۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸
کد خبر: 82112132
T T
۰ نفر
بهره برداري از 18 طرح جهاد كشاورزي

كرج- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان البرز گفت: همزمان با هفته جهاد كشاورزي 18 طرح دراين استان به بهره برداري مي رسد.

به گزارش ايرنا، سيد مجيد موسوي روز سه شنبه در نشست خبري ارائه برنامه هاي هفته جهاد كشاورزي افزود: با بهره برداري از اين 18 طرح توليدي و عمراني كه با اعتبار 250 ميليارد ريال اجرا شده، براي 362 نفر شغل ايجادمي شود.
وي اظهار داشت: مراسم بهره برداري از اين طرح ها از فردا در مركز استان و شهرستان ها با حضور مسئولآن آغاز مي شود.
موسوي گفت: اين طرح ها در زمينه هاي آب وخاك، بسته بندي سبزي ها و گوشت، صنايع تبديلي و تكميلي و طرح هاي گلخانه اي است.
وي به ديگر برنامه ها در اين هفته اشاره كرد و گفت: روز گذشته با حضور استاندار بازديد از طرح هاي شهرستاني صورت گرفت و مسايل و مشكلات اين بخش بررسي شد.
موسوي به برگزاري كنگره ي شهداي استان البرز اشاره كرد و افزود: اين كنگره
با توصيه هاي امام جمعه كرج و استاندارالبرز براي معرفي شهداي استان وترويج فرهنگ ايثار و شهادت برگزار مي شود.
وي با اشاره به اينكه اين كنگره قرار است در پايان سال جاري انجام شود، اضافه كرد: به همين منظور براي دستگاه هايي كه در دوران دفاع مقدس نقش داشته اند همچون جهاد كشاورزي، بسيج، سپاه، آموزش و پرورش و... فعاليت هايي برنامه ريزي شده تا بتوانند به نحو بهتري شهدايشان را به جامعه معرفي كنند.
وي افزود: جهاد كشاورزي استان نيز به همين منظور يادواره شهداي عرصه جهاد كشاورزي را با نام كنگره شهداي سنگرساز بي سنگر را در شب 27 خرداد ماه همزمان با شامگاه پنج شنبه در موسسه سرم سازي رازي برگزار مي كند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان البرز، برگزاري مراسم تقدير از بازنشستگان جهاد كشاورزي استان، ديدار با خانواده ي شهداي جهاد كشاورزي و شركت در نماز جمعه ي شهرستان ها و مركز استان را از ديگر برنامه هاي هفته جهاد كشاورزي برشمرد.

***رتبه اول كشوري البرز در توليدات زراعي و باغي
موسوي در ادامه به ارايه فعاليت ها و عملكرد اين بخش پرداخت و گفت: استان البرز به رغم وسعت بسيار كمي كه دارد و داراي 75 هزار هكتار اراضي زراعي و باغي است ولي به دليل آب و هوا و خاك مناسب و كشاورزان پيشرويي كه دارد توانسته در عرصه توليدات دامي و گياهي موفقيت هاي خوبي به دست آورد.
وي از ديگر پتانسيل هاي استان را وجود مراكز تحقيقاتي و آموزشي برشمرد و افزود: به همين دلايل متوسط عملكرد در بخش كشاورزي و دامي نسبت به متوسط عملكرد كشوري در بسياري مواقع خيلي بالاتر است.
وي متوسط عملكرد در هكتار را در محصولات زراعي و باغي را اينگونه بيان كرد: در محصولات زراعي متوسط عملكرد در كشور 6.22 تن است در حاليكه متوسط عملكرد در استان البرز 30.9 تن است و همچنين متوسط عملكرد محصولات باغي در كشور 6.1 تن است و در استان البرز 19.5 تن است.
موسوي احراز رتبه اول كشوري در توليد هلو، شليل، آلو، گوجه سبز، گل لاله و توت فرنگي را از جمله اين موفقيت ها برشمرد.

***توليد تخم مرغ در البرز 35 برابر ميانگين كشوري است
وي درادامه به ديگر توليدات دامي استان نيز اشاره كرد و گفت: كل محصولات توليدي حوزه دام استان در سال گذشته 733 هزار تن بوده كه شامل 412 تن شير، 10 هزار تن گوشت قرمز، 95 هزار تن تخم مرغ و 2400 تن انواع آبزيان است.
رئيس جهاد كشاورزي استان البرز شاخص توليدات دامي را تخم مرغ دانست و گفت: البرز 11 درصد توليد تخم مرغ كشور را دارد كه 35 برابر ميانگين توليد در كشور را داريم و دومين توليد كننده تخم مرغ كشور هستيم.
وي تصريح كرد: همچنين نهمين توليد كننده شيرخام كشور و پنجمين توليد كننده شير صنعتي هستيم و اين در حالي است كه بزرگترين واحد دامداري كشور در شهرستان نظرآباد با 12 هزار راس دام مستقر است.
موسوي ميانگين توليد شير در استان را بسيار خوب ارزيابي كرد و گفت: ميانگين توليد شير در كشور 28 كيلوگرم است و در استان البرز 34 كيلوگرم است.

***سه برنامه سياست كلان كشوري در اقتصاد مقاومتي براي جهاد كشاورزي
وي همچنين به موضوع اقتصاد مقاومتي اشاره كرد و افزود: از 12 برنامه سياست كلان كشوري در حوزه اقتصاد مقاومتي، سه برنامه آن مربوط به بخش جهاد كشاورزي است كه قدم هاي خوبي در اين راستا برداشته شده است.
وي برگزاري جلسات مستمر با تشكل ها و كشاورزان در جهت پيشبرد اهداف اقتصاد مقاومتي را از جمله فعاليت ها در اين عرصه برشمرد و اظهار داشت: يكي از مهمترين فعاليت ها تامين اعتبارات لازم براي فعال سازي واحدهاي راكد و نيمه راكد و طرح هاي با پيشرفت فيزيكي 60 درصد نظر گرفته شده است.
موسوي گفت: فعال سازي اين واحدها نيازمند اعطاي تسهيلات است كه براي اين موضوع سامانه بهينه ياب راه اندازي شده و متقاضيان بايستي با مراجعه به اين سامانه درخواست خود را براي دريافت تسهيلات ثبت كنند.

***صادرات 168 هزار تن انواع محصولات كشاورزي
وي يكي از فعاليت ها در سال گذشته را صادرات محصولات برشمردو افزود:
دراين مدت پنج هزار و710 كانتينر يخچال دار به وزن 168 هزار تن انواع ميوه و صيفي به خارج از كشور صادر شد كه عمده محصولات آن علاوه بر ميوه، تخم مرغ و قارچ نيز بوده است.
وي صادرات گوسفند و گاو شيري و همچنين گل هاي شاخه بريده و ماهيان زينتي را از ديگر محصولاتي دانست كه سال گذشته به خارج از كشور صادر شده است.
موسوي ميزان ارزآوري از محل صادرات اين محصولات را 175 ميليون دلار اعلام كرد و بيان داشت: اين ميزان صادرات توسط 20 صادر كننده انجام شده است.
رئيس جهاد كشاورزي البرز سهم صادرات استان را 3.2 درصد كل صادرات كشاورزي كشورعنوان كرد.

***خودكفايي در توليد گندم در سال زراعي جاري
وي يكي از موضوعات مورد تاكيد دولت را تامين امنيت غذايي كشور دانست و گفت: براي رسيدن به اين هدف، بر روي توليد محصولات استراتژيك فعاليت هاي بسيار مناسبي در يكي دوسال گذشته انجام شده است.
وي ادامه داد: درسال جاري در كشور نياز به واردات گندم نخواهيم داشت و به خودكفايي لازم در اين حوزه رسيده ايم و استان البرز نيز در اين خودكفايي سهم مناسبي به خود اختصاص داده است.
موسوي بيان داشت: در سال 93 در استان كمتر از 10 هزار تن خريد گندم مازاد برنياز كشاورزان را داشتيم كه اين عدد در سال گذشته به بيش از 45 هزار تن رسيد و در سال زراعي جاري نيز پيش بيني مي شود كه بيش از 40 هزار تن خريد گندم داشته باشيم.
وي همچنين به عملكرد بسيار مناسب توليد و برداشت محصول جوي آبي نيز اشاره كرد و گفت: در سال زراعي جاري توليد دانه روغني كلزا نيز به دو برابر افزايش يافته و براي اولين بار كشاورزان بدون زحمت مي توانند محصول خود را تحويل و وجه آن را دريافت كنند.

***تامين اعتبار 120 ميليارد ريالي براي تسهيلات مكانيزاسيون
رئيس جهاد كشاورزي استان يكي از فعاليت ها را در حوزه مكانيزاسيون كشاورزي برشمرد و افزود: به منظور ارتقاي مكانيزاسيون كشاورزي در سال گذشته 100 ميليارد ريال اعتبار براي اعطاي تسهيلات به بهره برداران تامين شد كه امسال اين عدد به 120 ميليارد ريال افزايش يافته است.
وي اضافه كرد: بهره برداران علاقمند مي توانند براي دريافت تسهيلات به بانك عامل مراجعه كنند.

***رفع تصرف 577 هكتار اراضي تغييركاربري شده غيرمجاز
موسوي يكي ديگر از فعاليت هاي جهاد كشاورزي در بخش امور اراضي را جلوگيري از تغيير كاربري هاي غيرمجاز اراضي كشاورزي دانست و گفت: در سال گذشته با افزايش نيروهاي حفاظتي و همچنين راه اندازي سامانه 131 و در اجراي تبصره 2، 1086 مورد تغيير كاربري غيرمجاز به وسعت 577 هكتار رفع تصرف و قلع و قمع شد.
وي افزود: همچنين چهار هزار و 815 مورد تغيير كاربري غيرمجاز به ميزان 342 هكتار نيز شناسايي شده است.
وي يكي ديگر از فعاليت هاي اين حوزه را در بحث صنايع تبديلي و تكميلي محصولات كشاورزي دانست و اظهار داشت: سال گذشته 9 واحد جديد به بهره برداري رسيد كه بيش از 48 هزار تن ظرفيت فراوري و جذب مواد خام را داشته كه با سرمايه گذاري 187 ميليارد ريال براي 170 نفر در اين واحدها اين اشتغال شده است.
6156/ 6155

سرخط اخبار استان‌ها