۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۴۴
کد خبر: 82088471
T T
۰ نفر
آفت زنجره خرما در بم تحت كنترل است

كرمان - ايرنا - رئيس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد كشاورزي با اشاره به شيوع آفت زنجره خرما طي سالهاي گذشته در بم گفت: آفت زنجره خرما هم اكنون در اين شهرستان تحت كنترل است.

محمدعلي باغستاني روز چهارشنبه در بازديد از شيوه هاي تلفيقي مبارزه با آفت زنجره خرما در شهرستان بم از توابع كرمان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اقدامات اتخاذ شده اخير براي مبارزه با آفت زنجره در شهرستان بم را مطلوب ارزيابي كرد.
وي هرس، تغذيه، و بهداشت درختان باغها را از جمله مهمترين اقدامات در راستاي مبارزه با آفت زنجره خرما برشمرد و اظهار كرد: حذف و جابجايي نخيلات يكي از اقدامات انجام شده در راستاي مبارزه با آفت زنجره است.
وي گفت: بيش از هفت هزار نخل در مرحله نخست اجراي طرح مبارزه با آفت زنجره خرما در شهرستان بم در بيش از پنج هزار هكتار سطح آلوده منطقه جابجا و يا حذف شدند.
رئيس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد كشاورزي استفاده از شيوه هاي شيميايي را آخرين راه مبارزه با آفت زنجره دانست و تاكيد كرد: بزرگترين دستاورد يك سال اخير در بخش كشاورزي بم، حذف سمپاشي هوايي بود.
وي افزود: با توجه به آثار سوء زيست محيطي و بافت خانه باغي بم و بروات بر روي شيوه سمپاشي هوايي خط بطلان كشيده ايم.
وي در عين حال استفاده از سمپاشي زميني را يكي از شيوه هاي كاربردي براي مبارزه با آفت زنجره بيان كرد و گفت: در اين زمينه حدود 160 دستگاه سمپاش زميني به كار گرفته شده است.
باغستاني، سم پاشي زميني را موثر تر از نوع هوايي آن دانست و گفت: سطح آلوده اي كه در سمپاشي هوايي، طي مدت 40 روز سم پاشي مي شد، در شيوه زميني 17 روزه سم پاشي مي شود.
وي ادامه داد: آثار مثبت اين طرح در دراز مدت خود را نشان مي دهد.
مدير حفظ نباتات سازمان جهادكشاورزي استان كرمان نيز از توقف موقت طرح مبارزه با آفت زنجره در شهرستان بم خبر داد.
ناصر طاهري علت اين توقف را قرار داشتن در آستانه فصل خوشه بندي و برداشت محصول خرما بيان كرد.
وي با تاكيد بر مشاركت كشاورزان براي مبارزه با آفات ابراز اميدواري كرد: حذف نخيلات بعد از فصل برداشت آغاز و تا بهمن ادامه يابد.
آفت زنجره سالهاست كه به محصول خرماي بم خسارت وارد كرده و نبود شيوه مشخص براي مبارزه با اين آفت موجب شده تا سطح آلوده به زنجره خرما از شهرستان بم فراتر رود و اخيرا نخل هاي بخشهايي از نرماشير و بخش روداب نيز به آن آلوده شوند.
بيش از 620 نوع آفت و بيماري مرتبط با محصولات كشاورزي در كشور وجود دارد كه 40 مورد آن آفات مهم ترند و سالانه خساراتي را در بخش كشاورزي به همراه دارند.
شهرستان هاي بم و نرماشير در شرق استان كرمان با حدود 15 هزار هكتار سطح زير كشت نخلستان در معرض آفت زنجره قرار دارند و هر سال با بروز اين آفت در فصولي از سال به بخشي از محصول، خسارت وارد مي شود.
سطح زيركشت بارور و غير بارور نخيلات در استان كرمان بيش از 34 هزار هكتار است.
7427/3029

سرخط اخبار استان‌ها