۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۳۳
کد خبر: 82083511
T T
۰ نفر
هدر رفت گندم گلستان نان 660 هزار نفر را تامين مي كند

گرگان - ايرنا - كارشناسان كشاورزي در گلستان معتقدند كه ميزان دورريز و هدر رفت گندم به هنگام برداشت اين محصول از كشتزارهاي استان مي تواند نان افزون بر 660 هزار نفر را تامين كند.

به گزارش ايرنا به گفته آنان حدود 10 درصد محصول قبل از برداشت، حين برداشت، حمل و انبارداري به هدر مي رود كه ممانعت از اين دور ريز نياز غذايي مردم يك استان كم جمعيت را در كشور تامين خواهد كرد.
برآورد ريزش گندم از سوي كارشناسان كشاورزي گلستان براساس پيش بيني توليد و برداشت يك ميليون و 300 هزار تن از اراضي زير كشت در استان است.
كارشناسان همچنين مي گويند كه هدر رفت گندم استان به هنگام برداشت با توجه به فرسوده بودن تجهيزات و ماشين آلاتي همچون كمباين و وسايل حمل محصول مانند كاميون ،يكي از مشكلات اساسي دراين بخش مي باشد.
هر ساله برداشت گندم از كشتزارهاي گلستان با مساعد بودن شرايط جوي از اوايل خردادماه آغاز و تا تيرماه ادامه مي يابد.
كارشناسان كشاورزي گلستان خواهان توجه و سرمايه گذاري جدي در امر حذف ضايعات نه تنها گندم بلكه ساير محصولات زراعي توليدي استان نيز شدند.
اين كارشناسان اختصاص تسهيلات به بازسازي و نوسازي كمباين ها و ناوگان و ادوات كشاورزي استان را يكي از راهكارهاي موثر در كاهش ضايعات محصول هاي زراعي عنوان مي كنند.
معاون فناوري و مكانيزاسيون سازمان جهادكشاورزي گلستان نيز با اشاره به اين كه ريزش محصول هاي زراعي از معضلات اساسي به شمار مي رود، گفت: در سال زراعي جاري با توجه به پيش بيني يك ميليون و 300 هزار توليد گندم در كشتزارهاي اين استان، ريزش 120 هزار تن محصول قبل، برداشت و همچنين هنگام انتقال به انبارهاي ذخيره برآورد مي شود.
عيد محمد فاروقي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي اضافه كرد: ريزش گندم بيشتر در سه مرحله شامل قبل از برداشت به دليل نوع بذر مصرفي، آفت و علف هاي هرز؛ برداشت توسط كمباين و مشكل فرسودگي اين وسايل و نيز حمل محصول از مزرعه به انبار به دليل رعايت نكردن مسايل بارگيري و درزگيري از سوي صاحبان كاميون، كاميونت و تراكتور انجام مي شود.
وي افزود: براساس برآورد كارشناسان كشاورزي، دو درصد از ريزش گندم معادل 24هزار تن مربوط به قبل از برداشت بوده و در داخل مزرعه است، چهار درصد ريزش مربوط به برداشت محصول توسط كمباين و به مقدار 48هزارتن مي باشد.
فاروقي همچنين وضعيت نامناسب جاده بين مزارع، رعايت نكردن مسايل مديريتي در زمان بارگيري محصول و چادر نكشيدن روي محصول بارگيري شده در وسايط نقليه شامل كاميون، كاميونت و تراكتور را از ديگر دلايل ريزش محصول اعلام كرد و گفت: در اين مرحله نيز چهار درصد ريزش گندم معادل 48 هزار تن برآورد مي شود.
دبير ستاد برداشت محصولات پاييزه گلستان افزود: اين مقدار ريزش گندم در استان افزون بر يك هزار و 520 ميليارد ريال ارزش دارد و اين درحالي است كه با برطرف كردن حداقل سه درصد ريزش گندم مي توان 80 دستگاه ماشين آلات سنگين خارجي برداشت محصول و يا 350 دستگاه داخلي خريداري كرد و يا دو هزار و 600 دستگاه كمباين موجود در استان را بازسازي نمود.
وي در خصوص بازسازي و بهسازي كمباين هاي فرسوده استان نيز گفت: از سال 87 تاكنون بابت بازسازي و بهسازي كمباين هاي فرسوده اعتبار ملي و استاني اختصاص نيافته است و صاحبان اين نوع ماشين هاي كشاورزي از محل سرمايه در گردش خود در بانك ها اقدام به بازسازي و بهسازي آن مي كنند.
به گفته وي براي بازسازي و بهسازي هر دستگاه كمباين فرسوده حدود 185 تا 180 ميليون ريال اعتبار نياز است.
فاروقي افزود: اگر اعتبار براي بازسازي و بهسازي كمباين به استان ها اختصاص يابد در گلستان مي توان سالانه با استفاده از اين ظرفيت حدود 400 دستگاه كمباين فرسوده را بازسازي و بهسازي و ريزش محصول را به كمترين حد رساند.
رييس اداره فناوري و مكانيزاسيون جهادكشاورزي گلستان تاكيد كرد كه بهسازي كمباين ها در راستاي ممانعت از ريزش محصول هنگام برداشت ضروري است.
به گفته وي اكنون از بين كمباين هاي استان 50 درصد بيش از 20 سال عمر، 28 درصد بين 13 تا 20 سال و 21 درصد زير 13سال عمر دارند كه اين مساله ريزش و هدر رفت محصول به هنگام برداشت را افزايش مي دهد.
فاروقي كه دبيري ستاد برداشت محصول هاي پاييزه استان گلستان را برعهده دارد، اضافه كرد: هر سال هماهنگي لازم با دستگاه هاي مرتبط از جمله پايانه ها براي توجيه رانندگان كمباين به منظور برداشت صحيح محصول و كاميون ها در حمل آن از مزرعه تا انبار با استفاده از چادر ماشين مي شود ولي توسعه آن نياز به كار فرهنگي بيشتري دارد.
وي همچنين وضعيت نامناسب جاده هاي بين مزارع در استان را بي تاثير در افزايش ضايعات محصول توليدي ندانست و بر سرمايه گذاري در ايجاد جاده بين مزارع و دسترسي آسان خودروي حمل كننده محصول تاكيد كرد.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي گلستان نيز پيش از اين ارزش ريالي ريزش محصول هاي پاييزه استان شامل گندم، جو و كلزا را معادل يك هزار و 770ميليارد ريال ذكر كرده و گفته بود: حدود10درصد از توليد محصول هاي كشاورزي استان قبل از برداشت،حين برداشت و زمان حمل و انبارداري دور ريخته مي شود.
سهراب سهرابي در نشست شوراي كشاورزي گنبدكاووس افزوده بود: رقم ريالي دور ريخت محصول كشاورزي استان معادل قيمت يك هزار و 150 دستگاه كمباين است و اگر ضايعات به حداقل برسد، مي توان در عرض دو سال تمامي كمباين هاي استان گلستان را نو كرد.
وي با بيان اينكه اين ضايعات معادل 120 هزار تن است كه غذاي حدود 660 هزار نفر محسوب مي شود، اضافه كرد: برنامه ريزي براي برداشت مناسب محصولات ضروري بوده و لازم است گروه هايي براي كنترل ضايعات در زمان برداشت، حمل و انبارداري تشكيل شود.
كارشناسان اقتصادي در گلستان همچنين معتقدند براي حذف ضايعات محصول هاي پاييزه از جمله گندم كه بيشترين توليد استان را شامل مي شود بايد اقدام جدي با فعال كردن كارگروه تخصصي در حل موانع پيش رو انجام داد تا از اين زيان سنگين كه هرساله به راحتي از كنار آن عبور مي شود، ممانعت به عمل آيد.
استان گلستان واقع در شمال كشور داراي 650 هزار هكتار زمين زراعي دارد و از قطب هاي مهم توليدمحصول هاي پاييزه به ويژه گندم در كشور به شمار مي رود. افزون بر 460 هزار هكتار از اراضي استان به كشت پاييزه گندم ، جو و كلزا اختصاص دارد كه دو محصول جو و كلزا هم اينك در حال برداشت است.
6204/1648

سرخط اخبار استان‌ها