۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۷:۱۱
کد خبر: 81946505
T T
۰ نفر
افزایش 15.4 درصدی تولیدات و بهبود شاخص های كشاورزی در دولت یازدهم

تهران - ایرنا - وزارت جهادكشاورزی اعلام كرد: تولیدات كشاورزی از حدود 97 ملیون تن در سال 1392 با 15.4 درصد رشد، به بیش از 112 ملیون تن در سال 94 رسید.

به گزارش وزارت جهادكشاورزی، در راستای حفظ، احیا و پایداری منابع و توان تولیدی كشور، در دو سال گذشته سامانه‌های نوین آبیاری در سطح 270 هزار هكتار و شبكه های آبیاری و زهكشی در سطح 200 هزار هكتار به اجرا درآمده است.
در این مدت، عملیات آبخیزداری نیز در سطح یك میلیون و 340 هزار هكتار صورت گرفته كه طبق برآوردها، با این سطح از آبخیزداری، علاوه بر تقویت پوشش گیاهی، حداقل 500 مترمكعب آب در هر هكتار ذخیره سازی می شود.
از سوی دیگر، توسعه كشت نشایی به جای بذركاری با تولید بیش از یك میلیارد نشا و با صرفه جویی آب به میزان حداقل سه هزار مترمكعب از دیگر اقدام ها در حوزه حفظ و احیای منابع آبی به شمار می‌رود.
اجرای عملیات جنگل‌كاری در 90 هزار هكتار اراضی كشور و عملیات بیابان‌زدایی و كنترل كانون های بیابانی در سطح 59 هزار هكتار، از اقدام های وزارت جهادكشاورزی برای تقویت پوشش گیاهی در دو سال گذشته كشور است.
همچنین برای حفظ و صیانت از منابع طبیعی و اراضی كشاورزی اقدام های مهمی صورت گرفته كه از جمله می توان به ارتقای 60 درصدی ضریب حفاظتی اراضی كشاورزی نسبت به سال 92، كاهش 50 درصدی تخلف و تغییر كاربردی های غیرمجاز نسبت به سال 92 و راه اندازی یگان ویژه حفاظت اراضی كشاورزی برای نخستین بار در 250 نقطه بحرانی كشور اشاره كرد.
در حوزه حفظ و پایداری منابع و توان تولید كشور همچنین طرح كاداستر اراضی كشاورزی به میزان 2 میلیون هكتار و انجام توافقات با سازمان ثبت اسناد كشور برای صدور اسناد اراضی كشاورزی و بهسازی جنگل‌های بلوط (غرب كشور) با مشاركت مردم در سطح 21 هزار و 880 هكتار انجام شده است.
در این مدت، میزان تولید و سطح حمایت‌های عمومی دولت از كشاورزان افزایش نشان می دهد به طوری كه بیش از 28 هزار دستگاه انواع تراكتور و كمباین و بیش از 26 هزار دستگاه انواع ادوات عمده كشاورزی به كشاورزان تحویل و 50 رقم اصلاح شده بذر و نهال در بخش های زراعت و باغبانی تولید و معرفی شده است.
تامین مناسب، به موقع و تثبیت قیمت كودهای شیمیایی، اعلام به موقع و مناسب قیمت‌های خرید تضمینی محصولات كشاورزی و تامین، فرآوری و دسترسی آسان كشاورزان به انواع نهاده های مورد نیاز مانند نهال های شناسنامه دار، بذور با كیفیت، سموم، آفت كش‌ها و واكسن‌های دامی نیز از دیگر اقدام ها به منظور افزایش سطح حمایت های عمومی دولت از تولیدكنندگان محسوب می شود.
از سوی دیگر با روی كارآمدن دولت یازدهم، تلاش شده ضریب امنیت غذایی با اتكا به تولیدات داخلی افزایش یابد؛ بررسی‌ها و آمارها نیز از افزایش 67 درصدی میزان خرید گندم داخلی از 4.8 میلیون تن در سال 92 به بیش از هشت میلیون تن در سال 94، افزایش 400 هزار تنی تولید شكر استحصالی از چغندرقند و نیشكر نسبت به سال 92 با تولید یك میلیون و 500 هزار تن در سال 94 و دستیابی به ركورد بی‌سابقه تولید این محصول در 20 سال گذشته حكایت می كند.
در دو سال گذشته، وزارت جهاد كشاورزی به رونق اقتصادی، توسعه و تجارت محصولات كشاورزی نگاه استراتژیك داشته به طوری كه با مجموعه اقدام های صورت گرفته، تراز تجاری كشاورزی و غذایی روند مثبت را طی كرده و از منفی 8.1 میلیارد دلار سال 92 به منفی 5.4 میلیارد دلار در سال 93 بهبود یافته است.
در این مدت، واردات و مازاد بر نیاز مصرف برای حمایت از تولید داخل 30 درصد كاهش و بخش كشاورزی توانسته است در فضای كسب و كار كشور سهم 32.6 درصدی را به خود اختصاص دهد.
صادرات 332 هزار تنی مرغ و تخم‌مرغ برای نخستین بار از كشور در این دوره اتفاق افتاده كه نشانه ای از توسعه تجارت محصولات كشاورزی است.
در دولت تدبیر و امید، وزارت جهاد كشاورزی به دنبال ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید محصولات كشاورزی بوده و در این زمینه می توان به آبزی‌پروری در آب های دریاهای جنوب و شمال كشور با استفاده از فن‌آوری پرورش ماهی در قفس و با پیش‌بینی تولید 200هزار تن در برنامه ششم توسعه، زراعت گیاهان دارویی و توسعه و گسترش صنایع فرآوری، بسته‌بندی و بازاریابی محصولات تولیدی اشاره كرد.
این وزارتخانه همچنین برای ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید به سمت توسعه كشت محصولات زراعی مانند كشت پاییزه چغندرقند به دلیل محدودیت آبی با اتكا به ارقام سازگار و ایجاد باغ های دیم مثمر در اراضی شیبدار با بارش بیش از 400 میلی‌متر روی آورده است.
اقتصام**9186** 2023
۰ نفر