۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۲۴
کد خبر: 82640093
T T
۰ نفر
مقام وزارت صنعت: تعرفه واردات گوشت گوساله باید از 26 به 5درصد برسد

تهران- ایرنا- مدیركل امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای جلوگیری از ادامه افزایش قیمت گوشت گوساله و ذبح دام های مولد كشور، باید تعرفه واردات از 26 به پنج درصد كاهش یافته و ارز مبادله‌ای به جای ارز آزاد در نظر گرفته شود.

به گزارش سه شنبه تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، «محمدرضا كلامی بجستان» افزود: تاكنون تامین كسری نیاز كشور به گوشت گوساله به طور عمده از طریق واردات گوشت منجمد گوساله از برزیل و گوشت گرم از پاكستان از مسیر استان سیستان و بلوچستان صورت می گرفت.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط كنونی تامین گوشت گوساله بویژه توقف تامین این كالا از مسیر استان سیستان و بلوچستان، مهمترین موضوع، ترمیم كسری نیاز كشور به گوشت گرم گوساله است. بر این اساس وزارت جهاد كشاورزی حتی اگر با تعدیل تعرفه و تخصیص ارز به گوشت منجمد گوساله موافق نباشد باید درباره گوشت گرم گوساله این پیشنهاد را اجرایی كند.
كلامی تصریح كرد: پذیرش این پیشنهاد نه فقط تهدیدی برای تولید داخل نیست بلكه از ادامه افزایش نرخ گوشت گوساله جلوگیری می كند.
وی پیش‌بینی كرد در ماه‌های آینده همزمان با ماه های محرم، صفر و ذی‌الحجه تقاضای گوشت گوساله افزایش می یابد و لزوم تصمیم عاجل برای تامین و عرضه كافی این كالا را دو چندان می كند.
به گزارش ایرنا، پارسال بیش از 815 هزارتن گوشت قرمز در كشور تولید شد كه طبق برنامه ریزی ها امسال باید به 840 هزارتن برسد.
سالیانه نزدیك 100 هزارتن گوشت قرمز (معادل 10 درصد نیاز كشور) از محل واردات از برزیل، استرالیا، ارمنستان، گرجستان تامین می شود.
دولت یازدهم از سال 1392 توانست با مهار نرخ تورم، از رشد بی رویه قیمت گوشت قرمز نیز جلوگیری كند؛ زیرا در دولت های نهم و دهم قیمت گوشت قرمز 510 درصد رشد كرد اما در دوره چهارساله دولت یازدهم این رشد فقط نزدیك 16 درصد بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام* 3065 *1961* تنظیم: محمد ملك دار* انتشار: مریم مسعود
۰ نفر