۲ اسفند ۱۳۹۵، ۲۰:۰۹
کد خبر: 82438293
T T
۰ نفر

62 هزار هكتار از اراضي ديم استان اردبيل آبي مي شود

۲ اسفند ۱۳۹۵، ۲۰:۰۹
کد خبر: 82438293
62 هزار هكتار از اراضي ديم استان اردبيل آبي مي شود

اردبيل - ايرنا - رييس سازمان جهاد كشاورزي استان اردبيل گفت: در سايه تدابير دولت 62 هزار هكتار از اراضي ديم استان به آبي تبديل خواهد شد.

به گزارش ايرنا ، عديل سروي روز دوشنبه در جلسه شوراي هماهنگي مديران بخش اجرايي دستگاههاي تابعه جهاد كشاورزي استان افزود: به دليل همدلي و اتحاد و انسجامي كه دولت تدبير و اميد در بكارگيري منويات مقام معظم رهبري در مهار آبهاي مرزي داشته به زودي شاهد توسعه انواع سيستم هاي آبياري تحت فشار آن هم از آبي كه به صورت رودخانه مرزي از كشور خارج مي شد، مي شويم.
او اظهار كرد: مجلس شوراي اسلامي اعتباري بالغ بر 13 هزار ميليارد ريال براي گسترش آبهاي مرزي به تصويب رساند و علاوه بر آن 500 ميليون دلار نيز از طريق صندوق توسعه ملي نيز به اين منظور اختصاص يافته كه اين نشان از عزم و اراده توانمند دولت تدبير و اميد و تاكيدات مقام معظم رهبري بر استفاده حداكثري از ظرفيت آبهاي مرزي دارد.
وي گفت: بارش رحمت الهي در روزهاي گذشته نويد بخش سالي پر بركت با افزايش توليد انواع محصولات زارعي و باغي در سال آينده است و برغم اينكه نسبت به سال گذشته با 13 درصد كاهش بارندگي مواجه هستيم در مقايسه با آمار دوره اي وضعيت بارندگي مناسبي داريم.
سروي افزود: فعاليت هاي انجام شده در حوزه جهاد كشاورزي در مدت سه سال فعاليت دولت تدبير و اميد بسيار ارزشمند است به گونه اي در اين سال ها در سطح كشور ميزان توليد محصولات كشاورزي از 97 ميليون تن به 112 ميليون تن افزايش يافته و امنيت غذايي ايجاد شده توسط اين بخش قابل تحسين است.
وي گفت: ميزان توليد محصولات كشاورزي در سال 92 از سه ميليون و 700 هزار تن به چهار ميليون و 500 هزار تن افزايش يافته كه اين امر در سايه انسجام و تلاش هاي شبانه روزي و ارتباط تنگاتنگ دستگاههاي اجرايي و دخيل در بخش كشاورزي محقق شده است.
به گفته او ، در توليد گندم كه در سال 92 فقط 150 هزار تن بود در سال 95 به 602 هزار تن افزايش يافت يعني 450 هزار تن افزايش عملكرد مازاد بر نياز را در اين سه سال شاهد بوديم.
وي همچنين در زمينه تعداد طرح هاي اقتصاد مقاومتي در توليد دانه هاي روغني نيز افزود: متعهد بوديم كه در راستاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي 45 هزار تن دانه روغني در استان توليد كنيم ولي اين ميزان به بيش از 57 هزار تن افزايش يافت.
وي تشريح كرد: در تدوين برنامه ششم اقتصادي بخش كشاورزي از اهميت خاصي برخوردار است زيرا اين واقعيت به حقيقت پيوسته كه صدرنشين رشد اقتصادي كشور بخش كشاورزي است و رشد اقتصادي در سال گذشته 5.4 و در شش ماه اول سال جاري 5.9 بوده و اين رشد اقتصادي متاثر از رشد فزاينده توليدات انواع محصولات كشاورزي است.
ميزان كل اراضي كشاورزي اعم از باغي و زراعي استان اردبيل 778 هزار هكتار است كه رتبه اول كاربري كشاورزي در سطح ملي را به خود اختصاص داده است.
استان اردبيل داراي 225 هزار هكتار اراضي آبي ، 515 هزار هكتار اراضي ديم و 38 هزار هكتار اراضي باغي است كه سالانه بيش 4.5 ميليون تن انواع محصولات زراعي ، باغي و دامي را توليد مي كند.
تنوع اقليمي ، وجود كشت و صنعت ها ، دشت هاي حاصلخيز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 ميليون واحد دامي ، عشاير ايل سون ، سدهاي ذخيره آب ، توليد چهار درصد از محصولات كشاورزي كشور ، نقش 28 درصد بخش كشاورزي در توليد ناخالص و نقش 38 درصدي بخش كشاورزي در جمعيت شاغل استان از جمله قابليت هاي مهم كشاورزي استان اردبيل است.
استان اردبيل در توليد بسياري از ارقام از جمله رتبه اول توليد عدس ، رتبه اول توليد كلزا ، رتبه دوم توليد سيب زميني ، رتبه سوم توليد عسل ، رتبه پنجم توليد چغندر قند ، رتبه هفتم توليد حبوبات و رتبه هفتم توليد گندم و جو را دارد.
امسال براي دومين سال پياپي در اين استان ركورد توليد گندم شكسته شد و با توليد بيش از از 740 هزار تن گندم و خريد 550 هزار تن از آن از رتبه 11 به 4 كشوري ارتقا يافت.
استان اردبيل در سال هاي اخير در زمينه توليد سيب زميني رتبه اول و دوم كشوري را به خود اختصاص داده و قطب فعال در توليد سيب زميني كشور است.
استان اردبيل با توليد حدود 800 هزار تن حدود 15 تا 20 درصد سيب زميني كشور را توليد مي كند كه از لحاظ كيفيت ، درصد ماده خشك ، وجود كمترين ميزان باقي مانده سموم و كود در سطح كشور از جايگاه خاصي در توليد محصول پاك برخوردار است.
سيب زميني توليدي اردبيل از لحاظ كيفيت و كميت قابل رقابت با سيب زميني هاي توليدي كشورهاي اروپايي بوده و حتي از لحاظ محتويات آن نسبت به ارقام اروپايي برتر است.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده: سيفعلي موسي زاده
6018/6016

سرخط اخبار استان‌ها