خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مطرح کرد:

تداوم عملیات بیمه گری محصولات زراعی بهاره در آذربایجان غربی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با ابلاغ و خدمات تعرفه های بیمه‌ای توسط صندوق بیمه کشاورزی از 20 اسفند ماه 94 ،عملیات بیمه گری محصولات زراعی بهاره در استان آغاز شده و کشاورزان می توانند نسبت به بیمه اراضی زراعی خود اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ارومیه، رسول جلیلی: افزود: عملیات بیمه گری محصول چغندر قند در بسیاری از شهرهای استان از 20 اسفند ماه شروع شده که شامل شهرستانهای خوی، چایپاره، ارومیه، نقده، میاندوآب، مهاباد، سلماس و بوکان است.

وی بیان کرد: در برخی از شهرستانها نیز عملیات بیمه گری چغندر قند به همراه سایر محصولات کشاورزی کشت بهاره از اول فروردین ماه آغاز شده که شامل پیرانشهر، اشنویه، ماکو، پلدشت، چالدران است.

وی اضافه کرد: خدمات و تعرفه های بیمه ای محصول چغندر قند، ذرت دانه ای، سیب زمینی بهاره، پیاز بهاره و نخود و عدس دیم در مورخه 20 اسفند همراه با گزینه های هزینه تولید و گزینه تناژی از طرف صندوق بیمه کشاورزی به استان ابلاغ شده است.

جلیلی گفت: از مزایایی که صندوق بیمه برای کشاورزان بیمه گذار در نظر گرفته است، می توان به افزایش حداکثری تعهدات بیمه گر اشاره نمود که با انتخاب گزینه هزینه تولید تنها 25 درصد از حق بیمه ازسوی کشاورز و مابقی از سوی دولت تامین می شود.

وی بیان کرد: در صورتی که کشاورزان چغندر کار با انتخاب گزینه هزینه تولید اقدام به بیمه کردن اراضی زراعی خود کنند، حداکثر تعهدات بیمه گر 20 میلیون ریال خواهد بود ولی اگر کشاورزان بتوانند میزان عملکرد در هکتار خود را به 60 تن در هکتار برسانند، میزان تعهدات بیمه گر به 135 میلیون ریال افزایش پیدا می کند.
 
وی اظهار کرد: در صورت انتخاب سایر گزینه ها سهم دولت ثابت است و حق بیمه به تناسب انتخاب تناژ افزایش می یابد.
 
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان گفت : از سطح زیر کشت محصولات زراعی کشت پاییزه استان در سال زراعی 93 -94 حدود 120 هزار هکتار و نیز 20 هزار هکتار از باغات استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

جلیلی افزود: در سال زراعی جاری سهم محصولات زراعی پاییزه استان از بیمه 133 هزار هکتار بوده که نسبت به پارسال 13 هزار هکتار افزایش یافته است، ولی در باغات به علت عدم پرداخت به موقع غرامتهای سال گذشته، سطح بیمه محصولات باغی ثابت بوده است.

وی از زارعین استان خواست تا با مراجعه به دفا‌تر خدمات بیمه کشاورزی و مراکز خدمات جهاد کشاورزی با آگاهی از حق بیمه و شرایط تعهد بیمه‌گری، نسبت به پوشش بیمه‌ای محصول خود در مدت زمان مقرر اقدام کنند.

کد خبر : ۳۵۹۵۸۳