوت شده چرا كه توليد خام محصولات كشاورزي تنها ارزش اقتصادي آنان محسوب نمي شود بلكه اين زنجيره غذايي است كه ارزش نهايي محصولات كشاورزي را تعيين مي كند.

* خريد محصولات قبل از توليد
مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي ايران با بيان اينكه در بسياري از كشورهاي پيشرفته نظر فرانسه و اسپانيا محصولات كشاورزي قبل از توليد خريداري مي شود افزود:در كشور ما كشاورز دغدغه فروش محصول خود را دارد و بسياري از محصولات توليد هنوز به شكل توافقي و تضميني خريداري نمي شود.
وي گفت: هنوز در بسياري از موارد محصول كشاورزي در بازار سرگردان است و قيمت گذاري منطقي نيز صورت نمي گيرد و در نهايت اين كشاورز است كه صدمه و زيان مي بيند.
صفايي بر تقويت تشكل هاي تعاوني با هدف خريد توافقي و تضميني محصولات كشاورزي تاكيد كرد و گفت: تعاوني ها بايد در خدمت كشاورزان و توليدكننده باشد.
وي با بيان اينكه تشكل هاي تعاوني بايد تقويت شوند اظهار داشت: سازمان تعاون روستايي در عرض سازمان شيلات و يا جهادكشاورزي نيست بلكه در طول آنان است از اين رو همه بايد خود را خدمتگزار كشاورز و توليدكننده بدانند.

* ساختار سازي و نظم بخشي بايد در تعاون روستايي انجام شود
مديرعامل تعاون روستايي ايران بر ساختار سازي و نظم بخشي در تعاون روستايي تاكيد كرد و گفت: اين بخش به عنوان بخش نظارتي و حاكميتي بايد حلقه هاي مفقوده در فرايند توليد را شناسايي و براي تقويت آنان سرمايه گذاري كند.
وي گفت: تشكل هاي تعاوني بايد زنجيره توليد را مديريت و ساماندهي كنند و تا اين موضوع حل نشود كشاورزي و توليد ما درجا خواهد زد و نتيجه اين خواهد شد كه كشاورزي ما سودآور و اقتصادي نباشد.

* خوزستان قطب اول كشاورزي ايران است
مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي ايران گفت: استان خوزستان با توليد سالانه 14.5ميليون تن محصولات كشاورزي ، قطب اول و رتبه نخست را در توليد محصولات كشاورزي دارد از اين رو مستلزم كار و تلاش بيشتر براي بهبود ارزش افزوده توليدات كشاورزي است.
وي به طرح 550هزار هكتاري در استان خوزستان نيز اشاره كرد و گفت: از هم اكنون بايد شركت هاي سهامي زراعي در مجموعه اين طرح عظيم شكل گيرد تا توليد محصولات كشاورزي با ضرر دهي رو به رو نشود.
به گزارش ايرنا صفايي در اين آئين ضمن تقدير از هرمز خواجوي مدير پيشين تعاون روستايي خوزستان ، مهدي سياحي را به عنوان سرپرست جديد مديريت تعاون روستايي استان معرفي كرد.
صفايي در سفر يك روزه به خوزستان سردخانه يكهزار تني ذخيره سازي و نگهداري محصولات كشاورزي اهواز را 10ميليارد ريال براي ساخت آن هزينه شده است نيز افتتاح كرد.
6065/6068
خبرنگار:محمدرضا بنوره

سرخط اخبار استان‌ها