۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۳۹
کد خبر: 81682821
T T
۰ نفر
100 هكتار از اراضي شاليزاري دو دانگه از خشكسالي نجات يافت

ساري - ايرنا - روابط عمومي آب منطقه اي مازندران اعلام كرد : 100 هكتار از اراضي شاليزاري دو دانگه از خشكسالي نجات يافت.

به گزارش روز سه شنبه اين روابط عمومي اين اراضي شاليزاري در دشت سرگچين دو دانگه ساري با كمبود شديد آب مواجه شده بودند و در طي يك ماه گذشته آب آنها قطع شده بود.

براساس اين گزارش آب مورد نياز اين اراضي از طريق اجراي يك خط انتقال به طول پنج كيلومتر و به قطر 300 ميلي متر آب تامين شد.

آب موجود كه از آب هاي برگشتي خروجي دشت كرجا بوده توسط ايستگاه پمپاژ كرجا باز چرخاني و از طريق خط انتقال جديد احداث شده به مزارع شاليزاري دشت سرگچين انتقال يافته و سبب خوشحالي كشاورزان 7 روستاي منطقه شده است .

اعتبارات اين طرح كه از محل اعتبارات آب منطقه اي مي باشد بالغ بر 7 ميليارد ريال با احتساب ايستگاه پمپاژ هزينه در بر داشته است .

شايان ذكر است در پي كاهش نزولات جوي و كاهش آبدهي رودخانه اشك رود دو دانگه كشاورزان منطقه به ناچار از ابتداي فصل زراعي به حفر چاه متعدد سطحي روي آورده بودند كه اين چاه ها نيز يكي پس از ديگري خشك و از مدار خارج شده اما با اقدام ( انتقال آب به سرگچين ) ضمن رفع كمبود آب شاليزار هاي منطقه ، آب زير زميني دشت سرگچين نيز تقويت خواهد شد و كشاورزان مي توانند با استفاده تلفيقي از آب سطحي و زيرزمني سال زراعي را پشت سر گذاشته و ميزان خسارت ناشي از خشكسالي را به حداقل برسانند.

كشت غالب در مازندران برنج است و زراعت برنج از اواخر اسفند ماه آغاز و تا اواخر شهريور ( دو باره نشاء و كشت رتون ) ادامه خواهد داشت.

شالي برنج بيشتر عمر خود را در دورن آب مي گذراند و اوج نياز به مصرف آب نيز اواخر خرداد تا اوايل مردادماه است كه متاسفانه در سال هاي اخير وضعيت بارندگي و بارش كاهش يافته و خشكسالي هاي متوالي سال هاي اخير به كشت اين محصول آسيب وارد كرده است و رنج كشاورزان برنجكار را دوچندن نموده است.

مازندران حدود 230 هزار هكتار اراضي شاليزاري دارد.ك/1

6097

سرخط اخبار استان‌ها