۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۵۲
کد خبر: 82109647
T T
۰ نفر
اشتغالزایی برای بیش از 29 هزار نفر در بخش كشاورزی استان ایلام

ایلام - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی ایلام گفت: با افتتاح یا كلنگ زنی 47 طرح زیربخش كشاورزی، برای 29 هزار و 127 نفر اشتغالزایی و شغل 9 هزار و 281 نفر تثبیت می شود و10 هزار و 587 خانوار نیز از مزایای آنها بهره مند خواهند شد.

به گزارش ایرنا، محمد تراب میری روز یكشنبه و به مناسبت آغاز هفته جهاد كشاورزی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های گروهی اظهار كرد: مبلغ چهار هزار و 578 میلیارد و 168 میلیون ریال برای طرح های خدماتی و تولیدی آماده بهره برداری در هفته جهادكشاورزی این استان هزینه شده است.
وی افزود: این طرح‌ها شامل احدث باغات كشاورزی، آبیاری تحت فشار، فرآوری بذر، مزارع پرورش ماهی، مرغداری گوشتی، پنل خورشیدی و برق‌رسانی به چاه‌های آب كشاورزی است.
تراب میری یادآور شد: 22 طرح آب و خاك، پنج طرح شیلات، سه طرح بهبودات دامی و گیاهی، 2 طرح در حوزه صنایع تبدیلی، یك طرح دامپزشكی، یك طرح امور عشایری، سه طرح تعاون روستایی، سه طرح منابع طبیعی و یك طرح توسعه مدیریت و منابع انسانی در هفته جهاد امسال در این استان كلنگ زنی یا افتتاح می شود.

** خرید تضمینی 222 هزار تن گندم در ایلام
وی در ادامه با اشاره به نزدیك شدن به پایان فصل برداشت گندم گفت: از ابتدای فصل برداشت (اوایل اردیبهشت) گندم تاكنون 222 هزار تن گندم دروم و معمولی و 22 هزار تن گندم بذری (برای مطالعه و تحقیقات) از كشاورزان این استان به صورت تضمینی خریداری شده است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان ایلام افزود: مبلغ 2 هزار و 150 میلیارد ریال نیز بابت خرید گندم مازاد بر نیاز به كشاورزان گندم كار استان پرداخت شده است.
به گفته وی، 2 هزار تن دانه روغنی كلزا، پنج هزار تن جو و پنج هزار تن چقندر قند نیز در فصل برداشت محصول با نرخ تضمینی از كشاورزان این استان خریداری شده است.
تراب میری با بیان اینكه بدنبال ایجاد طرح های كم آب بر در باغات و توسعه باغات پسته در استان ایلام هستیم، اظهار كرد: یكی از اهداف مهم جهاد كشاورزی ارتقای زیربخش های این حوزه و حركت به سمت مكانیزاسیون كردن مزارع و باغات است كه نوین كردن سیستم های آبیاری مزارع و باغات با آبیاری های قطره ای و تحت فشار در دستور كار این سازمان قرار دارد.

** سرانه تولید دام طیور استان بیش از مصرف است
وی به حوزه دام و طیور در استان ایلام هم اشاره كرد و گفت: استان در زمینه تولید دام و طیور و فرآورده های دامی هیچ مشكلی ندارد و میانگین تولید استان در این حوزه سه برابر مصرف است به گونه ای كه میانگین سرانه تولید سالانه گوشت سفید 50 هزار تن و گوشت قرمز 24 هزار تن است.

** نبود زنجیره تولید از مهمترین مشكل های جهاد كشاورزی استان ایلام است
به گفته تراب میری عمده مشكل استان را نبود زنجیره تولید به ویژه در حوزه پرورش مرغ یعنی تولید از مزارع تا كشتارگاه صنعتی دانست و افزود: كشتارگاه صنعتی مرغ آبدانان با 80 درصد پیشرفت فیزیكی در صورت راه اندازی بخش مهمی از مشكل تولید، كشتار و صادرات مرغ تولیدی استان را بر طرف می كند.
وی یادآور شد: برای ایجاد كشتارگاه دیگری با ظرفیت 25 میلیون قطعه در سال با بنیاد بركت و بنیاد مستضعفان به منظور سرمایه گذاری رایزنی هایی انجام داده ایم.
تراب میری از جذب 60 میلیارد ریال اعتبار برای حوزه مكانیزاسیون كشاورزی استان ایلام و خرید 82 دستگاه تراكتور و 12 دستگاه كمباین نیز خبر داد و به توزیع 30 هزار تن انواع كود شیمیایی در بین زارعان در سال زراعی جاری هم اشاره كرد.

** استقرار دائمی بالگرد مهار آتش در ایلام
رضا احمدی مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری نیز در این نشست از خرید 10 دستگاه خودرو كمك دار صحرایی، 12 رادفایر و جذب موافقت برای استقرار بالگرد مهار آتش به صورت دائمی در این استان، خبر داد و گفت: 157 نقطه كانون آتش در استان شناسایی شده ضمن اینكه این دستگاه برای مهار یا پیشگیری از بروز آتش در عرصه های طبیعی و جنگلی آمادگی دارد.

** تب برفكی در ایلام مهار شد، مقابله با بیماری تب مالت
مدیركل دامپزشكی استان ایلام نیز در سخنانیدر این نشست خبری گفت: با توجه به بروز بیماری تب برفكی در استان، 2 میلیون راس دام علیه این بیماری مایه كوبی شدند.
دكتر وهاب پیرانی یادآور شد: در شش ماهه نخست و دوم سال جاری نیز واكسیناسیون دام های سبك و سنگین بر علیه بیماری تب برفكی انجام می شود.
وی تاكید كرد: با توجه به هشدار بروز تب مالت، واكسیناسیون هدفمند دام های سبك حساس در برابر این بیماری شروع شده و بیش از 100 هزار راس دام مایه كوبی شده اند و پیگیری تاثیرگذاری این واكسن ها در دست اقدام است.

** دام مازاد مشكل عمده عشایر استان است
علی سلیمی مدیركل امور عشایری استان ایلام هم از تلاش و رایزنی برای فروش دام مازاد عشایر این استان به كشور عراق خبر داد و خواستار همكاری شركت پشتیبانی امور دام استان با این اداره برای خرید تضمینی دام مازاد عشایر شد.

** 300 تن گندم مازاد در استان ذخیره سازی شده است
مدیرعامل شركت غله و امور بازرگانی استان ایلام نیز در این نشست خبری با بیان اینكه ذخیره كنونی سیلوهای استان 300 هزار تن گندم است، گفت: با توجه به حجم بالای كشت و خرید گندم امسال و گندم موجودی پارسال و به منظور آزادسازی بخشی از فضای سیلوها، در حال صدور و حمل 30 هزار تن گندم به استان تهران هستیم.
كامران سلیمان پور خاطر نشان كرد: البته با توجه به وضعیت تولید امسال گندم، افزایش 50 درصدی حجم ذخیره سازی سیلوهای استان برای سال آینده در دستور كار این شركت قرار دارد.

** ترویج برنامه های فرهنگی و فقهی پرداخت زكات
مسئول حوزه ولی فقیه در سازمان جهاد كشاورزی استان ایلام نیز در ادامه این نشست خبری به برنامه های تبلیغی و ترویجی این نهاد برای ترغیب كشاورزان به پرداخت زكات اشاره كرد و افزود: در خصوص پرداخت زكات وضعیت خوبی داریم.
حجت الاسلام روح الله شاهمرادیان گفت: همزمان با فعالیت كشاورزان مبلغان این حوزه و فارغ التحصیلان كشاورزی با حضور بر سر زمین هایی كه قابلیت پرداخت زكات دارند مبانی فقهی و دینی و فرهنگی پرداخت زكات را برای كشاورزان تشریح می كنند.
این نشست خبری با حضور مسئولان سازمان جهاد كشاورزی، مدیران كل و عامل ادارات و شركت های زیر مجموعه این سازمان و با شركت اصحاب رسانه و به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد كشاورزی برگزار شد.
21 تا 27 خرداد بنام هفته جهاد كشاورزی نام گذاری شده است، كشاورزی بستر امنیت و سلامت غذایی كشور، ركن اقتصاد مقاومتی، شعار امسال این هفته است.
7172/9002

سرخط اخبار استان‌ها