۱۵ هزار تن نهاده دام و طیور در بین تولیدکنندگان استان اردبیل توزیع شد

اردبیل- ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: فروردین ماه امسال بیش از ۱۵ هزار تن انواع نهاده دام و طیور در بین تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان اردبیل توزیع شد.

منصور رستم نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این نهاده‌ها در راستای تامین نیاز تولید کنندگان شامل یک هزار و ۱۳۴ تن جو، هفت هزار و ۷۲۱ تن ذرت، سه هزار و ۲۰۹ تن سویا، ۴۱۱ تن خوراک دام و ۲ هزار و ۸۹۴ تن خوراک طیور از طریق سامانه بازارگاه خریداری و در بین واحدهای تولیدی استان اردبیل توزیع شده است.

وی افزود: سال گذشته ۵۱ هزار و ۲۶۸ تن جو، ۱۳۶ هزار و ۷۷۰ تن ذرت، ۲۰ هزار و ۲۵۱ تن سویا، ۶ هزار و ۲۱۲ تن خوراک دام و ۱۹ هزار و ۲۱۶ تن خوراک طیور در بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان واحدهای پرورش طیور و واحدهای پرورش دام صنعتی، روستایی و عشایری توزیع شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: سال گذشته همچنین در راستای حمایت از تولید، ۳۶ هزار و ۱۳۳ تن سبوس گندم از طریق سامانه سبوس جهت توزیع در بین دامداران، مرغداران و واحدهای مرغ مادر و تخمگذار توزیع شد.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل قطب کشاورزی، دامداری و دامپروری کشور محسوب می‌شود به طوری که بخش اعظمی از اشتغال استان در این بخش بوده و تولید محصولات دامی و کشاورزی نقش عمده‌ای در اقتصاد استان دارد.

استان اردبیل دارای سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی است و در ردیف ۱۰ استان برتر کشور در این زمینه قرار دارد.

هم‌اکنون در این استان ۶۰۰ واحد دامداری صنعتی فعال است که دارای ۱۳۵ هزار راس دام شیری صنعتی هستند.

علاوه بر این، ۳۷۵ واحد پرواربندی گوساله با ۵۵ هزار و ۶۸۴ راس دام، ۱۱۹ واحد پروار بندی بره با ۴۵ هزار و ۶۵۵ راس دام و نیز ۱۱ واحد گوسفند داشتی با ۶۷۰۰ راس دام در این استان فعال است.

همچنین یک هزار و ۲۰۰ واحد دامداری کوچک روستایی نیز در استان اردبیل با ۶۷ هزار راس دام فعال است.

ظرفیت این نوع دامداری‌ها در سایه حمایت‌های دولت در سال‌های اخیر بیش از دو برابر شده ولی این واحدهای دامداری برای افزایش بهره‌وری باید به واحدهای نیمه صنعتی و صنعتی تبدیل شوند.

به طور میانگین هر ماه در سالن‌های پرورش طیور استان اردبیل اعم از مرغ گوشتی، مادر گوشتی و سایر ماکیان، چهار میلیون قطعه تولید می‌شود که پیش از این نیمی از نیاز غذایی آنها از سوی دولت تامین شده و الباقی از بازار آزاد تامین می‌شود.

نیاز سالانه مرغداری‌های فعال استان اردبیل به غذای طیور ۱۸۹ هزار تن دان مرغ شامل ذرت و کنجاله سویا اعلام شده است.

هر سال بیش از ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در استان اردبیل تولید می شود که حدود ۳۴ هزار و ۵۰۰ تن آن در داخل استان مصرف شده و مابقی به صورت مرغ زنده و یا کشتار شده در بازار استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و زنجان عرضه می‌شود.

هم‌اکنون ۴۱۲ مرغداری گوشتی با ظرفیت ۷۴۵ هزار قطعه در هر دوره پرورش ۴۵ روزه در استان اردبیل فعال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha